Příčinou vyššího pojistného je mimo jiné i kritický stav českých silnic a dálnic

Nedostatečné financování oprav a rozvoje komunikací bude také v příštích letech tlačit náklady motoristů rychle vzhůru

Motoristé i dopravci, využívající českou silniční a dálniční síť, jsou nyní zaskočeni téměř třetinovým zvýšením povinného ručení na příští rok, které pojišťovny odůvodňují prudkým nárůstem škod při nehodách. Málokdo si přitom bohužel uvědomuje, že na vyšších nákladech pojišťoven má svůj velký podíl i neutěšený stav silnic a dálnic, mnohde připomínajících už více tankodrom, než cestu.


Příčinou havarijního stavu více než poloviny komunikací je skrytý dluh státního rozpočtu, přesahující 350 miliard korun.To je suma, která podle expertů Světové banky měla být – a nebyla – investována do české silniční sítě. Pro příští rok přitom státní rozpočet nepočítá pro financování investic a oprav silnic ani s jedinou korunou. A v souvislosti s mimorozpočtovým Státním fondem dopravní infrastruktury se hovoří o částce pouze 17,3 miliardy korun pro rok 2001, tedy o téměř čtyři miliardy méně než v roce 2000, zatímco silničáři podle odborných odhadů potřebují ze státních zdrojů minimálně 28 miliard korun.


Méně peněz přinese další prudké zhoršení již nyní kritického stavu komunikací, což se promítne do vyšší nehodovosti a vyšších škod. Mimo jiné i pojišťovny tak budou v dalším roce opět dotlačeny k dalšímu zvýšení pojistného.


„Mezi oficiálními příčinami letošních dopravních nehod sice závada komunikace figuruje přímo jen necelým půlprocentem, ale špatný stav silnic se bezesporu velmi významně podepisuje také na nehodách, připisovaných řidičům – přitom například nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky je čtvrtou nejčastější příčinou nehod. A nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky dokonce figuruje v čele tabulky deseti nejtragičtějších příčin nehod motorových vozidel v roce 2000. Zlepšení technického stavu vozovek a dobudování základní komunikační sítě by – jak ukazují i zahraniční zkušenosti – rozhodně přispělo ke znatelnému snížení počtu nehod, respektive snížení hmotných škod,“ potvrzuje Martin Diviš z pojišťovny Kooperativa.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Twingo se vrací. Malý rebel znovu roztáčí městská kola

Twingo se vrací. Malý rebel znovu...

Renault oprášil legendu. Nové Twingo E-Tech Electric navazuje na původní městskou ikonu z 90. let, ale přivádí ji do 21. století. Je elektrické, hravé, prostorné, a hlavně cenově dostupné....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na kolech, který umí šetřit i hýčkat

Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na...

Citroën má nový trumf a vlajkovou loď. Druhá generace modelu C5 Aircross spojuje komfort obývacího pokoje, francouzský smysl pro design a moderní elektrifikaci. Na platformě STLA Medium vzniklo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?

Předprodej hybridní Toyoty Aygo X...

Toyota Aygo X prošla proměnou, dostala modernější tvář, ale také pohon – poprvé je k dostání jako hybrid. A právě teď startuje dlouho očekávaná možnost zarezervovat si svůj nový vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...