MGA: elegantní a rychlý

Novou etapu existence proslulé britské automobilky zahájil typ MGA, jenž se svým designem i konstrukcí odpoutal od předválečných vozů této značky.

MGA: elegantní a rychlý

Sportovně střižený roadster MGA se veřejnosti představil v září 1955, ale rodit se začal o čtyři roky dříve. Tehdy George Phillips zkusil štěstí v Le Mans s novým vozem šéfkonstruktéra Syda Enevera, postaveným na podvozku roadsteru MG TD. Závod sice nedokončil, ale svými tvary vzbudil pozornost. Proto postavil další prototyp EX 175, jehož aerodynamická karosérie už byla odzkoušena a tak stačilo vyvinout nový podvozek a zvolit vhodný agregát – čtyřválec 1.5 BMC.

Premiéra nového MGA se měla uskutečnit v Le Mans 1955 a proto se současně se sériovým provedením připravovala závodní verze s hliníkovou karosérií. Dokončení se však protáhlo, a proto musely sportovní vozy s označením EX 182 startovat mezi prototypy.


MGA: elegantní a rychlý

Oficiální představení typu MGA se pak uskutečnilo až na podzimním autosalónu ve Frankfurtu a dopadlo nad čekávání dobře. Všechny verze MGA vyrobené v letech 1955 až 1962 poháněl řadový čtyřdobý čtyřválec 1.5 o výkonu 50 kW/68 k nebo 53 kW/72 k. Později se objem zvětšil na 1588 a 1622 ccm, čímž vzrostl výkon až na 65 kW/88 k. V provedení TwinCam z roku 1958 byl čtyřválec dokonce vybaven dvěma vačkovými hřídeli a z objemu 1588 ccm vyvíjel výkon 81 kW/110 k. Pro jeho značnou choulostivost ale výroba po dvou letech skončila. Jako náhrada vznikla stovka kusů MGA 1600 de Luxe.

Kokpitu vévodí nezvykle velký volant a za pozornost stojí páčka na přístrojové desce, kterou si řidič může zvolit režim jízdy – normální nebo tzv. overdrive vhodný pro jízdu po dálnici.


Sportovní roadster dosahující rychlosti přes 160 km/h se vyráběl sedm let a vznikl ve více než 101 tisících exemplářů. Během té doby prošel drobnými karosářskými a technickými změnami. To však není pro většinu příznivců automobilů značky MG podstatné. Také je jim zpravidla jedno, jaký motor se pod kapotou ukrývá. Roadster MGA je totiž stále elegantní a dostatečně rychlý.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Twingo se vrací. Malý rebel znovu roztáčí městská kola

Twingo se vrací. Malý rebel znovu...

Renault oprášil legendu. Nové Twingo E-Tech Electric navazuje na původní městskou ikonu z 90. let, ale přivádí ji do 21. století. Je elektrické, hravé, prostorné, a hlavně cenově dostupné....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na kolech, který umí šetřit i hýčkat

Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na...

Citroën má nový trumf a vlajkovou loď. Druhá generace modelu C5 Aircross spojuje komfort obývacího pokoje, francouzský smysl pro design a moderní elektrifikaci. Na platformě STLA Medium vzniklo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?

Předprodej hybridní Toyoty Aygo X...

Toyota Aygo X prošla proměnou, dostala modernější tvář, ale také pohon – poprvé je k dostání jako hybrid. A právě teď startuje dlouho očekávaná možnost zarezervovat si svůj nový vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...