OMV v prvním čtvrtletí 2006

Dobré výsledky navzdory složitým podmínkám

OMV Aktiengesellschaft, přední ropná a plynárenská společnost ve střední Evropě, zaznamenala v prvním čtvrtletí 2007 navzdory nevýhodným podmínkám dobré výsledky. Tržby skupiny vzrostly o 7 % na 4,6 milardy eur, EBIT se mírně snížil o 5 % na 512 milionů eur. Společnost Petrom se na EBIT podílela 136 miliony eur. Čistý zisk ve srovnání s prvním kvartálem 2006 klesl o 7 % na 401 milionů eur. Cash flow se zvýšilo o 33 % na 671 milionů.

„Tržní prostředí v prvním čtvrtletí přineslo náročné podmínky. I přesto máme jakožto integrovaná ropná a plynárenská skupina dobrou pozici i stabilní základ pro vyžití potenciálu dále růst na našich klíčových trzích. V segmentu průzkumu a těžby disponujeme silným mezinárodním portfoliem a v rafinaci a marketingu držíme vedoucí pozici v rámci celé střední Evropy. Stejně tak i plynárenský byznys vykazuje dobré výsledky. Modernizace rumunského Petromu běží podle plánu. I nadále si budeme stanovovat vysoké nároky, abychom mohli pokračovat v maximálním možném využití příležitostí, které nám nabízejí trhy, na nichž působíme,“ sdělil k výsledkům šéf OMV Wolfgang Ruttenstorfer.

V období od ledna do března 2007 se celkový objem investic skupiny OMV ve srovnání se stejným obdobím 2006 zvýšil na 528 milionů eur. Z toho 250 milionů směřovalo do průzkumu a těžby, 226 milionů podpořilo rafinaci a marketing – petrochemické projekty v Burghausenu, projekty na zvýšení kvality rafinérií a navýšení podílu v turecké Petrol Ofisi na 35,2 %. Do plynárenství OMV investovala 32 milionů eur. Na konci března 2007 zaměstnávala skupina OMV 39 187 zaměstnanců (vč. Petromu).

Rafinace a marketing: silné výsledky v petrochemii

V první čtvrtině roku 2007 zaznamenaly tržby v tomto segmentu 10% pokles přibližně na 3,5 miliardy eur. Nižší tržby zapříčinily jednak nižší poptávka po produktech, díky mírné zimě zejména po topných olejích, a také nezbytná vytvoření zásob před odstávkou rafinérií plánovanou na druhé čtvrtletí. EBIT se zvýšil na 29 milionů eur. Na tomto výsledku se podepsaly zlepšené rafinační marže i pozitivní vývoj v petrochemii a marketingu. První kladné výsledky přinesly i investice do optimalizace energetické spotřeby a produktové struktury Petromu.

Petrochemická divize přispěla k celkovému EBIT společnosti 39 miliony eur. V předchozím roce to byly pouhé 2 miliony. K takovému nárůstu přispěly vyšší marže a objem prodeje.

Celkový objem prodeje v rafinaci klesl o 7 % na 5,22 milionu tun. Způsobila to zejména mírná zima, která negativně ovlivnila poptávku, a nižší export Petromu. Celkové využití kapacit vzrostlo vzhledem k plánovaným odstávkám na 93 %.

Objem prodeje v marketingu se snížil ve srovnání s první čtvrtinou 2006 o 9 % na 3,87 milionu tun. Přestože maloobchodní prodej zaznamenal nárůst, pokles v komerčním prodeji nemohl kompenzovat. Pozitivní vliv mělo zvýšení efektivity sítě čerpacích stanic – 400 čerpacích stanic se adaptovalo na jednotný systém. Na konci března 2007 provozovala skupina OMV (včetně Petromu) 2 511 čerpacích stanic. Celkový tržní podíl OMV ve střední Evropě činí 20 %; díky tomu zde zaujímá vedoucí pozici.

Uvedením produktové řady OMV BIXXOL chce společnost rapidně zvýšit objem prodeje motorových olejů a také využít kapacity pro výrobu olejů v Petrol Ofisi. Kromě toho OMV zamýšlí průnik také do komerční silniční přepravy. Dosáhnout toho chce vybudováním nové sítě čerpacích stanic po celé střední Evropě určené výhradně pro přepravní a dopravní společnosti. První stanice nové sítě OMV EuroTruck zahájily provoz v březnu.

Průzkum a těžba: náročné podmínky

Tržby v tomto segmentu zaznamenaly mírný nárůst o 1 % na 892 milionu eur. Na nepatrnou změnu měly největší vliv klesající cena ropy, nižší objem prodeje, a slabý americký dolar. Průměrná cena za barel (51,89 dolaru) byla oproti první čtvrtině roku 2006 nižší o 6 %. EBIT zaznamenal 29% pokles na 421 milionů eur.

Celková těžba ropy, kapalného zemního plynu a plynu lehce klesla o 5 % na 28,9 milionu barelů ropného ekvivalentu, což odpovídá průměrné denní těžbě 322 000 barelů. V první čtvrtině 2007 získala OMV čtyři nové pobřežní průzkumné licence ve Velké Británii a Norsku. Objem prodeje plynu z pakistánského naleziště Sawan se díky modernizaci technického zázemí a dalším vrtům zvýšil více než o 15 %.

Plynárenství: silné přispění k EBIT

Od ledna do března 2007, vzrostly tržby v tomto segmentu oproti stejnému období v roce 2006 o 99 % na 889 milionů eur. EBIT vykázal dokonce 140% nárůst na 79 milionů eur. K výsledku významně přispěla plná integrace EconGas do skupiny OMV.

Díky mírné zimě klesl kombinovaný objem prodeje plynu o 21 % na 3,96 miliard kubických metrů. Souhrnná prodaná transportní kapacita se zvýšila o 6 % na 12,15 miliard kubických metrů. Tento růst umožnilo rozšíření rakouského plynovodu TAG. Průměrná skladovací kapacita vzrostla o 16 % na 804 273 kubických metrů za hodinu.

Výhled na rok 2007

OMV v roce 2007 očekává pokles ceny ropy, nicméně počítá i se silnými krátkodobými výkyvy. Předpokládá se, že americký dolar oproti roku 2006 mírně oslabí. Velké změny v rafinačních maržích skupina neočekává.

V rámci segmentu rafinace a marketingu se na druhé čtvrtletí 2007 plánuje měsíční odstavení rafinérie Petromu Arpechim a destilační jednotky na surovou ropu ve Schwechatu. Na poslední čtvrtletí roku 2007 se naplánuje odstávka rafinérie v Burghausenu.

Díky rozšiřování sítě čerpacích stanic a modernizace sítě Petromu se počítá s lehkým nárůstem objemu prodeje. Investice budou směřovat především na optimalizaci rafinérií Petromu a vybudování termální krakovací jednotky ve Schwechatu.

Segment průzkumu a těžby bude i nadále pokračovat v expanzi aktivit v klíčových regionech. Investice letos podpoří rozvoj nalezišť v Rakousku, Libyi, Jemenu a na Novém Zélandě. Další investice si vyžádá i modernizace těžební techniky v Rumunsku. Cílem je zvýšit efektivitu těžby.

Plynárenský byznys skupiny OMV se bude nadále rozvíjet jak díky rostoucí působnosti Petromu na trhu s plynem, tak i díky přítomnosti EconGasu v Německu a Itálii. OMV také plánuje, že rozšíří skladovací kapacity a rakouské plynovody. Pozornost společnost věnuje i dvěma mezinárodním projektům – plynovodu Nabucco a terminálu Adria LNG.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Nissan LEAF získal první mezinárodní cenu

Nový Nissan LEAF získal první...

Nový Nissan LEAF první ocenění získal na každoroční slavnostní události CES Unveiled v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show), který pořádá asociace CTA (Consumer Technology...