Nový Mercedes-Benz třídy G: Ikona v nové podobě (velmi podrobná vyčerpávající informace, ale tento model si to opravdu zaslouží ! ! ! )

Nový Mercedes-Benz třídy G se představuje v nejlepší formě.

Nastupující nejnovější verze legendárního terénního vozidla

– přesvědčí v terénu i na silnici, za všech provozních podmínek, svými výkony, moderními asistenčními systémy, vynikajícími jízdními vlastnostmi a bezpečností. Zároveň nový podvozek s jízdními režimy DYNAMIC SELECT, režimem „G-Mode“ a třemi 100procentními uzávěrkami diferenciálů zlepšuje jak jízdní komfort, tak i agilitu – na každém povrchu.
„Nová třída G posouvá laťku ve všech důležitých oblastech ještě o kus výš – z hlediska provozních vlastností na silnici i mimo zpevněné cesty, jakož i komfortu a telematiky. Naše ‚služebně nejstarší‘ modelová řada je tak nejlépe připravena k tomu, aby navázala na úspěchy svých předchůdců. Zkrátka: Nové ‚G‘ zůstává ‚G‘, jen je ještě lepší,“ zdůrazňuje Ola Källenius, který má v představenstvu společnosti Daimler AG na starosti koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars.

Vývoj nové třídy G byl pro tým enormně náročný

„Technicky zdokonalit ikonu, jakou je třída G, bylo výzvou a zároveň i příležitostí. Každý díl a každý šroubek byl podroben důkladnému přezkoumání,“ vysvětluje Dr. Gunnar Güthenke, vedoucí produktové oblasti terénních vozidel ve společnosti Mercedes-Benz. „U karoserie jsme hlavní pozornost věnovali zvýšení tuhosti vozidla a spojením podvozku a hnacího řetězce s žebřinovým rámem.“

Cena nové třídy G zůstává na úrovni předchůdce

Nabídka zahrnuje mnoho nových prvků výbavy, jako jsou světlomety s technikou LED, řada asistenčních systémů, velmi kvalitní interiér s čalouněním sedadel kůží a nový podvozek. Náročným zákazníkům poskytnou ještě více exkluzivity prvky výbavy na přání, jako je interiér Exklusiv Plus s čalouněním vnitřních výplní dveří kůží.

Třída G, luxusní terénní vůz Mercedes-Benz, je již dávno považována za designérskou ikonu

Od roku 1979 nedošlo k žádným zásadním změnám vnějšího vzhledu tohoto modelu. Kultovní prvky plní dodnes specifické funkce a propůjčují třídě G jedinečný charakter. Tyto prvky nalézají uplatnění také v nové třídě G: Jedná se o markantní kliky dveří a charakteristický zvuk při zavírání, robustní vnější ochranné lišty, exponované náhradní kolo na zadních dveřích a nápadné ukazatele směru. Ve spojení s hranatou siluetou propůjčují tyto mimořádné detaily terénnímu vozidlu výjimečný vzhled.

Zdokonalený design třídy G vychází z filozofie smyslné čistoty tvarů a zároveň zůstává věrný charakteru původního originálu

Nová generace od něj přebírá například také vně uložené závěsy dveří a tvarové řešení kapoty motoru. Po desetiletí technicky neustále zdokonalovaná, vizuálně však takřka nezměněná terénní ikona vstupuje po aktuální modernizaci do nové éry – po technické i formální stránce. Nová třída G je o 53 milimetrů delší a o 121 milimetrů širší. Na silnici i v terénu vzbuzuje proto ještě větší pozornost.

Nová třída G vypadá ještě více než dosud, jako by byla vytesána z jednoho kusu materiálu

Veškeré plochy jsou ještě napnutější a popřípadě výrazněji klenuté, přičemž kvalita povrchových úprav byla znovu zvýšena. Z toho vyplývají užší, preciznější spáry a harmoničtější přechody. Navíc byly podběhy kol a nárazníky ještě lépe integrovány do karoserie, a ztrácejí tak charakter dodatečně namontovaných dílů.

Interiér: autentická ikona

Zatímco exteriér si ponechal kultovní klasický vzhled, obdržela třída G zcela nově navržený, moderní interiér, který jako zrcadlový obraz exteriéru nově interpretuje geny klasického modelu. Třída G svým terénním charakterem a velmi kvalitní luxusní výbavou odjakživa kombinuje dva extrémy v harmonické symbióze. Na první pohled i dotek je patrné, že v interiéru jsou použity pouze velmi kvalitní materiály. Každý detail je řemeslně zpracován s maximální pečlivostí.

Po nastoupení do třídy G objeví cestující uvnitř vozu mnoho stylistických motivů exteriéru

Například tvar kruhových světlometů, který se zrcadlí v bočních výdeších ventilační soustavy. Nebo uspořádání ikonických ukazatelů směru, které přebírají kryty reproduktorů. Pro třídu G je typické madlo před sedadlem spolujezdce nebo
chromováním odlišený ovládací prvek tří uzávěrek diferenciálů. Oba detaily byly pečlivě optimalizovány a zůstávají zachovány jako charakteristické prvky.

Mimořádně přehledná a zcela nově navržená přístrojová deska

– standardně zahrnuje nadčasové analogové kruhové přístroje situované v tubusech. Fanoušci klasických kruhových přístrojů tedy nebudou zklamáni ani v nové třídě G. Stejně jako v nových modelech třídy E a S je na přání dodáván panel sdružených přístrojů v podobě velkého displeje s virtuálními přístroji v přímém zorném poli řidiče a centrálním displejem nad středovou konzolou. Oba 12,3“ displeje vizuálně splývají pod společným krycím sklem v širokoúhlý panel přístrojů. Řidič má na výběr tři různé styly zobrazení – „klasický“, „sportovní“ a „progresivní“ – a kromě toho si může individuálně vybírat pro něj důležité informace a náhledy.

Díky haptickým impulzům a dodatečným zpětným potvrzením z reproduktorů

– může řidič používat dotykovou plochu s otočným ovládacím tlačítkem na středové konzole, aniž by musel odvracet zrak od vozovky. Tlačítka přímé volby před otočným ovládacím tlačítkem pro často používané funkce a na přání dodávaná ovládací lišta pro asistenční systémy nad otočným spínačem světlometů doplňují nabídku ovládacích prvků. Řidič sedí blízko čelního okna, a za volantem si tak může užívat velmi dobrého výhledu všemi směry.

Více místa pro všechny

Z větších vnějších rozměrů třídy G profitují nejen řidič a spolujezdec vpředu, ale také cestující ve druhé řadě. Přehled nejdůležitějších údajů:

Rozměr   Rozdíl

  • Prostor pro nohy vpředu + 38 mm
  • Prostor pro nohy vzadu + 150 mm
  • Šířka v úrovni ramen vpředu + 38 mm
  • Šířka v úrovni ramen vzadu + 27 mm
  • Šířka v úrovni loktů vpředu + 68 mm
  • Šířka v úrovni loktů vzadu + 56 mm

Zadní sedadla lze sklopit z 60 nebo 40 procent nebo kompletně

Sedadla třídy G jsou již standardně vybavena mnoha komfortními funkcemi, mají ergonomické tvary, a nabízejí tak ještě lepší komfort sezení a boční oporu těla. Navíc disponují například funkcí paměti pro sedadlo řidiče, vyhříváním sedadel vpředu a vzadu a komfortními opěrkami hlavy vpředu. Tento jízdní komfort lze na přání ještě zvýšit
paketem aktivních sedadel, který zahrnuje kromě speciálního tvarování s nastavitelnými bočními polštáři také různé masážní funkce, klimatizaci sedadel a jejich rychlé vyhřívání. Tato varianta navíc nabízí elektricky nastavitelné bederní opěrky pro řidiče a spolujezdce. Do bočních polštářů sedáků a opěradel těchto aktivních „multikonturních“ sedadel jsou integrovány vzduchové komory, které jsou v závislosti na jízdní dynamice plynule naplňovány nebo vyprazdňovány, aby byla zajištěna potřebná opora těla řidiče nebo spolujezdce vpředu. Sedadla tak nabízejí například lepší boční vedení a oporu při průjezdu zatáčkou. Přední sedadla z paketu aktivních sedadel s nastavitelnými bočními polštáři jsou doporučována odborníky z organizace „Aktion Gesunder Rücken e.V.“ (Akce zdravá záda).

V terénu: legenda překonává sama sebe

Nadřazeným cílem pro vývoj bylo nově definovat kvalitu jízdních vlastností jak na silnici, tak i v terénu. Tohoto cíle bylo dosaženo. Nová třída G je v terénu ještě zdatnější a na silnici výrazně agilnější, dynamičtější a komfortnější než předchůdce. „Géčko“ tedy zůstává pravým „Géčkem“ – mimo jiné díky standardnímu žebřinovému rámu, třem stoprocentním uzávěrkám diferenciálů a redukčnímu převodu LOW RANGE.
Nový podvozek vznikl ve spolupráci mezi společnostmi Mercedes-Benz G GmbH a Mercedes-AMG GmbH. Výsledkem je nezávislé zavěšení předních kol na dvojicích příčných ramen v kombinaci s tuhou zadní nápravou. Inženýři přitom museli bojovat o každý milimetr, protože průchodnost terénem vyžaduje v neposlední řadě také co největší světlou výšku. Rozhodujícím způsobem k tomu přispívá vyšší uložení náprav. Dosažení cílů z hlediska robustnosti si vyžádalo montáž výztuhy mezi „věžemi“ pro uložení pružicích a tlumicích jednotek v motorovém prostoru.

Komponenty přední nápravy

– s dvojicemi příčných ramen jsou připevněny přímo k žebřinovému rámu, bez použití pomocného rámu. Body uchycení spodních příčných ramen na rámu jsou uspořádány do Z a umístěny v nejvyšší možné poloze. Toto uspořádání zaručuje vynikající jízdní vlastnosti mimo kvalitní silnice. Speciálně pro třídu G vyvinutá nová konstrukce přední nápravy je tak robustní, aby byly nejen zachovány, ale v řadě parametrů dokonce i překonány legendární provozní vlastnosti předchůdce v terénu.

Třída G s touto výbavou nabízí velký potenciál

– pro maximální průchodnost a radost z jízdy v terénu, mimo jiné i díky světlé výšce 270 milimetrů v úrovni rozvodovky přední nápravy. Následující hodnoty hovoří samy za sebe:
o stoupavost až 100 % na odpovídajícím povrchu
o světlá výška mezi nápravami, plus 6 milimetrů, nyní 24,1 cm
o maximální brodivost nyní 70 cm při průjezdu vodou a blátem, což je o 10 centimetrů více než dosud
o stabilní jízda při bočním náklonu 35°, plus 7°
o nájezdový úhel vzadu: 30°, vpředu: 31°, plus 1°
o přechodový úhel: 26°, plus 1°

Díky nezávislému zavěšení předních kol bylo možné zvýšit tuhost přední části karoserie

Věže pro uložení pružících a tlumicích jednotek v motorovém prostoru spojuje nyní výztuha, což zvyšuje torzní tuhost žebřinového rámu. Nová tuhá zadní náprava je na rozdíl od předchůdce vedena čtyřmi podélnými rameny na každé straně a v příčném směru ustavena panhardskou tyčí. Normální jízda na silnici je díky tomu ještě komfortnější. Bezpečné jízdní vlastnosti v terénu, i v extrémních situacích, zaručuje dráha propružení při stlačení/roztažení tlumiče 82/142 milimetrů vzadu, stejně jako světlá výška 241 milimetrů pod zadní rozvodovkou.

À la carte: „Comfort“, „Sport“, „Individual“ nebo „Eco“ DYNAMIC SELECT

– je nyní pro třídu G k dispozici s až pěti jízdními režimy. Díky tomu lze charakteristiku vozidla nastavit během okamžiku stisknutím tlačítka, protože systém změní na přání řidiče vlastnosti motoru, převodovky, podvozku, řízení a asistenčních systémů. Z toho čtyři jízdní režimy „Comfort“, „Sport“, „Eco“ a „Individual“ lze komfortně nastavit kolébkovým spínačem systému DYNAMIC SELECT. V režimu „ECO“ je například možná mimořádně hospodárná jízda. V režimu „Sport“ se naproti tomu změní okamžiky řazení samočinné převodovky, reakce motoru na pohyby pedálu plynu, parametry elektrického posilovače řízení a parametry výfukové klapky. V režimu „Individual“ si může řidič sám nakonfigurovat svá preferovaná nastavení vozidla.

Mimořádně mnoho možností nabízí DYNAMIC SELECT

– v kombinaci s novým podvozkem s adaptivním tlumením, dodávaným na přání. Prostřednictvím  ovládacího prvku systému DYNAMIC SELECT může řidič změnit v režimech Sport a Comfort také charakteristiku tlumení.
Zjednodušeně řečeno, třída G rozpozná příslušný stav vozovky a přizpůsobí mu patřičným způsobem odpovídající charakteristiku tlumení, takže například v terénu je odpružení tvrdší. Naproti tomu v režimu Sport reaguje třída G na silnici ještě agilněji.

Nový režim „G-Mode“ projede i tam, kde žádné cesty nejsou

Jedním z předpokladů pro vylepšené jízdní vlastnosti v terénu je nový režim „GMode“. Nezávisle na zvoleném jízdním režimu přejde třída G do režimu „G-Mode“, jakmile je aktivována jedna ze tří uzávěrek diferenciálů nebo zařazen redukční převod LOW RANGE. Tento terénní režim přizpůsobuje adaptivní tlumení, řízení a charakteristiku pedálu plynu, zabraňuje zbytečnému řazení, a zajišťuje tím nejlepší ovladatelnost a maximální průchodnost terénem. Zcela diskrétně přitom na panelu sdružených přístrojů svítí malá ikona „G“. „Géčko“ pak velmi snadno překonává i velké nerovnosti. Řidič může manévrovat s přesností na centimetry také v nejstrmějším terénu a dostává prostřednictvím řízení dobrou zpětnou vazbu o adhezi povrchu.

Na silnici: agilní, komfortní a suverénní

V zadání pro vývoj třídy G byla uvedena nejen solidní konstrukce a suverénní vlastnosti v terénu, ale také vyšší úroveň jízdní dynamiky a komfortu na silnicích a dálnicích. Nová koncepce přední nápravy vylepšuje zároveň i jízdní vlastnosti třídy G na silnici. „Géčko“ zde jezdí stejně agilně jako komfortně a poskytuje řidiči citlivější řízení. Terénní vozidlo má vyšší směrovou stabilitu a také mimo zpevněné cesty se pohybuje „lehkonoze“ a nenuceně. Vývojáři simulovali na digitálních prototypech životnost jednotlivých dílů a uzavřených systémů, aby zjistili, na jakých místech a partiích mohou použít lehčí materiály. Hmotnost třídy G se tak podařilo snížit o 170 kilogramů. Receptem na úspěch je nová kombinace ocelí různých stupňů pevnosti (včetně ultravysokopevnostních) a hliníku, jakož i zdokonalené výrobní procesy, uplatňované v rakouském závodě Magna Steyr. Tuhá karoserie je nyní vyrobena z různých druhů oceli, blatníky, kapota motoru a dveře jsou naproti tomu z hliníku.

Aby bylo možné zachovat pro „Géčko“ typické závěsy a kliky dveří

– přizpůsobili je vývojáři nové hliníkové konstrukci. Střešní sloupky A a B jsou vzhledem k jejich  nosné funkci vyrobeny z vysokopevnostní oceli. Méně hmoty přitom v žádném případě neznamená méně stability – právě naopak: Torzní tuhost rámu, karoserie a uložení karoserie byla dokonce zvýšena o cca 55 procent z 6537 na 10 162 N.m/stupeň. Kromě vylepšení jízdní dynamiky a komfortu z toho vyplývá také vyšší kvalita mimo jiné v oblasti odhlučnění, což se za jízdy pozitivně projevuje výrazně nižší hladinou hluku a vibrací v interiéru.

Výkonný a hospodárný

V novém modelu G 500 (kombinovaná spotřeba paliva: 11,1 l/100 km; kombinované emise CO2: 263 g/km) zaručuje dynamickou jízdu výkonný zážehový motor V8 4,0 litru. Nová jednotka, přeplňovaná dvěma turbodmychadly, dosahuje nejvyššího výkonu 310 kW (422 k) a nabízí maximální točivý moment 610 N.m při 2000 až 4750 min-1.

Nová samočinná převodovka

Pro přenos hnací síly byla samočinná převodovka 9G-TRONIC s kapalinovým měničem momentu přizpůsobena specifickým požadavkům terénní ikony. Speciální softwarovou aplikací zkrátili vývojáři doby řazení i reakční doby devítistupňové převodovky. Velké rozpětí převodů zvyšuje díky jízdě s nižšími otáčkami komfort, snižuje hlučnost a zároveň i spotřebu paliva.

Tak přímé, jak je to jen možné, tak nepřímé, jak je to nutné

Třída G je nyní standardně vybavena hřebenovým řízením s elektromechanickým posilovačem, jehož prostřednictvím bylo možné realizovat asistenční systémy, jako je například parkovací asistent. Elektromechanické řízení navíc spotřebuje méně energie než systém s hydraulickým posilovačem. V závislosti na jízdním režimu nalézá uplatnění jedna ze tří charakteristik řízení: Comfort, Sport a Offroad. Tím je zaručena komfortní nebo sportovní charakteristika řízení na silnici, ale také věrná a preciznější zpětná vazba na nezpevněném a náročném povrchu, vždy v kombinaci s dostatečnou podporou posilovače. Řízení je tedy tak přímé, jak je to jen možné, a tak nepřímé, jak je to nutné.

Silnější než čas

Třída G je vrcholným modelem mezi luxusními terénními vozy. Nejenže je s odstupem nejdéle vyráběnou modelovou řadou osobních vozů v historii značky  Mercedes -Benz, ale také praotcem všech SUV s hvězdou – proto mají všechny terénní vozy Mercedes ve svém označení velké G.
Co v roce 1972 začalo smlouvou o spolupráci mezi tehdejšími společnostmi Daimler-Benz AG a Steyr-Daimler-Puch v rakouském Štýrském Hradci, to je dnes pozoruhodnou historií protkanou superlativy a milníky. Již první koncept se odlišoval od tehdy běžných terénních vozů. Vývojový tým navrhl vozidlo, které přesvědčilo suverénními terénními vlastnostmi, zároveň však nalézalo své zákazníky jako plnohodnotný a bezpečný automobil pro volný čas. Pohon všech kol a 100procentní uzávěrky diferenciálů patří od té doby ke „Géčku“ stejně jako robustní žebřinový rám.

V době uvedení na trh na jaře 1979 byly nabízeny čtyři varianty motorů

– s rozsahem výkonů od 53 kW/72 k do 115 kW/156 k. Zákazníci měli na výběr mezi karosářskými verzemi Cabriolet s krátkým rozvorem a Station Wagon s krátkým nebo dlouhým rozvorem.

V roce 1989 začala vozidly modelové řady 463 evoluce, v níž se terénní vozidlo průběžně přizpůsobovalo technickému pokroku. Tato evoluce také rozšiřovala okruh fanoušků a umocnila charakter třídy G jako exkluzivního vozidla pro každou příležitost. Od roku 1993 se používá oficiální označení třída G.

Světoznámé jsou také speciální verze třídy G

– jako ta, určená pro papeže (tzv. „Papa-Mobil“). Terénní vůz Mercedes-Benz 230 G se skleněnou speciální nástavbou, lakovaný v odstínu perleti, doprovázel papeže Jana Pavla II. od roku 1980 na mnoha cestách.

K 25. jubileu třídy G byl na trh uveden zcela mimořádný model, zušlechtěný značkou Mercedes-AMG: G 55 AMG Kompressor

Výkonný osmiválec (350 kW/476 k, točivý moment 700 N.m) propůjčoval robustnímu terénnímu vozu dosud nevídanou jízdní dynamiku a ukázal enormní potenciál, který vězí ve třídě G. G 500 4×4² byl v roce 2015 představen nejen s luxusním interiérem, ale také se světlou výškou 45 centimetrů a pozoruhodnými provozními vlastnostmi na silnici. Od roku 2015 nabízel program designo manufaktur zákazníkům možnost vytvořit si vlastní individuální G pomocí exkluzivních variant výbavy, které byly dokonale vzájemně sladěny.

Ikona G se představila v roce 2017 opět ve zcela nové podobě jako MercedesMaybach G 650 Landaulet

Se suverénním motorem V12 (kombinovaná spotřeba paliva: 17,0 l/100 km; kombinované emise CO2: 397 g/km), portálovými nápravami, elektricky ovládanou střechou z tkaniny a exkluzivní výbavou zadní části interiéru splňuje zcela výjimečný terénní vůz, limitovaný na 99 vyrobených vozidel, naprosto mimořádná očekávání zákazníků, kteří kladou na své vozidlo absolutně nejvyšší nároky. Jedná se patrně o nejexkluzivnější způsob, jak si užívat jízdu s větrem ve vlasech.

V létě 2017 sjel z montážní linky ve Štýrském Hradci 300 000. vůz třídy G – Mercedes-Benz G 500

– v modré metalické barvě designo mauritius s čalouněním sedadel černou kůží a kontrastním bílým prošíváním (kombinovaná spotřeba paliva: 12,3 l/100 km; kombinované emise CO2: 289 g/km). Jubilejní vozidlo, vybavené různými terénními prvky výbavy, včetně černých 16“ kol s terénními pneumatikami a robustním střešním nosičem, se v létě vydalo vstříc novým dobrodružstvím. Výbava byla sestavena fanoušky třídy G z celého světa, kteří mohli na oficiální facebookové stránce třídy G hlasovat pro svou oblíbenou specifikaci.

Na sociálních sítích lze nyní sledovat budoucí výpravy tohoto exempláře s pořadovým číslem 300 000

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...