AAA AUTO v roce 2007 a očekávání do roku 2008

– ve znamení expanze, vstupu na burzu a zákaznické orientace

Uplynulý rok 2007 se stal v počtu prodaných vozů, dosažených ekonomických výsledků a otevírání nových poboček vyvrcholením všech dosavadních aktivit od doby, kdy v roce 1992 zakladatel a dnes většinový majitel AAA AUTO Anthony James Denny začal v Praze podnikat v obchodu s ojetými automobily.

Naprosto mimořádnou události pro podnikání a dalších rozmach aktivit se stal úspěšný zářijový vstup AAA Auto Group N.V., nizozemské mateřské firmy obchodní skupiny AAA AUTO, na burzy v Praze a Budapešti.

V pěti zemích střední Evropy (ČR, Slovensko, Maďarsko, Polsko a Rumunsko) potvrdila skupina v roce 2007 vedoucí pozici v obchodu s ojetými vozy, když se letos počet poboček meziročně bezmála zdvojnásobil na 45 (na konci roku 2006 měla skupina 25 poboček). V nich si v roce 2007 zákazníci zakoupili přes 80 000 vozů (v roce 2006 skupina prodala 61 939 automobilů). Loňský obrat 348 milionů eur skupina překročila již za devět měsíců 2007, kdy celkové tržby činily 350 milionů eur.

Pokud jde o rámcové podmínky k podnikání na automobilovém trhu, skupina AAA AUTO dlouhodobě poukazuje na neudržitelnost neregulovaného importu ojetých vozů ze Západu. Ten od léta 2006 vedl v ČR a v Polsku k masivnímu dovozu automobilů za hranicemi životnosti, s nimiž je spojena rozsáhlá kriminalita a podvody páchané na zákaznících, nemluvě o zhoršování bezpečnosti na silnicích a ekologických škodách. Nicméně úspěšný obchodní model AAA AUTO, spočívající ve vykupování likvidních a prověřovaných vozů do vlastnictví AAA AUTO a poskytování široké míry záruk a služeb, včetně doživotní záruky legálního původu vozu, se dokázal prosadit na všech typech trhů a pozitivně se odrazil v klíčových hospodářských ukazatelích.

Motivovaný, stabilizovaný management a zaměstnanci jsou klíčovou hodnotou firmy. Mezi řadou profesionálů, kteří posílili tým AAA AUTO, vyčnívá osobnost Vratislava Kulhánka, stojícího 10 let v čele Sdružení automobilového průmyslu ČR a představenstva, respektive dozorčí rady Škoda Auto. Od 1. listopadu 2007 se Vratislav Kulhánek stal předsedou správní rady AAA Auto Group N.V.

Expanze na stávajících trzích a příprava na využití dalších tržních příležitostí ve východní Evropě s sebou nese odpovídající náklady. Vedle investic do nemovitostí a výkupu vozů pro budování odpovídající nabídky vozů byl rok 2007 ve znamení investic do lidských zdrojů. K 31.12. 2007 skupina registrovala cca. 3800 zaměstnanců, což bylo meziročně asi o třetinu více. Tento nárůst investic do profesionálních, proškolených a motivovaných zaměstnanců plně koresponduje s plány dalšího růstu prodeje vozů, obratu a počtu poboček a bude zúročen v ekonomických výsledcích již v roce následujícím, kdy se míra expanze postupně zvolní.

AAA AUTO zúročila v roce 2007 své patnáctileté zkušenosti a z rozhodnutí dosavadního 100% majitele po intenzívní přípravě celého manažerského týmu vstoupila koncem září na burzy cenných papírů v Praze a Budapešti. Na nich se při počáteční emisi prodalo celkem 17 757 875 akcií za upisovací cenu 55 Kč za akcii. 26,2 % z celkového počtu akcií je tak volně obchodovatelných, přičemž 69 % těchto akcií nakoupili institucionální investoři. Získaný kapitál 32 milionů eur z akciových trhů mj. poslouží k financování další expanze skupiny AAA AUTO a na optimalizaci cash flow v rámci skupiny. Navzdory dočasným výkyvům na světových akciových trzích je vedení AAA AUTO plně přesvědčeno, že ve střednědobém a dlouhodobém horizontu se v ceně akcií společnosti odrazí trvale naplňované plány kontrolovaného růstu. Vstup na burzu měl také další cíle, které se daří plnit: zvýšit transparentnost v kontroverzním obchodu s ojetými vozy, aplikovat špičkové korporátní standardy a striktní pravidla corporate governance, zvýšit věrohodnost AAA AUTO pro obchodní partnery, zákazníky a média a zvýšit povědomí o AAA AUTO.

Pro rok 2008 plánuje skupina AAA AUTO zintenzivnění prodeje díky letošnímu skokovému růstu počtu poboček, jejichž výkupní potenciál se zhodnotí v každodenní průměrné nabídce bezmála 10.000 prověřených a kvalitních automobilů v celé skupině. V souvislosti s očekávaným růstem zájmu zákazníků po kvalitních ojetých automobilech chce skupina AAA AUTO tomuto trendu v zemích své působnosti vyjít vstříc mj. otevíráním tzv. baby-bazarů v městech do 100.000 obyvatel. V reakci na růst zákaznické poptávky po mladších, technicky vyspělejších a dražších vozech skupina plánuje v létě 2008 otevřít svou prémiovou značku, pod níž bude prodávat zánovní a kvalitní vozy do dvou let stáří. Pokud budou výhodné rámcové podmínky, AAA AUTO zamýšlí v létě 2008 otevřít své první autocentrum v Rusku. Skupina současně analyzuje další obchodní příležitosti ve východní Evropě a na Balkáně.

Transparentnost, zákaznická orientace a propracovaný obchodní model jsou klíčovými přednostmi skupiny AAA AUTO. To se mj. projevilo v zásadním posílení a nové struktuře oddělení péče o zákazníky. Uspokojování potřeb zákazníků AAA AUTO je základem obchodního úspěchu skupiny a spokojenosti akcionářů.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Nissan LEAF získal první mezinárodní cenu

Nový Nissan LEAF získal první...

Nový Nissan LEAF první ocenění získal na každoroční slavnostní události CES Unveiled v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show), který pořádá asociace CTA (Consumer Technology...