Projděme se spolu po expozici Audi na autosalonu, který byl zahájen v Paříži před šesti dny – 28. září

Automobilka Audi mimo jiné představila nový, výrazně sportovní model Audi S4 a Audi S4 Avant.

Stejně jako u předchozí generace, také představený model Audi S4 je uváděn ve dvou karosářských verzích, tedy jako čtyřdveřový sedan a kombi – Audi S4 Avant.

Projděme se spolu po expozici Audi na autosalonu, který byl zahájen v Paříži před šesti dny – 28. září
Projděme se spolu po expozici Audi na autosalonu, který byl zahájen v Paříži před šesti dny – 28. září
Projděme se spolu po expozici Audi na autosalonu, který byl zahájen v Paříži před šesti dny – 28. září
Projděme se spolu po expozici Audi na autosalonu, který byl zahájen v Paříži před šesti dny – 28. září
Projděme se spolu po expozici Audi na autosalonu, který byl zahájen v Paříži před šesti dny – 28. září
Projděme se spolu po expozici Audi na autosalonu, který byl zahájen v Paříži před šesti dny – 28. září
Projděme se spolu po expozici Audi na autosalonu, který byl zahájen v Paříži před šesti dny – 28. září


Bezesporu nejpozoruhodnější částí nového Audi S4 je jeho motor – benzinový vidlicový osmiválec, který ze svého objemu 4,2 l dává při 7000 ot/min výkon 253 kW (344 k). Maximální točivý moment 410 Nm dosahuje při 3500 ot/min. U Audi S4 Avant má motor stejného objemu, ale stejného výkonu dosahuje již při 6200 ot/min. Motor má zvýšenou hodnotu maximálního točivého momentu na 450 Nm, kterou dosahuje již při 2700 ot/min a tato hodnota neklesá až do 4600 ot/min. Tyto výkonové parametry propůjčují novému Audi S4 i S4 Avant naprosto ojedinělou dynamičnost: Rychlost 100 km/h dosáhne S4 za pouhých 5,6 sekund, S4 Avant za 5,8 sekund. Maximální rychlost obou modelů je z bezpečnostních důvodů elektronicky omezena na 250 km/h. Výrobce udává kombinovanou spotřebu u obou karosářských verzí stejnou: 13,3 l na 100 km.


Výkon motoru V8 se přenáší prostřednictvím moderní šestistupňové manuální převodovky na všechna kola pomocí známého systému quattro a od 2. poloviny roku 2003 bude k dispozici i šestistupňový tiptronic s programem DSP.


Vidlicový osmiválec vyniká vedle mohutného výkonu také velmi kompaktní stavbou – zejména jeho délka pouhých 464 mm je pozoruhodná. Konstruktéři ji dosáhli především díky umístění řetězového pohonu vačkových hřídelů a pomocných agregátů na zadní stranu motoru. Tím se délka agregátu zkrátila o 52 mm. Celý agregát 4,2 V8 váží pouze 195 kg, je tedy stejně těžký jako šestiválec 2,7 V6 „biturbo“, použitý v předchozí řadě.


Audi S4 má upravené hliníkové zavěšení kol, které prokázalo své kvality v modelech řady Audi A4. Čtyřprvková náprava vpředu a trojúhelníková ramena vzadu zaručují naprosto přesné vedení stopy při přímé jízdě i v zatáčkách. Díky malému podílu tzv. neodpružených hmot je komfort jízdy velmi vysoký.


Přes zcela výjimečné dynamické parametry se nový model Audi S4 nijak výrazně neodlišuje od svých „sourozenců“ řady Audi A4 – má pouze masivnější nárazníky v barvě karoserie s většími otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám. Také podle xenonových světlometů, jejichž vnitřní struktura je vyvedena v kontrastní titanové barvě, a podle krytů vnějších zpětných zrcátek z leštěného hliníku znalec pozná, že má co do činění s velmi výjimečným modelem značky Audi. Při pohledu zezadu zaujmou koncovky výfuku umístěné u stran karoserie a u limuzín decentní zadní spoiler.


Velmi snadno však lze rozpoznat nové Audi S4 z provedení interiéru – palubní přístroje mají šedé ciferníky, což je pro „S“ modely Audi typické. Tříramenný kůží obšitý volant s logem modelů „S“ umocňuje sportovní image tohoto modelu. Dominantním prvkem interiéru jsou však anatomické elektricky nastavitelné sportovní sedadla Recaro. Vůz Audi S4 bude možné v ČR objednávat již koncem 1. čtvrtletí roku 2003.


Na stánku Audi mě zaujala i nová luxusní limuzína Audi A8 quattro, která má výrazně až sportovní charakter, který mu

Projděme se spolu po expozici Audi na autosalonu, který byl zahájen v Paříži před šesti dny – 28. září
Projděme se spolu po expozici Audi na autosalonu, který byl zahájen v Paříži před šesti dny – 28. září
Projděme se spolu po expozici Audi na autosalonu, který byl zahájen v Paříži před šesti dny – 28. září


propůjčují dva benzínové vidlicové osmiválcové motory: první o objemu 4,2 l dává při 6500 ot/min výkon 246 kW (335 k). Maximální točivý moment 430 Nm dosahuje při 3500 ot/min. Druhý o objemu 3,7 l dává při 6000 ot/min výkon 206 kW (280 k). Maximální točivý moment 360 Nm dosahuje při 3750 ot/min. Tyto výkonové parametry propůjčují novému Audi A8 quattro naprosto ojedinělou dynamičnost: Rychlost 100 km/h dosáhne s motorem 4,2 l za pouhých 6,3 sekund, s motorem 3,7 l za 7,3 sekund. Maximální rychlost vozu je u obou motorů z bezpečnostních důvodů elektronicky omezena na 250 km/h. Výrobce udává s motorem 4,2 l kombinovanou spotřebu 11,9 l na 100 km, s motorem 3,7 l o 0,2 l méně tj. 11,7 l na 100 km.


Audi A8 je vybaveno novou šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic s možností manuálního řazení. Na přání je možné objednat řazení na volantu, které je odvozeno od řazení, které bylo instalováno na vozech Audi R8, s kterými dosáhla značka Audi mimořádných úspěchů na závodech Le Mans.


Vzhledem k zajímavým technickým inovacím použitých při konstrukci podvozku tohoto luxusního vozu jako ku příkladu automatického snižování nebo zvyšování vzdálenosti podlahy vozu nad vozovkou v závislosti na rychlosti vozu a dalších přineseme v nejbližších dnech podrobnou celkovou informaci o těchto konstrukčních zajímavostech a jejich přímého vlivu na jízdní vlastnosti tohoto vozu.