Evropská liberalizace trhu s automobily paradoxně zvyšuje jejich ceny

Osobní vozy v EU za posledních 12 měsíců (červenec 2002 – červen 2003) podražily o 4,9 procenta.

V roce 2002 bylo cenovým zvýšením nejvíce zasaženo Norsko, lidé zaplatili za stejný vůz o 12 % víc. Spotřebitelé nakupující v Evropě automobily byli v roce 2002 plošně zasaženi zvýšenými cenami. Ty vzrostly o 3,3 % přesto, že se Evropská komise snažila prosadit opačný trend. Jejím hlavním nástrojem mělo být uvolnění prodejů přes hranice, tzv. Bloková výjimka (Block Exemption). Nejnovější čísla dokonce ukazují, že za posledních 12 měsíců ceny vozů vzrostly o 4,9 %.

Evropská liberalizace trhu s automobily paradoxně zvyšuje jejich ceny


Snaha Evropské komise o snížení cen automobilů se ve skutečnosti projevila zcela opačným trendem. Ten je důsledkem potřeby výrobců sladit ceny automobilů v Evropě tak, aby uvolnění hranic nepřineslo masivní nákupy v maloobchodě v jedné zemi a převozy do země druhé, kde jsou vozy dražší.


„Výrobci automobilů jsou nyní pod tlakem, aby standardizovali ceny před zdaněním, a vyhnuli se tak masivní explozi šedého trhu, neboť spotřebitelé si logicky koupí svůj nový automobil v té členské zemi EU, kde je nejlevnější“, vysvětluje Mike Bacon, partner společnosti KPMG. „Země EU však v současnosti mají 15 různých daňových režimů, a to představuje značně rozdílné částky přidávané k ceně před zdaněním. Vzhledem k tomu, že výrobci nemohou připustit, aby celkový evropský obrat poklesl, předpokládali jsme, že ceny porostou ve všech zemích s výjimkou Velké Británie, kde jsme očekávali pokles cen, a Německa a Rakouska, kde jsme předpovídali, že ceny zůstanou víceméně konstantní,“ dodává M. Bacon.


Tento předpoklad se v podstatě vyplnil. Ve Velké Británii, kde kupci profitují z nízké sazby daně, poklesla průměrná maloobchodní cena v roce 2002 o 2,2 % . Na druhém konci škály jsou země s vysokým zdaněním, kde byli lidé postiženi skutečně tvrdě – ceny vzrostly o 7,6 % v Dánsku a dokonce o 12 % v Norsku.


K nákupu vozu v přepočtu za 500 000 Kč si tak na konci roku 2002 musel v Norsku zákazník přidat v průměru dalších 60 000 korun. Německo, další země s nízkým zdaněním automobilů, očekávání nesplnilo, a ceny tam vzrostly o 2,3 %. Je to zřejmě důsledek toho, že výrobci čelí dodatečným administrativním nákladům, když se musejí vyrovnat s řadou nově zaváděných evropských směrnic a direktiv.


„Pravděpodobná reakce spotřebitelů na rostoucí ceny musí výrobcům automobilů způsobovat těžkou hlavu. Je však nepravděpodobné, že by jim vlády poskytly nějaké ulehčení. I přes tlak Evropské komise se tváří neochotně k možnosti změnit svou daňovou politiku tak, aby se jejím prostřednictvím dosáhlo harmonizace cen po zdanění. Proto bude i nadále tento úkol ležet na výrobcích automobilů a na změnách jejich cen před zdaněním. Je otázka, jak dlouho ještě z tohoto důvodu ceny porostou, než výrobci proces harmonizace zastaví,“ uzavírá M. Bacon.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Nissan LEAF získal první mezinárodní cenu

Nový Nissan LEAF získal první...

Nový Nissan LEAF první ocenění získal na každoroční slavnostní události CES Unveiled v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show), který pořádá asociace CTA (Consumer Technology...