Citroën na vozech Xsara WRC obhajuje na Rallye Monte Carlo korunku z hor

Již dnes – 21. ledna začíná Rallye Monte Carlo přejímkou vozů.

Po loňském ostrém nástupu stáje Citroën Sport do kompletního programu seriálu mistrovství světa v rallye a vítězství Sébastiena Loeba na Rallye Monte Carlo, jsou letošní očekávání neméně vysoká. Přinejmenším tak vysoká, jak vysoké jsou hory kolem Monte Carla.


Fotografie z Rallye Monte Carlo 2003, kde posádka Loeb/Elena slavila vítězství:

Citroën na vozech Xsara WRC obhajuje na Rallye Monte Carlo korunku z hor
Citroën na vozech Xsara WRC obhajuje na Rallye Monte Carlo korunku z hor
Citroën na vozech Xsara WRC obhajuje na Rallye Monte Carlo korunku z hor

Před dvěma roky přišel Citroën o vítězství na nejstarší a nejslavnější soutěži světa díky dodatečné penalizaci Loeba, loni už byli mladý francouzský pilot spolu se spolujezdcem Danielem Elenou nejrychlejší. Byl to také základ pozdějšího triumfu v Poháru konstruktérů, který značka Citroën vyhrála.

Jaký bude ročník WRC letos? Bezpochyby kardinálně poznamenaný novými zásahy do pravidel, především skutečností o bodování pouze dvou jezdců z jedné stáje. Další zásahy do pravidel byly ohlášeny také na rok následující, kdy se mají jezdci bodovat po jednotlivých etapách a dostanou tak možnost pokračovat v rozjeté soutěži i v případě vypadnutí v jedné etapě.


Letošní ročník WRC zahrnuje 16 podniků. Posádky Citroënu na vozech Xsara WRC jsou: Sébastien Loeb a Daniel Elena (start.číslo 3), Carlo Sainz a Marc Marti (start. číslo 4). Na třetí Xsaře WRC pojede Philippe Bugalski.


Pořadatelé se pro letošní 72. ročník Rallye Monte Carlo rozhodli pro některé „zapomenuté“ úseky, které se jezdívaly v minulosti. Například nejslavnější erzetu Col de Bleine zařadili v obráceném gardu než obvykle.


Příprava Citroënu zahrnovala několik etap a na několika místech, od Andorry a vysokohorského terénu až po Col du Galibier či švédské podmínky. Piloti si zvykali na odlišné podmínky a tomu také přizpůsobovali testování pneumatik Michelin.


Co říká stájový šéf Guy Fréquelin? „Motivace celého týmu je vysoká. Rok 2003 jsme absolvovali poprvé kompletní, najeli jsme na určitý režim a v něm budeme pokračovat. Je to nutné, chceme-li uspět v tak dlouhém seriálu. Tvrdí o nás, že Citroën představuje stabilitu – stabilitu vozů, jezdců, týmu. Souhlasím, ale museli jsme se k ní vypracovat sami. Nespali ovšem ani naši největší soupeři. Považuji za ně Marco Märtina, Petera Solberga a Marcuse Grönholma. Rallye Monte Carlo je vždy o zvážení výběru pneumatik a míry rizika.“Mezi favority na vítězství patří Sébastien Loeb, druhý muž loňského pořadí pilotů a obhájce titulu z Monte Carla. „Připraveni jsme dobře. Například ve Švédsku jsme si vyzkoušeli asfalt, sníh, led i břečku. Měli bychom uspět.“


Rekordmanem v počtu startů na Rallye Monte Carlo a doyenem pelotonu jezdců je Carlo Sainz, pro něhož je soutěž v Monackém knížectví nejoblíbenější. Jemu jsme položili následující otázky:


Letos jste nejstarším jezdcem v celém šampionátu. Jak se v této roli cítíte?


„Fajn! Za prvé s tím nic nenadělám a za druhé to nic neznamená. Zimní přestávka byla krátká, ale báječná. Podařilo se mi dobít si baterky a na Monte Carlo se hodně těším. Jsem nejstarším jezdcem, ale tak to chodí. Budu jenom šťastný, když se mi podaří zajet dobrý výsledek…“


Jednou jste řekl, že Monte Carlo můžete buď milovat, nebo nenávidět. Jak jste na tom nyní?


„Jsem jedním z těch, kteří Monte Carlo milují. Je to jedna z mých nejmilejších soutěží a už od začátku své jezdecké kariéry jsem si přál tu vyhrát. Přípravou na Rallye Monte Carlo je naplánování každé minuty a o správné nastavení auta se musíte starat hned od startu. Také má svou strategickou část a tou je volba pneumatik. Navíc je to soutěž, která vyžaduje excelentní práci od každého člena týmu: hlídačů počasí, ledových špionů – od každého. To je přesně má představa o rallye. Pro jezdce je to samozřejmě těžká a stresující soutěž, ale bylo to horší, když byla delší a hrála tu svou roli i únava a všechny problémy, které s sebou přinášela. Pro mě je současný formát Monte Carlo „light“. To ale neznamená, že to tu bude snadné. Bude to určitě velká bitva…“


Loni jste tu přidal další umístění na stupních vítězů. Jaký cíl máte letos?


„Stejný jako vždy. Vyhrát!“

72. ročník Rallye Monte Carlo ve faktech:


Celková délka trati 1413,97 km, z toho je 389,32 km měřených v 15 rychlostních zkouškách.

Časový rozvrh:


21. ledna (středa): Technická přejímka od 18 do 24 hod..


22. ledna (čtvrtek): Shakedown od 8 do 12 hod. Součástí slavnostního úvodu rallye je tradiční fotografování týmů v Jardin des Boulingrins. Startovní ceremoniál proběhne od 18.30 hod. na Place du Casino.


23. ledna (pátek): První etapa – start v 7.00 hod. Délka etapy 588,11 km, zahrnuje 6 rychlostních zkoušek v délce 144,13 km.


24. ledna (sobota): Druhá etapa – start v 6.40 a v 19.20 hod. Délka etapy 556,70 km, zahrnuje 5 rychlostních zkoušek v délce 140,79 km.


25. ledna (neděle): Třetí etapa mezi 7.30 a 14.30 hod. Délka etapy 269,16 km, zahrnuje rychlostní zkoušky v délce 140,40 km. Trať třetí etapy je identická s tratí roku 2003.

Bilance pilotů a stáje Citroën:


Sébastien Loeb – 4x účast, 2001 (Saxo kit-car, 2. ve třídě A6), 2002 (Xsara WRC, 2.), 2003 (Xsara WRC, 1.). Jeho navigátor Daniel Elena má ještě o dvě účasti více, neboť dvakrát startoval jako pilot (1997, 1998).


Carlos Sainz startuje po 15., 1989 (vypadl), 1990 (2.), 1991 (1.), 1992 (2.), 1993 (14.), 1994 (3.), 1995 (1.), 1997 (2.), 1998 (1.), 1999 (vypadl), 2000 (2.), 2001 (2.), 2002 (3.), 2003 (Xsara WRC, 3.).


Citroën má na kontě tři prvenství v historii: roku 1959 (Coltelloni-Alexandre-Desrosiers, ID19), roku 1966 (Toivonen-Mikkander, DS21) a roku 2003 (Loeb-Elena, Xsara WRC).

Autorizovaný prodej a servis vozů CITROËN

více než 20 let zkušeností/ autobazar/ specialista na užitkové vozy

Kontakt:
INTENSYS-CZ
Praha 9, Českobrodská 831
281 931 109, 281 932 525
prodej@intensys.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky spolupráci mezi skupinou PSA a společností Vinci Autoroutes překonal poprvé autonomní vůz Citrroen C4 Picasso mýtnou bránu

Díky spolupráci mezi skupinou PSA a...

Ve středu 12. července v 10:30 překonal v dálniční síti Vinci Autoroutes autonomní vůz se samočinným řízením v plně autonomním režimu poprvé mýtnou bránu. Autonomní vůz Citroën C4...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA oceněna za technologické řešení ochrany svých značek

Skupina PSA oceněna za technologické...

Globální síť pro boj proti padělatelství (Global Anti-Counterfeiting Network) udělila dne 7. června 2017 u příležitosti mezinárodního dne boje proti padělatelství skupině PSA cenu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skupina PSA dala 28. a 29. března možnost „neodborným“ řidičům otestovat v pařížském regionu auto se samočinným řízením buď v roli řidiče, nebo spolujezdce.

Skupina PSA dala 28. a 29. března...

První testy vozu se samočinným řízením skupiny PSA pro veřejnost jsou odstartovány! Testy pro veřejnost jsou součástí  programu AVA „Autonomous Vehicle for All“ -Autonomní vozy pro všechny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CITROËN E-BERLINGO MULTISPACE: PŘECHÁZÍME NA ELEKTŘINU

CITROËN E-BERLINGO MULTISPACE:...

Vůz Citroën Brelingo, který je již více než 20 let referencí ve světě prostorných multifunkčních vozů „ludospace“, přináší moderní praktické odpovědi na očekávání svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pohárové Peugeoty 208 R2 se premiérově představí na Valašce na českém šampionátu v rallye 24. – 26. března ve Valašském Meziříčí a Kopřivnici

Pohárové Peugeoty 208 R2 se premiérově...

V okolí obou měst se uskuteční JANČA – 36. Valašská rally Valmez. Peugeot Total Rally Cup 2017 – se bude v rámci tohoto podniku poprvé prezentovat na českých tratích. Do hodnocení...