Od včerejšího dne došlo ke změně pravidel řízení a odpočinku pro řidiče nákladních vozů

Nové nařízení č. 561/2006, které upravuje dobu řízení a odpočinku řidičů a významným způsobem mění systém kontroly evidence pracovní doby řidičů.

ČESMAD BOHEMIA upozorňuje, že nová pravidla jsou svázaná s úpravou pracovní doby řidičů dle nařízení vlády č. 589/2006 a se zákoníkem práce.

Hlavní změna je ve způsobu kontroly dodržování těchto norem – řidiči nákladních vozů dosud evidenci jízd prokazovali přímo při silniční kontrole prostřednictvím tzv. kotoučků. Nově jsou dopravci povinni vést záznamy také přímo v sídle dopravce, kde je kontrola, s ohledem na zákoník práce, může také vyžadovat. Uváděné změny jsou součástí nově přijaté legislativy EU a jsou automaticky implementovány do všech legislativ členských států.

Nové nařízení se vztahuje na silniční přepravu uskutečňovanou výlučně v rámci EU nebo mezi EU, Švýcarskem a zeměmi, které jsou smluvními stranami Dohody o Evropském hospodářském prostoru a vztahuje se na vozidla nad 7,5 tuny hmotnosti, a to i v případě využití pro soukromou potřebu.

„V nařízení je stanovena týdenní doba řízení, která nesmí přesáhnout 56 hodin. Současně ale nařízení určuje, že nesmí být překročena maximální týdenní pracovní doba stanovená směrnicí 2002/15/ES. Za období každých dvou po sobě následujících týdnů nesmí celková doba řízení přesáhnout 90 hodin,“ říká Martin Felix, tiskový mluvčí Sdružení ČESMAD BOHEMIA.

Podstatná změna se týká autobusové dopravy, kde byla zrušena možnost v případě mezinárodní přepravy cestujících jinou než linkovou dopravou přesunout týdenní dobu odpočinku řidiče na konec dvanáctého dne za předpokladu, že doba řízení za dvanáct dnů nepřesáhla povolené maximum. Mění se také systém dělení přestávek. 45minutovou přestávku je nově možné nahradit maximálně dvěma přestávkami, z nichž prvá musí mít nejméně 15 minut. Po ní musí následovat přestávka v délce nejméně 30 minut.

„Denní doba odpočinku nesmí být za žádných okolností kratší než nepřerušená doba devíti hodin. V případě využití zkráceného denního odpočinku z 11 na 9 hodin odpadá povinnost toto zkrácení nahradit,“ dodává Felix dále ve výčtu změn.

Při využití režimu osádky dvou řidičů se doba odpočinku prodlužuje o hodinu, ze současných 8 hodin na 9 hodin. Nařízení nově ukládá povinnost, aby oba řidiči byli přítomni ve vozidle po celou dobu s výjimkou první hodiny, kdy přítomnost dalšího řidiče není povinná.

Zkrácený týdenní odpočinek smí být zkrácen na nejméně 24 po sobě následujících hodin. Zkrácení však musí být vyrovnáno odpovídající dobou odpočinku vybranou v celku před koncem třetího týdne následujícího po dotyčném týdnu. Již se nerozlišuje mezi možností zkrátit týdenní odpočinek podle místa pobytu řidiče. V případě využití děleného denního odpočinku lze rozdělit běžnou denní dobu odpočinku pouze na dvě části, z nichž první musí trvat nejméně tři hodiny a druhá nejméně devět hodin.

Změna je také v čerpání odpočinku u řidiče, který doprovází vozidlo přepravované na trajektu nebo po železnici. Jeho běžná denní doba odpočinku může být přerušena nanejvýš dvakrát s tím, že tato přerušení nesmí přesáhnout celkem jednu hodinu.

Řidiči, kteří se přesouvají do místa nebo z místa, kde se ujmou vozidla, a toto místo se nenachází v místě řidičova bydliště ani v provozovně zaměstnavatele, nesmějí tuto dobu vykázat jako odpočinek, pokud ji nestráví na trajektu nebo ve vlaku a nemají k dispozici lůžko nebo lehátko.

Řidič, který řídí vozidlo, jež nespadá do působnosti nařízení a jímž se přesouvá k vozidlu nebo od vozidla, které spadá do působnosti nařízení, vykazuje tuto dobu jako jinou práci.

Nařízení ve svém článku 13 umožňuje členským státům vyjmout z působnosti další vozidla a přepravy. V Česku se tak ale zatím nestalo, uvedené výjimky by měly být zahrnuty do očekávané novelizace vyhlášky MD č. 478/2000Sb., kterou se provádí zákon o silniční dopravě.

Pro základní orientaci si lze nové nařízení přečíst na www.prodopravce.cz. Co to v praxi znamená a co budou kontrolní orgány sledovat a vyžadovat se zájemci dozví na seminářích „Pracovní režimy řidičů“, které ČESMAD BOHEMIA pořádá.

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA reprezentuje téměř 2000 subjektů v nákladní i osobní silniční dopravě s téměř 20 tisíci vozidel. Je členem Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) se sídlem v Ženevě. Více informací naleznete na www.cesmad-bohemia.cz nebo na www.jedeme-v-tom-spolu.cz.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – BMW X7 Concept, BMW i vision dynamics, BMW M5, BMW i3, MINI Countryman hybrid – Frankfurt 2017

VIDEO – BMW X7 Concept, BMW i vision...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky BMW přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Seat Arona, Seat Cupra R, Seat Ibiza TGI – Autosalon Frankfurt 2017

VIDEO – Seat Arona, Seat Cupra R, Seat...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky SEAT přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Citroën SUV C3R aircross – Autosalon Frankfurt 2017

VIDEO – Citroën SUV C3R aircross...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky Citroën přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový model Hyundai Kona v prodeji na českém trhu: s limitovanou akční nabídkou Best of KONA s bohatou výbavou s motorem T-GDI 120 o výkonu 88 kW s manuální šestistupňovou převodovkou za 459 990 korun

Nový model Hyundai Kona v prodeji na...

Dlouho očekávaná novinka od Hyundai vstupuje na český trh. Zcela nový model Kona rozšiřuje nabídku automobilky v segmentu SUV Navazuje na skvělou pověst automobilů této kategorie od...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - KIA MOTORS CZECH zahájí na českém trhu 1.listopadu prodej své nové vlajkové lodi, dlouho očekávaného fastbacku Kia Stinger

KIA MOTORS CZECH zahájí na českém trhu...

Ryzí Gran Turismo s pohonem zadních nebo všech kol je nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem v historii značky Kia. Kia Stinger sebevědomě vstupuje do prémiového segmentu ovládaného...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Po velice úspěšné předprodejní fázi zahájila včera ŠKODA AUTO  prodej nového SUV ŠKODA KAROQ

Po velice úspěšné předprodejní fázi...

Zákazníci mohou nový model osobně poznat prostřednictvím testovacích jízd u všech 184 autorizovaných prodejních partnerů značky v České republice. Zároveň mohou zájemci vyzkoušet řadu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi sezonní servis: profesionální servisní služby, originální díly a originální příslušenství

Audi sezonní servis: profesionální...

Audi Service zve společně s Ondřejem Bankem, členem Audi Ski Teamu a tváří sezonní servisní kampaně, majitele zánovních i starších vozů Audi do autorizovaných servisů Audi. Od začátku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT Service spouští s přicházejícím chladným počasím zimní servisní kampaň, která potrvá až do konce letošního roku

SEAT Service spouští s přicházejícím...

Majitelé vozů SEAT tak mohou za velmi výhodných podmínek svěřit autorizovanému servisu SEAT kompletní přípravu vozidla na provoz v náročných podmínkách nejchladnější části roku. Jan...