Nový monopost Ferrari – F2004 označovaný číslem 655

SHELL vyvinul pro Ferrari nové palivo, nový motorový olej a nový olej pro převodovku.

Stáj firmy Ferrari představila letošní model F2004, který je již patnáctým vozem, který se zúčastní závodů mistrovství světa Formule 1. Tento model dále rozvíjí koncepci, známou již z loňského  F2003-GA. Každý prvek vozu byl přepracován tak, aby umožnil řidiči dostat maximum z nového motoru 053 i pneumatik Bridgestone. Vůz se navíc pyšní nižším těžištěm a lepším rozložením hmotnosti z hlediska podvozku a motoru. Celkový výkon vozu se tak podařilo ještě zvýšit.


Nový monopost Ferrari – F2004 označovaný číslem 655
Nový monopost Ferrari – F2004 označovaný číslem 655
Nový monopost Ferrari – F2004 označovaný číslem 655

Významnou novinkou v soutěži F1 jsou změny technických regulí, upravující počet motorů, které lze použít během jednoho soutěžního víkendu Velké ceny. Hlavním cílem pro konstrukci motoru 053 se tak stalo dosažení zejména optimální úrovně životnosti (která je nyní dvojnásobná ve srovnání dřívějšími zvyklostmi) a spolehlivosti motoru za současného zvýšení výkonu. Motor je ve voze umístěn podélně a je i s převodovkou opět integrován do konstrukce zadní nápravy. Při konstruování motoru 053 sehrála významnou úlohu společnost Shell, která se na podílela vývojem nového paliva a olejů.

Podvozek nový design i konstrukci, která je oproti F2003-GA lehčí a zdokonalenější. Karosérie, výfuky a zadní část vozu byly přepracovány, čímž došlo ke zlepšení jeho aerodynamiky. Vysoko posazené výfuky jsou v porovnání s předchozími verzemi umístěny blíže středové linii vozu. Přední a zadní zavěšení byly modifikovány tak, aby se zlepšily dynamické jízdní vlastnosti vozu, čímž ze zvýšila efektivita využívání pneumatik Bridgestone a zároveň se optimalizovaly aerodynamické vlastnosti monopostu jako celku. V motoru a převodovce byly použity nové materiály, díky nimž se zmenšila jejich velikost a hmotnost


Sedmistupňová titanová převodovka (plus zpátečka) je, s ohledem na změny v technických regulích, ovládána přímo řidičem. Stejně jako u F2003-GA je uložena podélně.


F2004 vyrazí na trať se zbrusu novým palivem Shell. Očekává se, že nová směs Shell VPower F1ULG58, založená na technologii Shell V-Power, zvýší výkon motoru 053 a současně podstatnou měrou přispěje ke snížení spotřeby paliva.


„V roce 2003 hrálo přesně podle očekávání zejména při kvalifikacích klíčovou roli množství paliva, které vůz veze,“ vysvětluje Mike Copson z Shell Global Solutions. „Proto jsme věnovali spoustu času zkoumání efektivity využití paliva. Jednoduše řečeno, pokud vozu stačí o pět kilogramů paliva méně než soupeřům, výsledkem je podstatně lepší čas na jedno kolo a obvykle také menší opotřebení pneumatik, a díky tomu i mnohem větší flexibilita při volbě strategie zastávek v boxech Efektivity využívání paliva je často dosahováno za cenu snížení výkonu motoru, U směsi Shell V-Power F1ULG58 tomu tak ale není – ve skutečnosti je ještě výkonnější než její předchůdce. Konkrétní údaje o nárůstu výkonnosti jsou tajné, ale mohu říci, že máme z výsledků radost. Nové palivo bude použito již při Velké ceně Austrálie


Technický manažer Ferrari, Ross Brawn k tomu říká: „Kvůli množství paliva ve voze a pevně danému času na tankování nemáme moc prostoru pro manévrování. Někdy je výhodné použít palivo, které dosahuje požadovaného výkonu s minimálním objemem, jindy zase palivo, které dosahuje požadovaného výkonu s minimální hmotností. Na tyto základní teorie se zaměřujeme při testování s Shellem, neboť nám mohou ušetřit cenné zlomky sekundy, které při zastávce v boxech mohou být rozhodující,“ pokračuje Brawn. „Tato strategie je zcela klíčová pro výsledek závodu. Délka zastávky v boxech, klíčová pro celkový výsledek závodu, může být dána buď dobou potřebnou na výměnu pneumatik, nebo dobou potřebnou na doplnění paliva.“


Shell V-Power F1ULG58 je z 99 % stejný jako V-Power, který najdeme v čerpacích stanicích po celém světě a při jejich výrobě se používá obdobná technologie. To znamená, že vývoj paliva ve spolupráci s Ferrari přinese užitek každému řidiči, který používá Shell V-Power.


Společnost Shell ve spolupráci s Ferrari vyvinula pro sezónu 2004 nový motorový olej, Shell Helix F1SL785. S novými předpisy, které činí spolehlivost předpokladem úspěchu, bude nový olej nepochybně hned od počátku klíčovou složkou nového vozu.


„Vývoj oleje Shell Helix F1SL785 byl zahájen v roce 2003, jeho složení navazuje na olej, který byl použit loni v říjnu v Suzuce. Celý rok jsme společně s Ferrari intenzivně pracovali na tom, aby Shell Helix F1SL785 byl dokonale kompatibilní s motorem Formule 1,“ říká Mike Copson z Shell Global Solutions. „Zatímco v loňském roce musel olej ochránit motor jen po dobu jednoho závodu, Shell Helix F1SL785 je navržen tak, aby vydržel stejně kvalitně chránit motor během celého víkendu.Teoreticky jsme mohli vyvinout hustý, vysoce viskózní olej, který by zabránil téměř jakémukoli opotřebení pohyblivých součástí motoru .Ale hustý olej by bránil motoru ve volném pohybu, což by vedlo k obrovské ztrátě výkonu. Naproti tomu řídký olej by sice nebránil motoru ve výkonu, ale motor by se v důsledku toho rychle opotřebovával, takže by selhal nejspíš ještě před skončením závodu.“


„Motorový olej bude vždycky v motoru vyvářet určité tření a naším úkolem je najít optimální cestu mezi ochranou po celý závodní víkend a minimální ztrátou výkonu motoru kvůli tření. Díky úzké spolupráci s Ferrari jsme měli možnost experimentovat s řadou různých složení olejů a vyhodnotit je při rozsáhlých srovnávacích testech.“


Jestliže oleje řady Shell Helix pro silniční vozy musejí sloužit široké paletě vozidel za různých podmínek a po různou dobu, olej Shell Helix F1SL785 je navržen speciálně pro monopost F1 Ferrari pro rok 2004. I on ale má své kořeny v řadě Shell Helix: na jeho vývoji a složení spolupracoval s Ferrari dokonce stejný tým, který zodpovídá za produkty řady Shell Helix pro každodenní použití.


V novém monopostu Ferrari F2004 bude od úvodního podniku sezóny, Velké ceny Australie používán převodový olej nového složení, Shell Spirax F1L5361.


„Soustředili jsme se hlavně na snížení tření a ochranu proti opotřebení,“ vysvětluje Mike Copson z Shell Global Solutions. „Také jsme úzce spolupracovali s týmem Aldo Costy z Ferrari na konstrukci převodovky samotné, takže Shell Spirax F1L5361 je fantastický zakázkový produkt vyvinutý cíleně pro převodovku Ferrari.“


„Pouhým složením oleje se nám podařilo dostat z převodovky Ferrari značný výkon navíc,“ říká Copson. „Většina tohoto nárůstu pramení z toho, že jsme se snažili vyvinout méně viskózní olej, který by nicméně dokázal ochránit pohyblivé součásti převodovky“.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejoblíbenější díla v historii Automobilistu znovu ožívají. Tři grafiky ikonického vozu Ferrari 250 GTO vznikají v limitované sérii

Nejoblíbenější díla v historii...

Tři historicky nejoblíbenější umělecké plakáty z dílny Automobilistu, které zobrazují jeden z nejcennějších vozů světa, Ferrari 250 GTO, se znovu po letech objevují v limitované...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Goodyear ’66: film Le Mans ’66 odhaluje i zajímavý příběh pneumatik

Goodyear ’66: film Le Mans ’66...

Snímek Le Mans ’66, který tento týden vstupuje do českých kin, vypráví příběh legendárního souboje mezi značkami Ford a Ferrari. Odehrává se v roce 1966 během kultovního francouzského...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost navštívilo přes padesát tisíc návštěvníků

LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost...

Součtová návštěvnost akce během celého víkendu dosáhla počtu 51.000 Obrovský zájem o historii amerického automobilového průmyslu Poděkování všem vystavovatelům, donátorům a majitelům...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019 Ve znamení oslav a unikátních vozů

LEGENDY 2019 Ve znamení oslav a...

Automobilová slavnost opět v celém areálu Výstaviště Praha v Holešovicích Termín konání: 17. – 19. května 2019 Významná jubilea připomenou mimo jiné značky Bugatti, Citroën a Subaru...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stará auta do šrotu? Lidé do nich naopak začínají více investovat

Stará auta do šrotu? Lidé do nich...

Akcie, virtuální měny, dluhopisy nebo třeba zlato. To všechno jsou produkty, které investoři hojně využívají. Posledních několik let se jako jedna z nejlepších možností, kam uložit...