První registrace nových a dovezených ojetých silničních vozidel v ČR za leden až listopad 2007

Nových osobních a lehkých užitkových aut bylo zaregistrováno 176 351 ks a dovezených ojetých 209 364 ks. Počet dovezených oproti minulému roku tak opět stoupl.

I. osobní automobily kat. M1 a malá užitková vozidla kat. N1

I.1 Nová vozidla

V průběhu ledna až listopadu 2007 bylo v České republice nových automobilů kategorií M1 a N1. Oproti stejnému období roku 2006 je to o 11,24 % (to je o 17 817 ks) více.

I.2 Ojetá vozidla

Za hodnocené období roku 2007 však bylo v ČR poprvé zaregistrováno již 209 364 ks ojetých automobilů (199 702 ks osobních a 9 662 kat. N1). Jedná se o ojetá vozidla dovezená do ČR. Oproti stejnému období roku 2006 se za tyto kategorie jedná o nárůst prvních registrací ojetých o 18,87 % (o 33 240 vozů).

Osobních automobilů ve stáří nad 10 let bylo přitom dovezeno 59 645 ks, to je téměř 30 % všech dovezených! Z toho je jasně patrné, že liberalizace dovozů od 1.7.2006 přinesla zvýšení dovozů starých automobilů. Nárůst dovozů se odehrál právě v kategorii vozidel ve věku nad 10 let.

Vyšší meziroční nárůst u nových vozidel je stále u malých užitkových vozidel kat. N1, i když diference jsou již nižší než v předchozích letech.

Podíl domácích výrobců na trhu osobních automobilů za leden až listopad 2007 činil 38,11 % (z toho Škoda Auto 36,95 %) a na trhu malých užitkových vozidel 24,43 % (z toho Škoda Auto 24,35 %).

II. Nákladní automobily (nad 3 500 kg celkové hmotnosti = kat. N2 + N3)

V průběhu ledna až listopadu 2007 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 10 497 ks nových a 3 993 ks ojetých nákladních vozů kategorie N2 a N3. Oproti stejnému období roku 2006 je to:

  • u nových o 15,75 % (o 1 428 ks) více;
  • u ojetých o 21,81 % (o 715 ks) více.

Trend nárůstu dovozů ojetých vozů, panující již řadu let u osobních automobilů, byl zřejmě nastartován i u dovozů nákladních vozidel.

Podíl domácích výrobců na trhu nákladních vozidel kat. N2 a N3 za leden až listopad 2007 činil 3,49 % (z toho TATRA 1,74 % a AVIA Ashok Leyland Motors 1,68 %).

III. Autobusy

Za leden až listopad 2007 bylo v ČR poprvé zaregistrováno pouze 817 ks nových, avšak již 206 ks ojetých autobusů (kategorie M2 a M3). Ve srovnání se stejným obdobím roku 2006 se první registrace nových autobusů snížily o 8,20 % (to je o 73 ks), u ojetých (z dovozu) však došlo ke zvýšení o 22,62 % (o 38 ks). Oproti stejnému období roku 2005 (tedy za 2 roky) se dovoz ojetých autobusů zvýšil o více než 250 %!

Rovněž v této kategorii vozidel zřejmě dochází k nastartování trendu spočívajícího v každoročním nárůstu dovozů ojetých autobusů. Oproti roku 2005 se podíl dovozů ojetých autobusů na celkových registracích autobusů zvýšil z 9,82 % na 20,14 %.

Podíl domácích výrobců na trhu autobusů (kat. M2 a M3) za leden až listopad 2007 činil 63,04 %, z toho IVECO CR (dříve Karosa) 32,68 % a SOR Libchavy 29,74 %.

IV. Motocykly

Za jedenáct měsíců roku 2007 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 42 709 ks motocyklů a mopedů (kat. L), což je o 35,50 % (o 11 189 ks) více než za stejné období roku 2006. Registrace nových motocyklů přitom vzrostly o 26,72 % (+ 5 036 ks) a registrace ojetých však narostly o 48,54 % (o 6 153 ks).

Meziroční nárůsty dovozů ojetých motocyklů jsou rovněž značně vysoké a podíl ojetých motocyklů z dovozu na celkových registracích se blíží 45 %.

Podíl domácích výrobců (reprezentován pouze značkou JAWA) na trhu motocyklů za leden až listopad 2007 činil 1,13 %.

V. Ostatní vozidla (pro úplnost)

  • Přívěsy a návěsy – nová: 38223 ks
  • Přívěsy a návěsy – ojetá dovezená: 3927 ks
  • Celkem: 42150 ks

VI. Registrace silničních vozidel za leden až listopad – souhrn

Celkem silniční vozidla (= osobní M1 + malá užitková N1 + nákladní N2 a N3 + autobusy M2 a M3 + motocykly a mopedy + ostatní).

V ČR bylo za leden až listopad r. 2007 poprvé zaregistrováno 486 087 ks silničních vozidel, z toho 249 768 ks (51,38 %) nových a 236 319 ks (48,62 %) dovezených ojetých (ve stejném období roku 2006 byl celkový podíl ojetých 47,06 %, v roce 2005 to bylo „pouze“ 43,38 %).

Nárůst u nových motorových vozidel přitom činí jen 12,92 % a podíl ojetých vozidel z dovozu na prvních registracích již přesáhl 52 %.

(Podle tiskové zprávy sekretariátu Svazu automobilového průmyslu ČR.)

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Akce „Hyundai odměňuje české řidiče“ oslovila Česko

Akce „Hyundai odměňuje české...

Hyundai je dlouhodobě jediným opravdovým partnerem českých řidičů, nabízejícím za nedostižné ceny špičkové služby a produkty, vynikající výbavu, inovativní technologie, vrcholnou kvalitu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový vrcholný model rodiny Q: Audi Q8 zná českou cenu

Nový vrcholný model rodiny Q: Audi Q8...

Luxusně vybavené SUV ve stylu kupé pro podnikání i volný čas Audi Q8 50 TDI v České republice od 1 945 900 Kč; uvedení na trh v srpnu Atraktivní balíčky výbav Gravity a Technology Audi Q8...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai je podle J.D. Power nejspolehlivější značkou v automobilovém průmyslu

Hyundai je podle J.D. Power...

Nezávislá organizace J.D. Power zveřejnila studii spolehlivosti automobilů na území Velké Británie. Výzkum označil Hyundai jako nejspolehlivější značku na trhu. Automobilka v provedeném...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Značku Audi povede Marcel Archleb

Značku Audi povede Marcel Archleb

Novým vedoucím divize Audi společnosti Porsche Česká republika s.r.o. bude od 27. srpna 2018 Marcel Archleb a obsadí tak pozici ve vedení, která byla od května volná. „V panu Marcelu Archlebovi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ondřej Pavlík přechází z české a slovenské pobočky DKV řídit region severní, střední a východní Evropy i Turecka

Ondřej Pavlík přechází z české a...

„Jedním z mých hlavních úkolů bude v regionu úspěšně zavést DKV Box Europe,“ říká O. Pavlík. Dosavadní ředitel české a slovenské pobočky DKV Ondřej Pavlík od 1. 7. 2018 přechází...