Jak opravit menší poškození laku auta?

Je hodně možností, jak přijít k malým i větším škrábancům na autě. Špatně odhadnutá vzdálenost od krajnice či patníku, odřeniny způsobené jinými vozy na parkovištích supermarketů a v zimě k tomu z velké části ještě přispějí odlétávající kamínky. Připočtěme k tomu ještě posypovou sůl, která urychluje koroze a máme po pár měsících pěkně „kvetoucí“ auto. Musíme ale hned s každou oděrkou do lakovny?

Záleží hlavně na tom, kdo je jak zručný a na co si troufne. V dnešní době je několik způsobů, jak si s malými škrábanci poradit. A když už se někdo rozhodne opravit si je sám, měl by znát pár základních pravidel a udělat si jasno v tom, co na opravu laku použít. Jako první je třeba umět rozlišit, o jaké škrábance jde. Zda jsou to jen povrchové oděrky bez poškození barevné vrstvy a základové barvy, nebo zda už je barevná vrstva poškozená. Nejhorší je, když jsou škrábance tak hluboké, že je potřeba nejprve vyrovnat deformaci do hladké plochy.

Druhým krokem je zhodnocení, zda stačí oprava laku lokální nebo komplexní. U lokální opravy laku se dá v některých případech předejít samotnému lakování. Celkové poškození laku vozu by však mělo být menší než 10 % z celkové plochy. Využít se dají při těchto malých opravách např. retušovací fixy/pera, které opraví drobné oděrky a škrábance na povrchové vrstvě laku, ale ty hlubší už bohužel ne. K těm slouží hotové lakýrnické brusné pasty, při jejichž výběru je hlavně důležité ověřit kód laku. Ten se uvádí v dokladech vozidla nebo na typovém štítku, který je přímo na autě. Tyhle malé pomocníky zakoupíte téměř v každém hypermarketu, obchodech pro kutily a specializovaných prodejnách.

„S komplexní opravou laku už je třeba vyhledat odborníka, který disponuje nejen kvalitním vybavením, ale má i zkušenosti a ví, jak opravu provést. Ve většině případů je potřeba udělat nejen lakýrnické, ale i karosářské práce,“ říká ředitel značky ProfiAuto pro ČR a SR Jindřich Krejčí. K tomu už je potřeba mít brusné kotouče, karosářský tmel, lak v potřebném odstínu, lakovací pistoli a ten správný lakýrnický um. Když už se totiž majitel auta rozhodne tuto opravu podstoupit, nechce mít na laku zaschlé kapky. Tato komplexní oprava je náročnější nejen na vybavení a zkušenosti, ale i cenově. Odborníky lze najít i v síti servisů ProfiAuto, které můžete kontaktovat přes bezplatnou mobilní aplikaci nebo internet.

 

 

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...