Michelin radí: Rozumný řidič přezouvá

Řada motoristů stále váhá, zda se jim vyplatí pořizovat si na zimu speciální sadu pneumatik, nebo celý rok odjezdit na univerzálních pneumatikách. Všechny argumenty však jasně hovoří pro použití letních pneumatik v letních měsících a zimních v zimě.

Univerzální pneumatiky nemají optimální vlastnosti ani v létě, ani v zimě. Řidiči většinou argumentují tím, že v zimě nejezdí tak rychle, a proto jim stačí. Problém však může nastat třeba v okamžiku, kdy vpředu jedoucí vůz na zimních pneumatikách náhle prudce zabrzdí – za ním jedoucí řidič s univerzálním obutím v tom okamžiku samozřejmě nemá šanci zastavit na stejně krátké dráze a dochází ke kolizi. Vůz se zimními pneu zastaví na sněhu z rychlosti 50 km/h na dráze o 40 % kratší než stejný na letních. Velký význam má také správné huštění pneumatik a hloubka jejich vzorku. Pneu s 3 mm vzorkem má oproti nové pouze třetinovou schopnost odvádět ze své stopy vodu. Pneu sjetá na 1,6 mm odvede dokonce jen 15 % vody. S klesající hloubkou vzorku tak výrazně roste nebezpečí vzniku aquaplaningu.


Pro použití zimních pneumatik hovoří základní argument, a tím je tvrdost, resp. měkkost jejich směsi. Už při teplotách pod 10 oC ztrácejí letní pneumatiky potřebnou pružnost a jejich adhezní vlastnosti se s klesající teplotou prudce zhoršují. Zimní pláště si naproti tomu udržují své optimální vlastnosti v rozmezí teplot zhruba + 10 oC až – 40 oC. Na jaře, jakmile teploty opět stoupnou, musí řidič samozřejmě přezout zpět na letní pneumatiky. Při vyšších teplotách se totiž měkké zimní pláště velmi rychle opotřebovávají.


Přestože moderní zimní pneumatiky překvapují skvělými vlastnostmi na sněhu a ledu, je třeba, aby řidič zimním podmínkám přizpůsobil také své chování a styl jízdy. Řidič musí především mnohem více sledovat situaci na silnici daleko před sebou a předvídat. Na vlhkém, zasněženém či zledovatělém povrchu je nutné všechny manévry provádět s dostatečným předstihem a hlavně se vyvarovat prudkého brzdění, akcelerace nebo zatáčení. Obecně platí, že v zimě se jezdí především pomaleji než jiných ročních obdobích. Pro základní odhad povrchu vozovky stačí znát několik pravidel:


Je-li vlhko s teplotami bezpečně nad 0 oC, je povrch vozovky jednolitě lesklý. Silnice je vlhká, ale není zledovatělá. Přesto je kluzká.


Je-li vlhko s teplotami těsně kolem 0 oC, je povrch také jednolitě lesklý. Je vlhký a místy proto může být pokrytý jinovatkou nebo zledovatělý a je tedy mimořádně kluzký.


Je-li sucho, ale teplota je zřetelně pod bodem mrazu, může být povrchu suchý. Nebezpečné však mohou být občas se vyskytující zledovatělé plochy. Za těchto podmínek se silnice zdá být relativně bezpečná, může však náhle nepříjemně překvapit.


Obecně tedy platí:


Vlhká silnice je dvakrát kluzčí než suchá vozovka.


Na zasněžené vozovce to klouže dvakrát více než na vlhké.


Zledovatělá silnice je dvakrát kluzčí než silnice zasněžená.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Twingo se vrací. Malý rebel znovu roztáčí městská kola

Twingo se vrací. Malý rebel znovu...

Renault oprášil legendu. Nové Twingo E-Tech Electric navazuje na původní městskou ikonu z 90. let, ale přivádí ji do 21. století. Je elektrické, hravé, prostorné, a hlavně cenově dostupné....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na kolech, který umí šetřit i hýčkat

Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na...

Citroën má nový trumf a vlajkovou loď. Druhá generace modelu C5 Aircross spojuje komfort obývacího pokoje, francouzský smysl pro design a moderní elektrifikaci. Na platformě STLA Medium vzniklo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?

Předprodej hybridní Toyoty Aygo X...

Toyota Aygo X prošla proměnou, dostala modernější tvář, ale také pohon – poprvé je k dostání jako hybrid. A právě teď startuje dlouho očekávaná možnost zarezervovat si svůj nový vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...