Nový monopost Ferrari – F2004 označovaný číslem 655

SHELL vyvinul pro Ferrari nové palivo, nový motorový olej a nový olej pro převodovku.

Stáj firmy Ferrari představila letošní model F2004, který je již patnáctým vozem, který se zúčastní závodů mistrovství světa Formule 1. Tento model dále rozvíjí koncepci, známou již z loňského  F2003-GA. Každý prvek vozu byl přepracován tak, aby umožnil řidiči dostat maximum z nového motoru 053 i pneumatik Bridgestone. Vůz se navíc pyšní nižším těžištěm a lepším rozložením hmotnosti z hlediska podvozku a motoru. Celkový výkon vozu se tak podařilo ještě zvýšit.


Nový monopost Ferrari – F2004 označovaný číslem 655
Nový monopost Ferrari – F2004 označovaný číslem 655
Nový monopost Ferrari – F2004 označovaný číslem 655

Významnou novinkou v soutěži F1 jsou změny technických regulí, upravující počet motorů, které lze použít během jednoho soutěžního víkendu Velké ceny. Hlavním cílem pro konstrukci motoru 053 se tak stalo dosažení zejména optimální úrovně životnosti (která je nyní dvojnásobná ve srovnání dřívějšími zvyklostmi) a spolehlivosti motoru za současného zvýšení výkonu. Motor je ve voze umístěn podélně a je i s převodovkou opět integrován do konstrukce zadní nápravy. Při konstruování motoru 053 sehrála významnou úlohu společnost Shell, která se na podílela vývojem nového paliva a olejů.

Podvozek nový design i konstrukci, která je oproti F2003-GA lehčí a zdokonalenější. Karosérie, výfuky a zadní část vozu byly přepracovány, čímž došlo ke zlepšení jeho aerodynamiky. Vysoko posazené výfuky jsou v porovnání s předchozími verzemi umístěny blíže středové linii vozu. Přední a zadní zavěšení byly modifikovány tak, aby se zlepšily dynamické jízdní vlastnosti vozu, čímž ze zvýšila efektivita využívání pneumatik Bridgestone a zároveň se optimalizovaly aerodynamické vlastnosti monopostu jako celku. V motoru a převodovce byly použity nové materiály, díky nimž se zmenšila jejich velikost a hmotnost


Sedmistupňová titanová převodovka (plus zpátečka) je, s ohledem na změny v technických regulích, ovládána přímo řidičem. Stejně jako u F2003-GA je uložena podélně.


F2004 vyrazí na trať se zbrusu novým palivem Shell. Očekává se, že nová směs Shell VPower F1ULG58, založená na technologii Shell V-Power, zvýší výkon motoru 053 a současně podstatnou měrou přispěje ke snížení spotřeby paliva.


„V roce 2003 hrálo přesně podle očekávání zejména při kvalifikacích klíčovou roli množství paliva, které vůz veze,“ vysvětluje Mike Copson z Shell Global Solutions. „Proto jsme věnovali spoustu času zkoumání efektivity využití paliva. Jednoduše řečeno, pokud vozu stačí o pět kilogramů paliva méně než soupeřům, výsledkem je podstatně lepší čas na jedno kolo a obvykle také menší opotřebení pneumatik, a díky tomu i mnohem větší flexibilita při volbě strategie zastávek v boxech Efektivity využívání paliva je často dosahováno za cenu snížení výkonu motoru, U směsi Shell V-Power F1ULG58 tomu tak ale není – ve skutečnosti je ještě výkonnější než její předchůdce. Konkrétní údaje o nárůstu výkonnosti jsou tajné, ale mohu říci, že máme z výsledků radost. Nové palivo bude použito již při Velké ceně Austrálie


Technický manažer Ferrari, Ross Brawn k tomu říká: „Kvůli množství paliva ve voze a pevně danému času na tankování nemáme moc prostoru pro manévrování. Někdy je výhodné použít palivo, které dosahuje požadovaného výkonu s minimálním objemem, jindy zase palivo, které dosahuje požadovaného výkonu s minimální hmotností. Na tyto základní teorie se zaměřujeme při testování s Shellem, neboť nám mohou ušetřit cenné zlomky sekundy, které při zastávce v boxech mohou být rozhodující,“ pokračuje Brawn. „Tato strategie je zcela klíčová pro výsledek závodu. Délka zastávky v boxech, klíčová pro celkový výsledek závodu, může být dána buď dobou potřebnou na výměnu pneumatik, nebo dobou potřebnou na doplnění paliva.“


Shell V-Power F1ULG58 je z 99 % stejný jako V-Power, který najdeme v čerpacích stanicích po celém světě a při jejich výrobě se používá obdobná technologie. To znamená, že vývoj paliva ve spolupráci s Ferrari přinese užitek každému řidiči, který používá Shell V-Power.


Společnost Shell ve spolupráci s Ferrari vyvinula pro sezónu 2004 nový motorový olej, Shell Helix F1SL785. S novými předpisy, které činí spolehlivost předpokladem úspěchu, bude nový olej nepochybně hned od počátku klíčovou složkou nového vozu.


„Vývoj oleje Shell Helix F1SL785 byl zahájen v roce 2003, jeho složení navazuje na olej, který byl použit loni v říjnu v Suzuce. Celý rok jsme společně s Ferrari intenzivně pracovali na tom, aby Shell Helix F1SL785 byl dokonale kompatibilní s motorem Formule 1,“ říká Mike Copson z Shell Global Solutions. „Zatímco v loňském roce musel olej ochránit motor jen po dobu jednoho závodu, Shell Helix F1SL785 je navržen tak, aby vydržel stejně kvalitně chránit motor během celého víkendu.Teoreticky jsme mohli vyvinout hustý, vysoce viskózní olej, který by zabránil téměř jakémukoli opotřebení pohyblivých součástí motoru .Ale hustý olej by bránil motoru ve volném pohybu, což by vedlo k obrovské ztrátě výkonu. Naproti tomu řídký olej by sice nebránil motoru ve výkonu, ale motor by se v důsledku toho rychle opotřebovával, takže by selhal nejspíš ještě před skončením závodu.“


„Motorový olej bude vždycky v motoru vyvářet určité tření a naším úkolem je najít optimální cestu mezi ochranou po celý závodní víkend a minimální ztrátou výkonu motoru kvůli tření. Díky úzké spolupráci s Ferrari jsme měli možnost experimentovat s řadou různých složení olejů a vyhodnotit je při rozsáhlých srovnávacích testech.“


Jestliže oleje řady Shell Helix pro silniční vozy musejí sloužit široké paletě vozidel za různých podmínek a po různou dobu, olej Shell Helix F1SL785 je navržen speciálně pro monopost F1 Ferrari pro rok 2004. I on ale má své kořeny v řadě Shell Helix: na jeho vývoji a složení spolupracoval s Ferrari dokonce stejný tým, který zodpovídá za produkty řady Shell Helix pro každodenní použití.


V novém monopostu Ferrari F2004 bude od úvodního podniku sezóny, Velké ceny Australie používán převodový olej nového složení, Shell Spirax F1L5361.


„Soustředili jsme se hlavně na snížení tření a ochranu proti opotřebení,“ vysvětluje Mike Copson z Shell Global Solutions. „Také jsme úzce spolupracovali s týmem Aldo Costy z Ferrari na konstrukci převodovky samotné, takže Shell Spirax F1L5361 je fantastický zakázkový produkt vyvinutý cíleně pro převodovku Ferrari.“


„Pouhým složením oleje se nám podařilo dostat z převodovky Ferrari značný výkon navíc,“ říká Copson. „Většina tohoto nárůstu pramení z toho, že jsme se snažili vyvinout méně viskózní olej, který by nicméně dokázal ochránit pohyblivé součásti převodovky“.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PYRAMIDA Centrum
U Pyramidy 721, 252 43 Praha – Průhonice
267 751 006, NONSTOP HELP SERVIS 602 182 424
prodej@pyramidacentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stará auta do šrotu? Lidé do nich naopak začínají více investovat

Stará auta do šrotu? Lidé do nich...

Akcie, virtuální měny, dluhopisy nebo třeba zlato. To všechno jsou produkty, které investoři hojně využívají. Posledních několik let se jako jedna z nejlepších možností, kam uložit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aktuálně nejlepší česká tenistka Karolína Plíšková se spolu se sestrou Kristýnou stala novou tváří značky Mototechna

Aktuálně nejlepší česká tenistka...

Nejlepší současná tenistka Češka Karolína Plíšková se dnešním podpisem smlouvy se společností AURES Holdings stala jednou z tváří značky zánovních vozů Mototechna. Mototechna poskytne...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ferrari 812 Superfast: Nejvýkonnější a nejrychlejší Ferrari všech dob se představí již v březnu na autosalonu v Ženevě

Ferrari 812 Superfast: Nejvýkonnější a...

Pod označením 812 Superfast totiž představí nástupce modelu F12 Berlinetta. Novinka poháněná atmosférickým dvanáctiválcem – umístěným vpředu představuje nejsilnější a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Čtyřnásobný mistr světa Formule 1™ a současný pilot stáje Scuderia Ferrari Sebastian Vettel ukázal úžasnou show před tisícovkami fanoušků na maďarském Hungaroringu nedaleko Budapešti s monopostem Scuderia Ferrari F2012

Čtyřnásobný mistr světa Formule 1™...

Německý pilot se ve voze stáje Scuderia Ferrari projel po okruhu Velké ceny Maďarska, na který se přesně za měsíc vrátí, aby zde v letošním závodě bojoval o další body. Vettel se na 4,4 km...