25 let vozu Volkswagen Golf

Čtvrtstoletí výroby a více než 19 milionů spokojených zákazníků – taková je dosavadní bilance jednoho z nejvýznamnějších vozů celé automobilové historie – bestselleru z Wolfsburgu jménem Volkswagen Golf.

25 let vozu Volkswagen Golf

Legendárnímu vozu Volkswagen Brouk trvalo padesát let, než dosáhl rekordního prodeje 20 milionů kusů. Volkswagen Golf tohoto výkonu dosáhne určitě rychleji – po celém světě se totiž dosud prodalo už přes 19 milionů těchto vozů a přitom je to právě 25 let od okamžiku, kdy se na trhu objevil Golf první generace. Golfse může pochlubit přídomkem „Vůz pro všechny“ – pro mladé i starší zákazníky, pro každou situaci i použití. Klíčem k úspěchu Golfu u zákazníků byl jeho dokonale promyšlený koncept: Styl karoserie vyhovoval vkusu všech generací a nabízené technologie dokázaly uspokojit i náročné řidiče.

Vůbec první Volkswagen Golf se objevil začátkem června roku 1974. Evropa se tehdy potýkala s důsledky ropné krize a Volkswagen Brouk už začínal přece jen stárnout. Vedení automobilky Volkswagen se rozhodlo opustit dosud využívaný koncept s motorem vzadu a pohonem zadních kol a vsadilo na úplně nový recept: Motor vpředu, pohon předních kol, tuhá kompaktní karoserie s praktickými pátými dveřmi v zádi, nezávislé zavěšení kol vpředu, jednoduchá zadní náprava s torzní příčkou…


Nový model Golf se okamžitě stal prodejním trhákem: Páté dveře v zádi byly velmi praktické a na rozdíl od Brouka se Golf nabízel i v pětidveřovém provedení. Už se základním motorem 1,1 l s výkonem 50 k byl první Golf poměrně rychlý a dynamický vůz, který dokázal jet rychlostí až 140 km/h. V červnu 1976 se objevil Golf GTI s motorem 1.6 se vstřikováním, jehož výkon 110 k stačil k dosažení rychlosti 181 km/h. Jestliže v té době naprostá většina vozů střední třídy jen stěží dokázala dosáhnout rychlosti 165 km/h, byl tento Golf určitě jedním z nejdynamičtějších vozů na trhu.


Další trefou do černého bylo uvedení první naftové verze v září 1976. Až dosud měly vznětové motory renomé těžkých, hlučných a kouřících agregátů, nevhodných pro použití v osobních automobilech. Čtyřválcový naftový motor Golfu o objemu 1,5 l byl překvapivě lehký a tichý. Jeho hlavní výhodou však byla spotřeba přibližně o dva litry na 100 km nižší než u srovnatelných benzinových agregátů.


Volkswagen Golf se pod jménem Rabbit úspěšně prodával v USA, na platformě Golfu vznikl i užitečný pick-up Caddy. V březnu 1979 se objevuje první Golf ve verzi kabriolet. Během devíti let výroby se prodalo celkem 6 780 050 vozů Volkswagen Golf první generace!


Srpen 1983 byl okamžikem nástupu Golfu druhé generace. Měl delší rozvor a větší zavazadlový prostor, nová zadní náprava zlepšila jeho jízdní vlastnosti. Pod kapotou se objevovaly benzinové motory o objemech 1,3 až 1,8 l, nechyběl ani přeplňovaný naftový čtyřválec.


V březnu dostal Golf -jako vůbec první Volkswagen – motor se čtyřventilovou technikou. Golf GTI a Golf 16V se staly prvními sériovými vozy, vybavenými třícestnými katalyzátory. Další technické lahůdky na sebe nenechaly dlouho čekat: V dubnu 1986 vyjíždí Golf syncro s pohonem 4×4 a v lednu 1990 se na trh dostává zajímavá verze se zvýšeným podvozkem a pohonem všech kol Golf Country. Celkový prodej vozů Volkswagen Golf druhé generace dosáhl za osm let hodnoty 6 301 000.


Volkswagen Golf III se v prodeji objevil v září roku 1991 . Měl zcela jinou masku s výraznými světlomety a zakulacenější karoserii. Širokou škálu nabízených motorů obohatil v listopadu 1991 výkonný šestiválec 2.8 VR6 174 k. V únoru 1993 vyjíždí Golf III syncro a o něco později se pod kapotou Golfu syncro objevuje motor 2.9 VR6 190 k. Významnou premiérou bylo i uvedení přeplňovaného naftového motoru s přímým vstřikem paliva do válců 1.9 TDI 90 k.


V srpnu 1993 se na trh dostává Golf III ve verzi kabriolet a o měsíc později také praktické kombi Golf Variant. V dubnu 1996 se pod kapotou objevil výkonnější TDI motor 1,9 TDI 110 k. Během šesti let výroby se prodalo celkem 4 805 900 vozů Volkswagen Golf třetí generace.


Volkswagen Golf IV se představil v srpnu 1997. Novinkou byla především plně galvanizovaná karoserie, na kterou si výrobce mohl dovolit poskytovat dvanáctiletou záruku proti prorezivění. Vysoká torzní tuhost skeletu a jen minimální spáry mezi panely karoserie Golfu IV symbolizují novou úroveň technologických standardů automobilky Volkswagen.


V nabídce motorů řady Golf se objevují nové hliníkové agregáty o objemech 1,6 a pětiventilový 1,8 l. Sportovně laděný Golf GTI je poháněný přeplňovaným benzinovým motorem 1.8 l 150 k. Premiéru pod kapotou Golfu IV si odbývá také naftový motor vybavený moderním systémem čerpadlo-tryska.


Dvoulitrový zážehový motor vyniká svým výkonem i čistotou spalin, ve škále agregátů jsou i dva vidlicové motory: Pětiválec o objemu 2,3 l a výkonu 150 k a později pak i nový kompaktní šestiválec o objemu 2,8 l a výkonu 204 k.


V červenci 1998 vyjel Golf 4Motion s pohonem všech kol, vybavený elektronicky řízenou spojkou Haldex, která je kompatibilní se systémy ABS i ESP. Začátkem roku 1998 se představil také nový Golf IV Cabrio a v květnu 1999 se dočkali zájemci o kombi verzi Golf Variant.


Golf je dnes špičkově vyzrálým vozem, at‘ už jde o jízdní vlastnosti, kvalitu zpracování nebo bezpečnost. Základem vynikajícího chování vozu je velmi tuhá karoserie, ochranu pasažérů umocňuje dvojice čelních a na přání i bočních airbagů. V nabídce nadstandardních doplňků lze nalézt celou řadu skutečných technických lahůdek, jako jsou např. elektricky seřiditelná sedadla s pamětí na různá nastavení.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autodružstvo Frýdek Místek
Beskydská 704, 738 02 - Frýdek Místek
730 588 237
seat@autodruzstvo-fm.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen e-Golf zvítězil v odborné české anketě Ekologické auto roku 2018

Volkswagen e-Golf zvítězil v odborné...

Každodenní provoz s nulovými emisemi  – dojezd na jedno nabití akumulátorů až 300 kilometrů. O vítězi Volkswagen e-Golfu pro rok 2018 – rozhodla  odborná porota v rámci ankety...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dva nové vozy Volkswagen Crafter 4Motion vypluly koncem listopadu vstříc dakarskému dobrodružství

Dva nové vozy Volkswagen Crafter 4Motion...

Vypluly společně s další technikou týmu BARTH Racing z francouzského přístavu Le Havre do peruánské Limy. Z hlavního města Peru se 6. ledna 2018 – vydají jako doprovodná vozidla po...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahájil odpočítávání do zahájení výroby prvního modelu I.D. –  100 týdnů před spuštěním výroby

Volkswagen zahájil odpočítávání do...

Šéf značky Diess: „Přípravy na novou éru cenově dostupné elektrické mobility vstupují do poslední fáze.“ Největší produktová a technická ofenziva v historii značky Volkswagen –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - MOIA, nově založená společnost koncernu Volkswagen pro oblast mobility, představuje pouhý rok po svém vzniku komplexní koncept spolujízdy

MOIA, nově založená společnost...

MOIA poskytuje nové možnosti mobility, které výrazně sníží intenzitu dopravy ve velkých městech. Startup představuje svůj „ekosystém“ – pro spolujízdu s misí „O milion vozů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modernizovaný Volkswagen Golf Sportsvan – prodej zahájen →  Nový Golf Sportsvan lze objednávat za ceny od 454 900 Kč

Modernizovaný Volkswagen Golf Sportsvan...

 Vytříbený styl, více bezpečnosti, komfortu a praktičnosti, tři výbavové linie, po dvou motorech TSI a TDI. Volkswagen završuje modernizaci modelové řady Golf – spuštěním prodeje...