Audi dokazuje výhody přímého vstřikování benzinu

Motory Audi FSI jsou hospodárnější a mají vyšší výkon

Také v roce 2001 se značka Audi nesmazatelně zapsala do historie automobilového sportu. Stačí připomenout např. dvojnásobné vítězství v legendární čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans nebo osm vítězství v šampionátu vytrvalostních závodů American Le Mans Series… Velkou měrou k těmto úspěchům významně přispěla i technologie přímého vstřikování benzinu do válců motorů. Technologie FSI otvírá novou éru dalšího vývoje spalovacích motorů.


Motory s přímým vstřikování benzinu se už zanedlouho objeví i pod kapotami sériových modelů značky Audi – to jasně naznačil už loňský autosalon IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. V letošním roce hned dva různé FSI motory obohatí nabídku pohonných agregátů vozů Audi.


Audi dokazuje výhody přímého vstřikování benzinu

Motory FSI mají v porovnání s konvenčními motory se vstřikováním paliva do sacího potrubí celou řadu výhod. Ty nejzásadnější přednosti jsou tři: Nižší spotřeba, vyšší výkonové parametry v celém spektru otáček a bezprostřednější odezva na pokyny řidiče prostřednictvím pedálu plynu. Výhody nižší spotřeby motoru FSI se zřetelně projevily například při vytrvalostních závodech v Le Mans, kde vozy Audi R8 ujely na jedno natankování nejméně o jedno kolo více než vozy předchozího provedení.

Audi dokazuje výhody přímého vstřikování benzinu

Vzhledem k tomu, že sportovní předpisy vyžadují omezovače nasávaného vzduchu, je maximální výkon motoru FSI závodního vozu Audi R8 447 kW/610 k srovnatelný s konvenčním agregátem. Ovšem výkon motoru FSI v oblasti nízkých otáček je až o 10 procent vyšší. To je dáno především dokonalejším promícháním směsi paliva a vzduchu ve speciálně tvarovaných spalovacích prostorách motoru. U konvenčních motorů se vstřikováním benzinu do sacího potrubí se palivo směšuje se vzduchem už v sacím potrubí a do válců vstupuje už prakticky homogenní směs. U motorů s přímým vstřikováním se přesně definované množství paliva vstřikuje přímo do spalovacích prostorů pod tlakem přibližně 100 barů, což je asi dvacetkrát více než u konvenčního vstřikování do sacího potrubí. Kvalitativní náskok motorů FSI oproti konvenčním agregátům lze přirovnat k situaci po zavedení vznětových motorů TDI namísto dříve používaných komůrkových vznětových motorů.

Zmíněné výhody motorů FSI vyniknou u běžných produkčních modelů ještě více než u závodních speciálů. Zatímco závodní motor FSI pracuje většinou v oblasti maximálního výkonu, není jeho avizovaná hospodárnost tak výrazná. Zato při nasazení v běžném provozu, kdy motor automobilu zdaleka tak často nemusí dávat maximální výkon, pracuje motor FSI většinu času v režimu spalování tzv. chudé vrstvené směsi kdy spotřeba klesá až o 15 procent.


„Je evidentní, že technologie přímého vstřikování benzinu zlepšuje parametry jak našich závodních speciálů, tak i sériových modelů,“ shrnuje poznatky z vývoje motorů FSI Dr. Wolfgang Ullrich, šéf divize Audi Sport.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má českou cenu

Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má...

Už příští rok bude mít Peugeot nejširší nabídku elektromobilů ze všech evropských mainstreamových výrobců automobilů. Velký krok k této metě udělal tím, když nahradil svůj bestseller...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda a GM zahajují výrobu systémů vodíkových palivových článků

Honda a GM zahajují výrobu systémů...

Společnosti GM a Honda zahájily výrobu systémů vodíkových palivových článků ve svém společném podniku Fuel Cell System Manufacturing LLC (FCSM), který je vůbec prvním velkým výrobním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvíc patentů ze všech automobilek zaregistrovala zase Toyota

Nejvíc patentů ze všech automobilek...

Automobilka Toyota se už podesáté umístila na prvním místě v automobilovém průmyslu v žebříčku největšího počtu podaných patentů, který zveřejnila Asociace vlastníků duševního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota začala vyvíjet generátor vodíku s extrémním výkonem

Toyota začala vyvíjet generátor vodíku...

Toyota začala pracovat na vývoji ekologického generátoru vodíku, který bude schopný vyrábět až 100 kg tohoto paliva za hodinu. To je 12krát víc než doposud. Automobilka kvůli tomu uzavřela...