Citroën Xsara WRC již tento týden v sobím království na Švédské rallye

Zopakuje svůj úspěch Sébastien Loeb na lednové Rallye Monte Carlo, kde zvítězil?

Citroën Xsara WRC již tento týden v sobím království na Švédské rallye

Druhý krok na šestnáctidílné cestě mistrovstvím světa v rallye má na programu stáj Citroën Sport, jmenovitě ve Švédsku na 53. ročníku Švédské rallye v Karlstadu. Podniku, který je výsadou severských pilotů, na jejichž nadvládu si brousí zuby řada jezdců z jižnějších zeměpisných šířek. Piloty stáje Citroën nevyjímaje. Uspějí v království sobů?

Švédská rallye je doménou severských jezdců. Dlouho vyhrávali pouze piloti ze Švédska, počínaje rokem 1981 se prosazují také Finové, jmenovitě legendární Hannu Mikkola (Audi Quattro), který ukončil domácí nadvládu. Rekord se sedmi prvenstvími drží Švéd Stig Blomqvist.


Osvědčená dvojice posádek ve složení Sébastien Loeb – Daniel Elena a Carlos Sainz – Marc Marti bude startovat na vozech Citroen Xsara WRC, jejichž přípravě věnoval tým z Versaille-Satory mnoho času a úsilí. Ne náhodou, vždyť Švédská rallye se jede v atypických podmínkách, které nemají v průběhu seriálu mistrovství světa WRC obdoby. Typicky zimní podmínky a kulisa jsou ojedinělé, pouze jednou jedinkrát byla soutěž zrušena pro oblevu a velké teplo – stalo se tak v roce 1990. Povrchy bývají ve Švédsku poplatné aktuálním podmínkám, od čerstvého sněhu, až po rozbředlou břečku. Nejčastější ovšem bývá led, který je podle názoru většiny expertů „stejný“ pro všechny.


Citroën, týmový mistr světa z loňského roku a držitel Poháru konstruktérů, začal také současný ročník WRC výtečně. Sébastien Loeb vyhrál zahajovací Rallye Monte Carlo a odborníci nešetří superlativy na jeho adresu. Zejména mu předhazují výzvu k možnému premiérovému vítězství na jiném povrchu, než je jeho oblíbený asfalt. Vyhraje tedy mladý a dravý francouzský pilot poprvé na jiném povrchu? On sám by samozřejmě tohle prokletí rád protrhl a tvrdí, že šance tu je. „Xsara mi umožňuje jezdit velice odvážně, útočit od první zkoušky prvního dne až do té poslední. Když srovnám přípravu auta nyní a před rokem, pak je to diametrálně něco jiného. Vytvořili jsme speciální „švédskou xsaru“. Vyhrát Švédskou rallye chci pořád, vždyť tu ještě nikdy nevyhrál žádný neskandinávský jezdec. To je velká motivace.“


Carlos Sainz je korunním princem Švédské rallye, vždyť už nastřádal čtyři druhá místa. „Všichni čekáme na ten historický okamžik, kdo z „Jižanů“ vyhraje v království sněhu a ledu. Samozřejmě bych byl nejraději, kdybych to byl já. Auto na to mám.“


Stájový šéf Citroënu Guy Fréquelin by byl spokojen i s jedním vozem na stupních vítězů a druhým do 5. místa konečné klasifikace. „Vítězství v Rallye Monte Carlo, resp. loňské a letošní, to je obrovský úspěch. Vyhráli jsme soutěž, která nemá v celoročním seriálu co do plánování podmínek na trati obdoby. Rallye Monte Carlo je mýtickou soutěží a jako takovou je třeba ji vyhrát. Nám se to povedlo dvakrát za sebou. Ve Švédsku nás čekají drsné tratě a soutěž naprosto atypická proti všem ostatním. Sébastien Loeb a jeho výkon je dosti poplatný počasí. Carlos Sainz je zvyklý útočit v každé zkoušce. Přál bych si proto slunečné počasí a teploty hluboko pod bodem mrazu. A trať jako zrcadlo. Nemůžeme vsadit vše na jednu kartu. Obrovský kus práce jsme odvedli v přípravě.“

Bilance jezdců stáje Citroën


Sébastien Loeb startuje po čtvrté. 2001 (Saxo Challenge/vypadl), 2002 (Xsara WRC, 17.), 2003 (Xsara WRC, 7.).


Carlos Sainz startuje podeváté, šestkrát dojel na stupně vítězů. 1995 (vypadl), 1996 (2.), 1997 (2.), 1998 (2.), 1999 (2.), 2000 (vypadl), 2001 (3.), 2002 (3.), 2003 (Xsara WRC, 9.).


Pořadí World Championship 2004 po lednové Rallye Monte Carlo

Jezdci

  • 1. Sebastien Loeb na Citroen Xsara WRC – 10 bodů
  • 2. Markko Martin na Ford Focus WRC – 8 bodů
  • 3. François Duval na Ford Focus WRC – 6 bodů
  • 4. Marcus Gronholm na Peugeot 307 WRC – 5 bodů
  • 5. Freddy Loix na Peugeot 307 WRC – 4 body
  • 6. Gilles Panizzi na Mitsubishi Lancer WRC – 3 body
  • 7. Petter Solberg na Subaru Impreza WRC – 2 body
  • 8. Olivier Burri na Subaru Impreza WRC – 1 bod

Značky

  • 1. FORD 14 bodů
  • 2. CITROËN 10
  • 3. PEUGEOT 9
  • 4. MITSUBISHI 3
  • 5. SUBARU 2

Jak se změní po Švédské rallye celkové pořadí jezdců a značek?


KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Druhá dobrá volba ve světě dvojitého šípu

Druhá dobrá volba ve světě dvojitého...

Ještě před několika měsíci to byl největší a nejdražší Citroën v nabídce, a bylo to poprvé v historii, co takový Citroën nebyl velký sedan. Dnes už to neplatí… Dnes už je vlajkovou...