Ochrana proti čelnímu podjetí

Společnost Scania přichází s novou bezpečnostní výbavou vozů

V zemích Evropské unie vstoupí od 10. srpna 2003 v platnost nový zákon o ochraně proti čelnímu podjetí u nákladních automobilů.

Ochrana proti čelnímu podjetí
Ochrana proti čelnímu podjetí

Všechny vozy zaregistrované po 10. srpnu tohoto roku budou muset být vybaveny ochranou, která nesmí přesahovat vzdálenost 400 mm od terénu za předpokladu, že vozidlo není plně naloženo. V úvahu je třeba brát všechny součásti karosérie, pérování a pneumatiky, které mění výšku a polohu podvozku.

Scania jako první zavedla ochranu proti vniknutí objektů pod přední část vozidla již v roce 1995 a instaluje ji jako standardní výbavu pro vozy 4. série. Nyní Scania uvádí na trh nové komponenty, a reaguje tak na novelizované předpisy Evropské unie.


Systém ochrany proti podjetí vychází z maximální přípustné výšky 400 mm nad terénem, protože odpovídá výšce nárazníku u osobních automobilů. V případě že, nákladní vůz narazí do osobního vozu, uplatní se v plném rozsahu protinárazová ochrana a bezpečnostní klec. Střet tahače s osobním vozidlem v této úrovni maximálně absorbuje náraz, což zvýší ochranu cestujících v osobním automobilu.

Plastové a ocelové nárazníky


Nová konstrukce předního nárazníku se vyznačuje masivnějším upevněním vnějších dílů. Tyto úpravy zahrnují silnější držáky a koncové profily. U nákladních vozů s nízkým podvozkem nebo s podvozkem s nízkoprofilovými pneumatikami je dostačující zesílený nárazník, to platí pro výšku podvozků až do 960 mm. Aby byly splněny evropské požadavky, instaluje Scania u vozů s vyššími podvozky přídavný nárazník tak, aby zasahoval do předepsané výšky. Jedná se o podvozky s výškou od 960 mm do 1100 mm.


Systém ochrany proti čelnímu podjetí zahrnuje tyto varianty:

  • nový zesílený plastový nárazník
  • nový zesílený ocelový nárazník
  • plastový nárazník s instalovanou ochranou proti podjetí těsně pod nárazníkem, sklápěcí nástupní schody
  • plastový nárazník s instalovanou ochranou proti podjetí těsně pod nárazníkem, pevné nástupní schody
  • ocelový nárazník s instalovanou ochranou proti podjetí těsně pod nárazníkem
  • ocelový nárazník s instalovanou ochranou proti podjetí níž pod nárazníkem

Díky speciálnímu programu mohou odborníci Scanie navrhnout odpovídající sestavu komponentů pro různé vozy, včetně předpokládaných změn polohy v závislosti na hmotnosti nástavby.


„Je zbytečné, aby docházelo k úmrtím v silničním provozu z důvodu lidského selhání. Scania vyvíjí silniční techniku s cílem zachránit v případě kolize co nejvíce lidských životů. Naším hlavním úkolem je zkombinovat vestavěné prvky systému ochrany proti podjetí s robustností, která je charakteristickým rysem vozů Scania,“ říká Ole Pihlgren z konstrukčního oddělení.

Související články

TEST: Honda Civic 4D 1.0 turbo 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen poprvé představí kompaktní MPV Golf Sportsvan v modernizované podobě na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem (12. až 24. září 2017)

Volkswagen poprvé představí kompaktní...

Motoristé, kteří touží po Golfu, ale požadují vyšší polohu sedadel, variabilitu a ještě více prostoru, se budou moci stát majiteli modernizovaného VW Golf Sportsvan.  Po technické stránce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Total Rally Cup na prestižní Barum Czech Rally Zlín již tento víkend: 25.- 27. srpna

Peugeot Total Rally Cup na prestižní...

Barum Czech Rally Zlín, prestižní soutěž zařazená do evropského a českého šampionátu, definitivně uzavře premiérovou sezonu Peugeot Total Rally Cupu 2017. Ve dnech 25. – 27. srpna tak vzejde...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Scania představí novou řadu vozidel do náročných podmínek

Scania představí novou řadu vozidel do...

Jsou robustní, ale zároveň elegantní a dokonale navržená pro ty nejnáročnější úkoly. Už za pár dní představí společnost Scania zcela novou řadu vozidel pro stavební segment Slavnostní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ECORUN 1000 JEZER – Tomíšek s Kazdou stanovili nový rekord

ECORUN 1000 JEZER – Tomíšek s...

Dva specialisté na úspornou jízdu, kteří jsou pravidelnými účastníky soutěže Škoda EconomyRun i New Energies Rallye Český Krumlov – Marek Tomíšek a David Kazda – se letos...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne v ZOO Dvůr Králové další akce v rámci projektu E-safari na podporu e-mobility s názvem S Nissanem do Afriky

O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne...

Návštěvníci budou mít skvělou příležitost vyrazit zdarma do safari zapůjčeným elektromobilem Nissan Leaf nebo e-NV200 a vyzkoušet si tak na vlastní kůži jízdu elektrickými vozidly. Nabídka...