Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10: Kamionová doprava – 3.díl

Rozhovor s PhDr. Jiřím Seidlicem, dopravní psycholog z laboratoře LADOP

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10: Kamionová doprava – 3.díl

Jaký pohled má při jízdě řidič několikatunového velkého kamionu na malé „osobáky“?

Objektivně má větší přehled jak na komunikaci, tak o vozidlech v jeho okolí. Vzhledem k jeho profesi – pravidelnému proškolování a zpravidla délce praxe je dopravní chování řidiče profesionála sociálně přizpůsobivější než je tomu u většiny řidičů skupiny A a B.


Jak velkou psychickou zátěž vyžaduje řízení takového kolosu?


Když zvolíte školní stupnici pohodové jedničky až do pětky, kdy už kapacita jedince selhává, tak u řidičů kamionů a dálkové autobusové dopravy lze označit normální psychickou pracovní zátěž průměrným stupněm tři. Čtvrtina případů se ale potýká s vyšší až maximální psychickou zátěží, tedy stupněm 4 až 5. Psychická zátěž je důsledkem vzájemného působení lidských a technických či organizačních faktorů. Za těmi lze vidět týmy lidí, jako jsou konstruktéři, dopravci a dispečeři a v neposlední řadě poslanci jako tvůrci zákonů.


Můžete něco dodat k těm lidským faktorům, tedy konkrétním řidičům?


Například emoční složku psychické zátěže. Ta je výhradně závislá na typu osobnosti řidiče, na jeho schopnostech zvládání zátěže, na individuální adaptaci a sebeovládání. Při každém psychologickém posuzování je tato emoční složka pečlivě sledována. Úroveň způsobilosti řidiče kamionu je především dána jeho psychickou odolností.


Jsou dobrý odpočinek a pauzy pro řidiče kamionu rozhodující?


Častý výskyt monotónní jízdy vyvolává maximální senzorickou zátěž, kdy je potřebná zejména diferenciace pozornosti. Monotónní jízda se znenadání střídá s maximálními požadavky na rozhodovací procesy – na rychlost a správnost reakcí. V monotónních fázích jízdy se nejvíce projeví únava řidiče. A jak známo, únava rovná se nehoda. Na to pamatuje mezinárodní úmluva AETR, která určuje míru odpočinku před jízdou, jízdní přestávky a hlavně používání grafických kotoučů, které slouží ke kontrole přestávek a zejména rychlosti. Představte si, kdyby tímto kontrolním systémem byla vybavena osobní vozidla. V současné situaci na našich silnicích bych to osobně přivítal.


Co všechno si musí tito řidiči uvědomovat?


Především svou vlastní kondici a zkušenost. Aktuální klimatické podmínky a délku jízdní trasy, která je před nimi. Například i ignorování časového tlaku, tedy příkazu dispečera k nonstop jízdě, k porušování jízdních přestávek. Odpovědnost je jen a jen na řidiči.


Ze statistik Besipu vyplynulo, že největšími „agresory“ jsou řidiči autobusů a nákladních automobilů, kde počet obětí při jimi zaviněných nehodách několikanásobně přesahuje počet obětí, ve kterých byli nevinně. Souhlasíte s tím?


Statistika Besipu je sice vystižná v počtu nevinných obětí, ale zásadně nesouhlasím s termínem „agresor“ coby řidič autobusu nebo kamionu. To bych sám osobně rezignoval na jízdu osobním vozem. Selhání řidičů profesionálů lze podle mého názoru spojovat s agresivitou jen zcela mimořádně. Většinou selhávají z jiných příčin – nejčastěji sebepřeceněním a únavou z monotónních částí jízdy, z pracovní polohy vsedě, z dálkové jízdy v jednoposádkovém dopravním systému, kdy není možnost střídání, a tak dále.


Jezdit s tahačem není jako jet autem na dovolenou. Řidič tráví v kabině spoustu času. Jak konkrétně to působí na jeho psychiku?


Pozvolna se zvyšující zátěž způsobená dálkovou jízdou je zrádná tím, že únava neroste lineárně s časem. S prodloužením jízdy bez řádného odpočinku roste únava mnohem rychleji, než méně zkušený řidič pocítí. U profesionálů je to znásobeno tím, že na silnici tráví mnoho času opakovaně, nikoliv jednorázově jako řidič jedoucí jednou za rok na dovolenou . Profesionál musí umět svoji kondici, odpočinek a práci plánovat.


Je možné, že si řidič tahače vybíjí vztek na „osobácích“ kvůli tomu, že nemůže být rychlý jako oni?


To souvisí s problémem agresivity, ke které jsem se u dálkových řidičů na mezinárodních trasách již nesouhlasně vyjádřil. Připouštím pocity impulzivních prožitků u nákladních řidičů vnitrostátní dopravy. Je to otázka pro dopravce, jaké řidiče si vybírá, zda si od nastupujícího řidiče nechá předložit dopravně psychologické vyšetření, z něhož pozná jeho úroveň způsobilosti pro toto rizikové povolání nebo zda počká na několikamilionovou ztrátu na vozidle, nákladu nebo ublížení na zdraví.


Cítí se „kamioňáci“ při jízdě jako králové silnic? Mají podvědomě zafixováno, že jsou díky vysokým kabinám a několika tunám nejpevnější, nepřemožitelní, nejbezpečnější?


To vylučuji. Takový pocit lze snad připustit u začínajícího řidiče bez zkušeností, ale ten má většinou úplně jiné starosti, než pocity nepřemožitelnosti a vlastní bezpečnosti. „Králové silnic“ jsou často umravněni ostatními dálkovými řidiči. Dnes je obvyklé radiové spojení mezi kamiony a veškeré vulgární projevy a pocity nadřazenosti si řidiči mezi sebou vzájemně na odpočívadlech vyříkají. Je mezi nimi již řada žen, kterým sprostota a vulgární jednání „králů silnic“ velmi vadí.


Kolik dálkových řidičů kamionů či autobusů jste za Vaši psychologickou praxi vyšetřil?


Za necelých šestadvacet let to bude okolo šestnácti tisíc, včetně těch periodických, kdy si nejvyspělejší dopravci nechávají řidiče sledovat každé tři roky. Je pravda, že ze zákona nevyplývá povinnost dopravně psychologického poradenství. Proto jistá míra obhajoby řidičů kamionů se z mé strany nemůže týkat většiny soukromých dopravců a současně řidičů, kteří o dopravního psychologa nezavadí. Ti, při současných pracovních i daňových podmínkách mají tolik starostí, že mají pravděpodobně značně omezenou kapacitu způsobilosti k řízení nákladních vozidel.


Jaká „nátura“ je potřeba pro řízení kamionu?


Správný dálkový řidič musí mít pro toto povolání motivaci, musí ho to zajímat a bavit. Musí být stabilní zralou osobností, se zdravým selským rozumem, věcností a realističností, neúzkostný, nevzrušivý, trpělivý. Musí si vážit života svého i ostatních účastníků silničního provozu. Musí zvládat sociální interakci mezi řidiči a musí se chovat přizpůsobivě vůči ostatním. Také v tom smyslu adaptace, tedy na často vyskytující se neukázněné silniční piráty, kdy si rozumný profesionál řekne: „Jsi vůl, jsi blázen, proto ti rychle uhnu“. Dovolím si tvrdit, že k profesionalitě dálkových řidičů patří paradoxně i záchrana životů těch, kteří na silnici nepatří.


Zítra – ve čtvrtek  12. srpna 4. pokračování seriálu Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10: Kamionová doprava – Rozhovor s mjr. Josefem Pomichálkem, vedoucím Dálničního oddělení policie ČR Poříčany


Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...