Pavel Louda: „Carsharing je o pohodlí a výhodné ceně“

Praha se postupně řadí po bok velkých západních metropolí, které nabízejí revoluční systém půjčování aut pro rychlý a pohodlný pohyb po městě. Fenomén jménem carsharing se stále častěji objevuje na scéně.

Další informace o službě poskytl Pavel Louda, ředitel společnosti CAR4WAY, která zahájila v Praze svou činnost.

Kde se poprvé objevil fenomén carsharingu?

Nepochybně v USA, kde carsharing funguje skvěle už několik desítek let. Postupem času se pak sdílení aut mezi obyvateli velkých měst rozšířilo do západní Evropy a nyní pokračuje své „tažení“ dál směrem do České republiky.

Komu se carsharing vyplatí, pro jakou skupinu lidí je vhodný?

Pro všechny, kteří chtějí využít svobody, kterou nabízí doprava autem, ale zároveň nechtějí vlastnit svoje auto, třeba proto, že jej nevyužijí tak často. S autem nejste vázáni na jízdní řády MHD a vlaků, nejste omezeni zastávkami a ani při delších vzdálenostech si nezruinujete peněženku. Auto si můžete samozřejmě koupit, ale ve chvíli, kdy si ho můžete kdykoliv půjčit a za rozumné peníze dojet tam, kam potřebuje, a pak se vrátit zpátky do města, tak vlastně není ani moc důvodů si auto pořizovat. Ve vyspělejších státech už lidé nemají takovou potřebu to auto vlastnit, protože všechny jeho výhody mohou mít i bez toho. Například v USA je jen cca 10 procent aut v přímém osobním vlastnictví – zbytek jsou auta v pronájmu, firemní auta nebo i auta využívaná přes carsharing.

V čem je carsharing lepší než taxi nebo autopůjčovna?

Největší výhodou je samozřejmě cena. Oproti taxi je bezkonkurenční, ale carsharing je i levnější než autopůjčovna. Další proti půjčovně je fakt, že si auto můžete půjčit třeba jen na hodinu, zatímco u autopůjčovny je to minimálně na den. Navíc je s tím i spousta administrativy, podepisování papírů a podobně. To u carsharingu neexistuje. Tam jsou prostě auta k dispozici přímo na ulici, na předem určených místech, která uživatelé vidí v reálném čase na webových stránkách.

Vaše služba CAR4WAY byla spuštěna v listopadu loňského roku. Jaká auta mohou vaši uživatelé využít a kolik jich je/bude?

Provozujeme tři základní typy aut – Škoda Citigo, Rapid a Octavia Combi. V první fázi jich bude po Praze rozmístěno padesát, během letošního roku ale plánujeme počet aut zvýšit až na 150. Do budoucna plánujeme rozšíření i pro další typy aut, třeba i pro užitkové vozy. Nicméně předpokládáme, že CAR4WAY bude využívána především pro osobní dopravu.

Jak vlastně probíhá celý proces rezervace auta?

Každý nový uživatel se musí nejprve zaregistrovat na našich webových stránkách a na základě smlouvy o členství získá elektronickou kartu, kterou odemkne jakékoliv rezervované auto. Poté si už může kdykoliv auto zarezervovat, dostane potvrzení rezervace a pak, půl hodiny před jejím zahájením, i SMS, ve které mu ještě připomeneme GPS souřadnice auta, aby jej nemusel někde složitě hledat.

Jak dlouho dopředu je nutné rezervaci provést?

Bez problémů stačí dvě minuty před tím, než si jej chcete vzít. Takže rezervaci můžete provést třeba přes chytrý telefon ve chvíli, kdy auto někde vidíte stát. A do dvou minut si ho můžete čipovou kartou odemknout. Do budoucna plánujeme i aplikace pro Android i pro iOS.

Jak jsou určována místa, kde jsou auta k dispozici?

Místa jsou vybírána zpravidla v prostorech, kde se pohybuje nejvíc lidí. Takže v Praze to je u stanic metra, u náměstí a modrých parkovacích zónách. Prostě tam, kde by člověk své auto normálně nezaparkoval. Všechna auta mají samozřejmě zaplacenou parkovací kartu na dané území.

Můžete prozradit, jakým způsobem bude fungovat placení?

Je to velmi jednoduché. Základem je hodinová sazba, která začíná na 90 korunách za hodinu. Ta se dělí na noční a denní sazbu, přičemž ta noční je výhodnější. K tomu je ještě částka za ujetý kilometr, která je 5 korun a obsahuje v sobě všechny náklady na provoz auta, včetně pohonných hmot, dálniční známky a podobně. Pokud bude uživatel parkovat ve své modré parkovací zóně, neplatí ani parkovné.

Bude carsharing nějak podporovat i pražský magistrát?

Carsharing je samozřejmě zajímavý pro vylepšení dopravní situace v Praze a přispívá i k ekologii dopravy ve městě. S magistrátem města jsme jednali, avšak z dosavadního jednání nemáme pocit, že si dostatečně uvědomuje přínos této služby městu.

A co rozšíření mimo Prahu? Uvažujete o něm?

Služba typu CAR4WAY má smysl ve městech s vysokou koncentrací obyvatel. Samozřejmě bychom chtěli naši nabídku rozšiřovat i do dalších větších měst. A nejde přitom jen o počet obyvatel – carsharing může být zajímavý i pro města, kde jsou třeba vysoké školy.

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ojetý vůz jako vánoční dárek? Proč ne, v prosinci jsou nejnižší ceny v roce

Ojetý vůz jako vánoční dárek? Proč...

Praktický dárek pro studenty, partnerky, rodiče v důchodovém věku, nebo i pro sebe   Nevěřte dědečkovi, že na popojíždění na chalupu je jeho stará stodvacítka ještě dost dobrá, ani...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA AUTO se vrací mezi hlavní partnery české hokejové reprezentace

ŠKODA AUTO se vrací mezi hlavní...

ŠKODA posiluje svoji pozici u české hokejové reprezentace Mladoboleslavská automobilka se vrací mezi hlavní partnery národního týmu Celkem 22 vozů ŠKODA mohou v letošní sezoně využívat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai i30 N vítězem ankety „Sports Cars of the Year 2018“

Hyundai i30 N vítězem ankety „Sports...

Hyundai i30 N byl zvolen „Dováženým vítězem“ v kategorii malých a kompaktních vozů i30 N zvítězil v konkurenci sedmi etablovaných dovážených modelů Na německém trhu bylo prodáno již...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Bezpečný prosincový pátek: I vánoční stromek se musí připoutat

Bezpečný prosincový pátek: I...

Přeprava na střeše: Zabalit do deky, kmenem dopředu, zajistit proti pohybu Za špatně upevněný vánoční stromek hrozí pokuta 2 000 Kč Dárky a jiné objemné předměty patří do zavazadelníku,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Do konce listopadu meziročně o osminu více obětí nehod

Do konce listopadu meziročně o osminu...

Prosinec je dlouhodobě nebezpečný především pro chodce a seniory Celostátně více nehod, mrtvých i zraněných Citelně narostl počet mrtvých motocyklistů i chodců Mezi kraji velké rozdíly –...