Audi dokazuje výhody přímého vstřikování benzinu

Motory Audi FSI jsou hospodárnější a mají vyšší výkon

Také v roce 2001 se značka Audi nesmazatelně zapsala do historie automobilového sportu. Stačí připomenout např. dvojnásobné vítězství v legendární čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans nebo osm vítězství v šampionátu vytrvalostních závodů American Le Mans Series… Velkou měrou k těmto úspěchům významně přispěla i technologie přímého vstřikování benzinu do válců motorů. Technologie FSI otvírá novou éru dalšího vývoje spalovacích motorů.


Motory s přímým vstřikování benzinu se už zanedlouho objeví i pod kapotami sériových modelů značky Audi – to jasně naznačil už loňský autosalon IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. V letošním roce hned dva různé FSI motory obohatí nabídku pohonných agregátů vozů Audi.


Audi dokazuje výhody přímého vstřikování benzinu

Motory FSI mají v porovnání s konvenčními motory se vstřikováním paliva do sacího potrubí celou řadu výhod. Ty nejzásadnější přednosti jsou tři: Nižší spotřeba, vyšší výkonové parametry v celém spektru otáček a bezprostřednější odezva na pokyny řidiče prostřednictvím pedálu plynu. Výhody nižší spotřeby motoru FSI se zřetelně projevily například při vytrvalostních závodech v Le Mans, kde vozy Audi R8 ujely na jedno natankování nejméně o jedno kolo více než vozy předchozího provedení.

Audi dokazuje výhody přímého vstřikování benzinu

Vzhledem k tomu, že sportovní předpisy vyžadují omezovače nasávaného vzduchu, je maximální výkon motoru FSI závodního vozu Audi R8 447 kW/610 k srovnatelný s konvenčním agregátem. Ovšem výkon motoru FSI v oblasti nízkých otáček je až o 10 procent vyšší. To je dáno především dokonalejším promícháním směsi paliva a vzduchu ve speciálně tvarovaných spalovacích prostorách motoru. U konvenčních motorů se vstřikováním benzinu do sacího potrubí se palivo směšuje se vzduchem už v sacím potrubí a do válců vstupuje už prakticky homogenní směs. U motorů s přímým vstřikováním se přesně definované množství paliva vstřikuje přímo do spalovacích prostorů pod tlakem přibližně 100 barů, což je asi dvacetkrát více než u konvenčního vstřikování do sacího potrubí. Kvalitativní náskok motorů FSI oproti konvenčním agregátům lze přirovnat k situaci po zavedení vznětových motorů TDI namísto dříve používaných komůrkových vznětových motorů.

Zmíněné výhody motorů FSI vyniknou u běžných produkčních modelů ještě více než u závodních speciálů. Zatímco závodní motor FSI pracuje většinou v oblasti maximálního výkonu, není jeho avizovaná hospodárnost tak výrazná. Zato při nasazení v běžném provozu, kdy motor automobilu zdaleka tak často nemusí dávat maximální výkon, pracuje motor FSI většinu času v režimu spalování tzv. chudé vrstvené směsi kdy spotřeba klesá až o 15 procent.


„Je evidentní, že technologie přímého vstřikování benzinu zlepšuje parametry jak našich závodních speciálů, tak i sériových modelů,“ shrnuje poznatky z vývoje motorů FSI Dr. Wolfgang Ullrich, šéf divize Audi Sport.

Související články

TEST: Honda Civic 4D 1.0 turbo 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ECORUN 1000 JEZER – Tomíšek s Kazdou stanovili nový rekord

ECORUN 1000 JEZER – Tomíšek s...

Dva specialisté na úspornou jízdu, kteří jsou pravidelnými účastníky soutěže Škoda EconomyRun i New Energies Rallye Český Krumlov – Marek Tomíšek a David Kazda – se letos...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne v ZOO Dvůr Králové další akce v rámci projektu E-safari na podporu e-mobility s názvem S Nissanem do Afriky

O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne...

Návštěvníci budou mít skvělou příležitost vyrazit zdarma do safari zapůjčeným elektromobilem Nissan Leaf nebo e-NV200 a vyzkoušet si tak na vlastní kůži jízdu elektrickými vozidly. Nabídka...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyvrcholením letošní soutěžní sezony bude určitě blížící se Barum Czech Rally Zlín 2017, která se jede od pátku 25. do neděle 27. srpna 2017

Vyvrcholením letošní soutěžní sezony...

Opel CS se se svým projektem LENZ Opel ADAM Cup velmi úspěšně etabloval v domácím rallyovém šampionátu. V letošní třetí sezoně už tento pohár v ČR – jezdí osm posádek...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvacetileté auto z Áček pokořilo 14 tisíc kilometrů a dojelo do mongolského Ulánbátaru

Dvacetileté auto z Áček pokořilo 14...

Nízkorozpočtová výprava 2 nezávislých cestovatelů Richarda Nemetha a Stefana Stefanova a „richhikera“ Stanislava Gálika trvala 21 dní a vedla přes 12 zemí. Tři týdny po odjezdu mladí...