Reálným prodejům vozů stále vévodí Škoda, Hyundai a Volkswagen

Podrobná prodejní statistika zpracovaná společnosti Médea Research za 10.měsíců roku 2015.

V prvních deseti měsících roku 2015

– bylo prodáno 151 782 osobních a 11 957 užitkových vozů.

Nejprodávanějšími značkami osobních aut byli letos

  1. Škoda (57 161)
  2. Hyundai (15 834)
  3. Volkswagen (12 440)

Z modelů osobních vozů byl největší zájem o modely

  1. Octavia (18 970)
  2. Fabia (15 380)
  3. Rapid (9 786)
  4. Hyundai i30 (5 494)
  5. Škoda Superb (4 591)
  6. Hyundai ix20 (3 923)

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research

– odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o takzvané účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Statistiky popisující reálnou situaci na trhu

Podle reálných čísel prodala v dosavadním období 2015 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (57 161) následována značkou Hyundai (15 834) a Volkswagen (12 440). Za nimi následuje Dacia (7 159), automobilky Opel (6 660), KIA (6 115), Renault (5 482) a Peugeot (5 274). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v loňském roce Škoda Octavia s 18 970 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo – Fabia (15 380) a Rapid (9 786). Následují Hyundai i30 (5 494), Škoda Superb (4 591) a Hyundai ix20 (3 923).

V prvních deseti měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty MPV VAN (tj. osobní verze LUV 2-3,5 t) a sportovní vozy, silný nárůst prodejů je i v segmentu SUV-B. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (24 % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je pořadí podle prodaných vozů následující

  1. Fiat (2 036)
  2. Peugeot (1 976)
  3. Volkswagen (1 352)
  4. Renault (1 300)
  5. Ford (1 168)

Celkově se v průběhu roku 2015 v Česku prodalo 11 957 užitkových vozidel (LUV)

Ford, Volkswagen a Seat dlouhodobě nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací

– dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Na základě dat Ministerstva dopravy ČR bylo zjištěno

– že nárůst využívání účelových registrací pokračuje, meziročně jich přibylo 16,4 %. V roce 2015 bylo takto účelově zaregistrováno již 23 589 vozů (12 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (22 799).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilek Ford (5 573) s nárůstem 29 %, následuje Volkswagen (4 145 vozů) s meziročním nárůstem 39 % a třetí Seat (3 433) s poklesem 1 %. Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají Seat (59 %), Fiat (51 %) a Ford (44 %).

Neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazuje Volkswagen

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 16 226 osobních automobilů, což je o 24 % více než loni. Značný meziroční nárůst registrací v této kategorii dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy

– má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 3 789 vozů a meziročním navýšením využívání o 50 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 20 % všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 3 029 vozy a meziročním nárůstem 51 %, Ford s 2 593 vozy a 1% nárůstem, Škoda s 2 010 auty a nárůstem o 67 % a Fiat s 922 vozy, což je pokles o 2 %.

Domácnosti v nejvyšší míře kupují vozy Škoda, Hyundai, Dacia a KIA

Celkem bylo během prvních deseti měsíců 2015 registrováno 48 288 automobilů fyzickými osobami. Absolutní většinu registrací (48 005 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (12 992 vozů), následuje Hyundai (7 541 vozů), dále Dacia (3 431 vozů) a KIA (3 051 vozů).

Celkové registrace za prvních deset měsíců letošního roku

Během dosavadního období roku 2015 bylo v České republice celkově zaregistrováno 190 807 osobních a 13 298 LUV vozů. V segmentu osobních vozů vede Škoda s 61 774 vozy před Volkswagenem s 20 375 registrovanými vozy a Hyundai s 16 111 vozy. Na dalších místech je Ford (12 746 vozů), Dacia (8 326), Opel (6 897), Kia (6 395), Renault (6 094) a Peugeot (5 977).

Mezi modely osobních vozů

– bylo v období leden-říjen 2015 nejvíce zaregistrováno vozů Škoda Octavia (19 996 modelů), dále Škoda Fabia (17 205) a Škoda Rapid (10 022). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 5 918 registracemi, pátý Hyundai i30 (5 585), šestá Škoda Yeti (5 021), sedmá Škoda Superb (4 678), osmý Ford Fiesta (4 464), devátá Hyundai ix20 (3 994 registrací) a desátý Ford Focus (3 194).

Podrobné prodejní statistiky zpracované společnosti Médea Research za měsíc i celý dosavadní rok 2015 jsou volně dostupné na internetové adrese:

http://research.medea.cz/volne-dostupne-analyzy

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Nissan LEAF získal první mezinárodní cenu

Nový Nissan LEAF získal první...

Nový Nissan LEAF první ocenění získal na každoroční slavnostní události CES Unveiled v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show), který pořádá asociace CTA (Consumer Technology...