Po polovině letošního Mistrovství Evropy v rally má Subaru Duck Czech National Team samé dobré zprávy

Body za druhou příčku na Rally Ypres v kategorii ERC2 totiž dále upevnily vedoucí příčku v šampionátu pro pilota Vojtěcha Štajfa, jeho spolujezdce Františka Rajnohu.

1subsoutrally1000

Celá ekipa navíc dále s přehledem vládne i klasifikaci ERC2 Teams

Dalším legendárním podnikem, zařazeným do letošního evropského šampionátu v rally, byla Rally Ypres s tradicí sahající až do šedesátých let. Belgická soutěž je tradiční ozdobou ME a sjíždí se na ní velmi silná konkurence zejména ze západní Evropy. Poprvé se do Beneluxu vydal také Subaru Duck Czech National Team, který letos neskrývá své ambice uspět v kategorii ERC2, tedy v evropském porovnávání produkčních vozů. Po ostrovním dobrodružství na Azorech tentokrát nemělo jít o tolik tvrdý oříšek.

„V těchto předpokladech jsme se ale trochu zmýlili,“

– nastiňuje podmínky na trati pilot Vojtěch Štajf. „Počítali jsme s tím, že v ostrých odbočeních dostanou zabrat zejména brzdy, jinak ale že uplatníme naše dlouholeté zkušenosti z domácích rychlostních zkoušek. Zejména dvě důležité věci byly ale trochu jiné než u nás. Jednak mne překvapilo, jak obtížná je mnohdy orientace na trati, kde následuje několik obdobných odbočení po sobě. Zejména při prvních průjezdech rychlostními zkouškami se mi několikrát stalo, že jsem se soustředil na jízdu a na obtížnost zatáčky, kterou mi František nadiktoval a pak jsem na poslední chvíli znejistěl, zda mi přečetl pravou či levou odbočku – nebylo totiž na trati vidět nic, co by nás ve správném směru vedlo. Druhá věc, kterou z našich tratí neznáme, je tak výrazné ´katování´ (tedy zkracování zatáček), jaké se používá v Belgii. I když jsme si už při seznamovacích jízdách odlišili tři typy zatáček podle toho, jak moc smíme poslat auto do krajnice, při vlastní soutěži bylo pak leckde všechno jinak. Mnohdy jsem pak v posledním zlomku sekundy musel zvažovat, zdali dodržíme náš rozpis, nebo budeme tak odvážní v katování jako jezdci, kteří před námi zařezávali stopu daleko do krajnice a šetřili tím desetiny vteřin. Měli jsme ale dobře nastavený podvozek a i kvalitní pneumatiky Pirelli, takže ani katování nebyl problém,“ popisuje pražský jezdec.

Zkušená posádka Subaru Duck Czech National Teamu

– s ohledem na nástrahy soutěže zvolila v jejím úvodu opatrnější tempo, přesto byli mezi produkčními vozy o maličko rychlejší pouze Maďar Érdi (který v Belgii startoval už loni) a domácí Pyck, jenž na Ypres absolvoval svůj jubilejní dvacátý start. „Oba nezakrývali, že jim při kvalitních výkonech pomáhají zkušenosti z minulých zdejších účastí a zejména Pyck velmi oceňoval, že my už při premiéře zajíždíme kvalitní časy,“ popisuje bitvu se soupeři Štajf. Pro něj byl ale důležitý zejména souboj s Érdim, který je též přihlášen do šampionátu ERC2. „I když jsme v druhé polovině úvodní etapy zrychlili a posunuli se před Pycka, na Maďara jsme ztráceli po pátku dvacet vteřin. V pátečním cíli navíc naše posádka byla vybrána na antidopingovou kontrolu, a tak jsme si připadali trochu jako atleti na olympiádě. Než se nám podařilo splnit požadované úkony, noci ubývalo, spát jsme nakonec šli až kolem půl druhé.

Čekala na nás navíc náročná sobotní etapa

– skládající se z deseti rychlostních zkoušek o celkové délce 168 kilometrů, což je víc než mají v současnosti celé naše domácí dvoudenní soutěže. To jsme ale už lépe chápali trať a styl, jaký vyžaduje a začali Érdiho náskok vteřinu po vteřině stahovat, naše časy se začaly blížit i některým drahým speciálům R5 a S2000. Po RZ14 jsme našeho největšího soupeře přeskočili v rámci samostatného hodnocení druhé etapy a těšili se na závěrečný finiš. Bohužel na následující zkoušce jsme dva kilometry po startu zjistili, že nás postihl pomalý defekt. Ani nevíme, kde jsme zavadili o kámen či o hranu asfaltu, nicméně bylo jasné, že soupeřit s Érdim tentokrát už nemá smysl. Rozhodli jsme se tedy minimalizovat škody na autě a kolo vyměnit přímo na rychlostní zkoušce. V závěru Rally Ypres už jsme si pak dojeli v poklidu pro druhou příčku, i tak jsme byli notně unavení – vždyť do cíle těžké soutěže jsme se dobrali až kolem půlnoci,“ dokončuje popis zápolení jedenačtyřicetiletý pilot.

Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou tak mají za sebou úspěšně dokončenou

– už pátou rally letošního Mistrovství Evropy, přičemž ve dvou z nich klasifikaci ERC2 vévodili a v dalších dvou se umístili na stupních vítězů. Přesně v polovině seriálu to tedy v součtu znamená, že vedou kategorii produkčních vozů s náskokem 34 bodů před maďarskou dvojicí Botka – Mihalik, litevsko-polská posádka týmu Subaru Poland, Butvilas – Heller, ztrácí o dalších 33 bodů víc. „Za dva týdny se pojede Rally Estonia, které se nezúčastníme, budeme ale samozřejmě na internetu napjatě sledovat výkony zejména našich největších soupeřů – jsme v situaci, kdy naším cílem nemůže být nic jiného než se s nimi o evropský mistrovský titul pořádně poprat,“ nezakrývá vzrušení z příznivého vývoje Štajf a pochvaluje si dosavadní vývoj sezóny: „Musím v první řadě poděkovat všem týmovým partnerům, že nás i při závodění v evropském šampionátu podporují. Mám ale také velkou radost, že naše účinkování v ME se setkává s velkým ohlasem fanoušků. Až mne překvapilo, kolik lidí tento seriál sleduje, přestože se většinou odehrává daleko od našich hranic. Chtěl bych za všechny pozitivní ohlasy poděkovat a vzkázat našim příznivcům, že nás jejich pozdravy motivují k ještě lepším výkonům. Dobře víme, že se zejména na různých diskuzích najde i leckdo takový, komu připadají naše výsledky nedostatečné – často to ale bývá pouze ten, kdo sleduje rally pouze od internetu a neumí si představit, jak moc je to komplexní sport a kolik různých faktorů v něm výsledek ovlivňuje. Nám se například v Belgii rozpadl chladič doprovodného kamiónu a já za velkou pomoc při jeho opravě musím poděkovat týmu Symtech, který kdysi servisoval starty Paddona a Protasova ve světovém šampionátu a se kterým máme dlouhodobě dobré vztahy.

Pro nás je zkrátka každá letošní soutěž velkou a novou zkušeností

– navíc každá z nich byla svým charakterem naprosto odlišná. O to víc si cením, že jsme je všechny dokončili a s jedinou výjimkou dokončili velmi úspěšně. Onou výjimkou bylo Lotyšsko, kde jsem bral antibiotika, auto postihly technické problémy a zkrátka nám ta soutěž celkově příliš nevyšla. Na druhou stranu, první příčky z Rakouska a Severního Irska, druhá z Belgie a třetí z Azor, to jsou všechno výsledky, kterých si nesmírně vážíme. Navíc ani v jednom případě to nebylo jen o dojíždění, naopak všude jsme sváděli vyrovnané bitvy s velmi kvalitními soupeři.

Je jasné, že je velký rozdíl

– mezi závodění na zcela neznámé soutěži v podmínkách, na které nejsme zvyklí a mezi závoděním na některé z domácích soutěží, na které po patnácti absolvovaných ročnících známe každý kámen a kde se pak motivace musí stavět na získávání desetinek vteřin oproti soupeřům. Každá rally je ale vždy v první řadě o staré známé pravdě, vyjádřené anglickou větou „to finish first, first you have to finish“, což samozřejmě někdy znamená zejména v úvodu soutěže zvolit opatrnější tempo a v ideálním případě po ´osahání tratě´ v pravou chvíli zatáhnout tak, jak se nám to dařilo v Belgii. Tam nám podobně jako na Azorech pomáhal v roli mechanika Václav Kopáček, který v domácím mistrovství také závodí s vozem Subaru a já pevně věřím, že se nám podařilo předat mu třeba právě nějaké zkušenosti se strategií pro dojíždění tak těžkých soutěží, jakou byla Rally Ypres. Samozřejmě, ani my se na její trati nevyvarovali drobných chybiček, kdy nám trochu zatrnulo. Vše ale dobře dopadlo a dovezli jsme tentokrát auto domů bez škrábnutí. Jak se i mnozí favorité přesvědčili, nebyla to samozřejmost – hluboké příkopy podél trati si vyžádaly v mnoha případech svou daň a pro jezdce jako Abbring či Moffett právě tam soutěž skončila. Portugalec Gago dokonce takovou chybou na úplně posledním testu soutěže přišel o pravděpodobné prvenství mezi juniory…“

A jaké má úspěšná posádka Subaru Duck Czech National Teamu další plány?

„Soustředíme se zejména na srpnovou Barum Rally. Na ní bychom rádi uplatnili své zkušenosti, díky kterým tam hodláme bojovat o prvenství v rámci klasifikace ERC2. Právě výrazný bodový zisk ze Zlína by nás mohl hodně přiblížit evropskému titulu, a tak opravdu k této soutěži upíráme všechny své síly a intenzivně pracujeme na tom, abychom pro naše fanoušky měli i jedno překvapení, o kterém je budeme včas informovat. No a po Barumce se já chystám kromě evropských soutěží také na další ročník závodu La Carrera Panamericana. Ostatně, kdo je zvědavý na našeho veterána značky Subaru, se kterým budeme v Mexiku s Vláďou Zelinkou startovat, ten ať se přijde podívat na Rally Bohemia, kde s ním pojedeme v rámci Rally Legend,“ uzavírá popis svého náročného programu Vojtěch Štajf.

Tiskový servis: Karel Špaček, media team

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Subaru XV – Ženeva 2017

VIDEO – Subaru XV – Ženeva 2017

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky SUBARU přímo z autosalonu v Ženevě.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Personální změna u Subaru ČR a Emil Frey ČR

Personální změna u Subaru ČR a Emil...

Přestup v rámci skupiny Emil Frey v ČR. Za jednoho z nestorů autařské scény v Čechách lze jistě považovat i Petra Neumana (61) – působícího na pozici jednatele společností Emil Frey ČR...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Strahov plný smyků, užili si jich Kopáček, Kačírek i Firla na třech vozech Subaru

Strahov plný smyků, užili si jich...

Hlavním partnerem Pražského rallysprintu byla i letos společnost Subaru ČR. Na Strahově nemohl a nechtěl chybět ani tým Duck Racing Subaru ČR Nasadil hned tři vozy, jejichž piloti Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kopáček se Subaru Impreza WRX STI na Šumavě: v pátek pohádka, v sobotu drama

Kopáček se Subaru Impreza WRX STI na...

Boj o titul mezi produkčními vozy zahájil tým Duck Racing Subaru ČR třetí příčkou na Rallye Šumava Klatovy. Mladé duo Václav Kopáček – Barbora Rendlová – sice zdržely technické...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svěží krev pro Subaru: Štajfa nahrazuje Václav Kopáček

Svěží krev pro Subaru: Štajfa...

Už jedenáct sezón trvá zdárné angažmá společnosti Subaru ČR na poli českého rallysportu. Modrobílé barvy vozů značky Subara za tu dobu – posbíraly celou řadu úspěchů završenou...