25 let vozu Volkswagen Golf

Čtvrtstoletí výroby a více než 19 milionů spokojených zákazníků – taková je dosavadní bilance jednoho z nejvýznamnějších vozů celé automobilové historie – bestselleru z Wolfsburgu jménem Volkswagen Golf.

25 let vozu Volkswagen Golf

Legendárnímu vozu Volkswagen Brouk trvalo padesát let, než dosáhl rekordního prodeje 20 milionů kusů. Volkswagen Golf tohoto výkonu dosáhne určitě rychleji – po celém světě se totiž dosud prodalo už přes 19 milionů těchto vozů a přitom je to právě 25 let od okamžiku, kdy se na trhu objevil Golf první generace. Golfse může pochlubit přídomkem „Vůz pro všechny“ – pro mladé i starší zákazníky, pro každou situaci i použití. Klíčem k úspěchu Golfu u zákazníků byl jeho dokonale promyšlený koncept: Styl karoserie vyhovoval vkusu všech generací a nabízené technologie dokázaly uspokojit i náročné řidiče.

Vůbec první Volkswagen Golf se objevil začátkem června roku 1974. Evropa se tehdy potýkala s důsledky ropné krize a Volkswagen Brouk už začínal přece jen stárnout. Vedení automobilky Volkswagen se rozhodlo opustit dosud využívaný koncept s motorem vzadu a pohonem zadních kol a vsadilo na úplně nový recept: Motor vpředu, pohon předních kol, tuhá kompaktní karoserie s praktickými pátými dveřmi v zádi, nezávislé zavěšení kol vpředu, jednoduchá zadní náprava s torzní příčkou…


Nový model Golf se okamžitě stal prodejním trhákem: Páté dveře v zádi byly velmi praktické a na rozdíl od Brouka se Golf nabízel i v pětidveřovém provedení. Už se základním motorem 1,1 l s výkonem 50 k byl první Golf poměrně rychlý a dynamický vůz, který dokázal jet rychlostí až 140 km/h. V červnu 1976 se objevil Golf GTI s motorem 1.6 se vstřikováním, jehož výkon 110 k stačil k dosažení rychlosti 181 km/h. Jestliže v té době naprostá většina vozů střední třídy jen stěží dokázala dosáhnout rychlosti 165 km/h, byl tento Golf určitě jedním z nejdynamičtějších vozů na trhu.


Další trefou do černého bylo uvedení první naftové verze v září 1976. Až dosud měly vznětové motory renomé těžkých, hlučných a kouřících agregátů, nevhodných pro použití v osobních automobilech. Čtyřválcový naftový motor Golfu o objemu 1,5 l byl překvapivě lehký a tichý. Jeho hlavní výhodou však byla spotřeba přibližně o dva litry na 100 km nižší než u srovnatelných benzinových agregátů.


Volkswagen Golf se pod jménem Rabbit úspěšně prodával v USA, na platformě Golfu vznikl i užitečný pick-up Caddy. V březnu 1979 se objevuje první Golf ve verzi kabriolet. Během devíti let výroby se prodalo celkem 6 780 050 vozů Volkswagen Golf první generace!


Srpen 1983 byl okamžikem nástupu Golfu druhé generace. Měl delší rozvor a větší zavazadlový prostor, nová zadní náprava zlepšila jeho jízdní vlastnosti. Pod kapotou se objevovaly benzinové motory o objemech 1,3 až 1,8 l, nechyběl ani přeplňovaný naftový čtyřválec.


V březnu dostal Golf -jako vůbec první Volkswagen – motor se čtyřventilovou technikou. Golf GTI a Golf 16V se staly prvními sériovými vozy, vybavenými třícestnými katalyzátory. Další technické lahůdky na sebe nenechaly dlouho čekat: V dubnu 1986 vyjíždí Golf syncro s pohonem 4×4 a v lednu 1990 se na trh dostává zajímavá verze se zvýšeným podvozkem a pohonem všech kol Golf Country. Celkový prodej vozů Volkswagen Golf druhé generace dosáhl za osm let hodnoty 6 301 000.


Volkswagen Golf III se v prodeji objevil v září roku 1991 . Měl zcela jinou masku s výraznými světlomety a zakulacenější karoserii. Širokou škálu nabízených motorů obohatil v listopadu 1991 výkonný šestiválec 2.8 VR6 174 k. V únoru 1993 vyjíždí Golf III syncro a o něco později se pod kapotou Golfu syncro objevuje motor 2.9 VR6 190 k. Významnou premiérou bylo i uvedení přeplňovaného naftového motoru s přímým vstřikem paliva do válců 1.9 TDI 90 k.


V srpnu 1993 se na trh dostává Golf III ve verzi kabriolet a o měsíc později také praktické kombi Golf Variant. V dubnu 1996 se pod kapotou objevil výkonnější TDI motor 1,9 TDI 110 k. Během šesti let výroby se prodalo celkem 4 805 900 vozů Volkswagen Golf třetí generace.


Volkswagen Golf IV se představil v srpnu 1997. Novinkou byla především plně galvanizovaná karoserie, na kterou si výrobce mohl dovolit poskytovat dvanáctiletou záruku proti prorezivění. Vysoká torzní tuhost skeletu a jen minimální spáry mezi panely karoserie Golfu IV symbolizují novou úroveň technologických standardů automobilky Volkswagen.


V nabídce motorů řady Golf se objevují nové hliníkové agregáty o objemech 1,6 a pětiventilový 1,8 l. Sportovně laděný Golf GTI je poháněný přeplňovaným benzinovým motorem 1.8 l 150 k. Premiéru pod kapotou Golfu IV si odbývá také naftový motor vybavený moderním systémem čerpadlo-tryska.


Dvoulitrový zážehový motor vyniká svým výkonem i čistotou spalin, ve škále agregátů jsou i dva vidlicové motory: Pětiválec o objemu 2,3 l a výkonu 150 k a později pak i nový kompaktní šestiválec o objemu 2,8 l a výkonu 204 k.


V červenci 1998 vyjel Golf 4Motion s pohonem všech kol, vybavený elektronicky řízenou spojkou Haldex, která je kompatibilní se systémy ABS i ESP. Začátkem roku 1998 se představil také nový Golf IV Cabrio a v květnu 1999 se dočkali zájemci o kombi verzi Golf Variant.


Golf je dnes špičkově vyzrálým vozem, at‘ už jde o jízdní vlastnosti, kvalitu zpracování nebo bezpečnost. Základem vynikajícího chování vozu je velmi tuhá karoserie, ochranu pasažérů umocňuje dvojice čelních a na přání i bočních airbagů. V nabídce nadstandardních doplňků lze nalézt celou řadu skutečných technických lahůdek, jako jsou např. elektricky seřiditelná sedadla s pamětí na různá nastavení.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Více možností pro každodenní práci: Výrobci nástaveb vystavují v expozici značky Volkswagen Užitkové vozy na IAA více než 50 inovativních nástaveb

Více možností pro každodenní práci:...

Transporter s novou zvedací plošinou pro vozíčkáře Crafter s celkovou hmotností 5 t poprvé s trvalým pohonem všech kol Další novinky v hale a na venkovní ploše Přeprava osob Společnost...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jára Cimrman ležící, spící, jezdící Crafterem

Jára Cimrman ležící, spící,...

Nový Crafter s Divadlem Járy Cimrmana ročně najezdí 20 tisíc kilometrů Zdeněk Svěrák: „Jára Cimrman by zcela jistě ocenil i motor Crafteru, ačkoliv byl spíš zastáncem motoru...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mototechna navýšila prodej aut o třetinu, sází na inovace a širší záběr podnikání

Mototechna navýšila prodej aut o...

Za poslední rok díky Mototechně vznikla kromě inovační laboratoře AuresLab i značka pro prodej investičních vozů Mototechna Classic či autopůjčovna Mototechna Drive Před šesti lety byla znovu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ohňostroj novinek v expozici značky Volkswagen Užitkové vozy na výstavě Caravan Salon 2018

Ohňostroj novinek v expozici značky...

Dvojitá premiéra modelu Grand California: kempovací verze modelu Crafter přijde na trh se dvěma délkami a dvěma výškami střechy Vstupní cena pod hranicí 55 000 EUR Volkswagen Užitkové vozy...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jiří Štoček převezme divizi Volkswagen osobní vozy

Jiří Štoček převezme divizi...

Novým vedoucím divize Volkswagen osobní vozy společnosti Porsche Česká republika s.r.o. se stane od 1. září 2018 Jiří Štoček. Zkušený manažer nahradí ve vedení nejúspěšnější...