25 let vozu Volkswagen Golf

Čtvrtstoletí výroby a více než 19 milionů spokojených zákazníků – taková je dosavadní bilance jednoho z nejvýznamnějších vozů celé automobilové historie – bestselleru z Wolfsburgu jménem Volkswagen Golf.

25 let vozu Volkswagen Golf

Legendárnímu vozu Volkswagen Brouk trvalo padesát let, než dosáhl rekordního prodeje 20 milionů kusů. Volkswagen Golf tohoto výkonu dosáhne určitě rychleji – po celém světě se totiž dosud prodalo už přes 19 milionů těchto vozů a přitom je to právě 25 let od okamžiku, kdy se na trhu objevil Golf první generace. Golfse může pochlubit přídomkem „Vůz pro všechny“ – pro mladé i starší zákazníky, pro každou situaci i použití. Klíčem k úspěchu Golfu u zákazníků byl jeho dokonale promyšlený koncept: Styl karoserie vyhovoval vkusu všech generací a nabízené technologie dokázaly uspokojit i náročné řidiče.

Vůbec první Volkswagen Golf se objevil začátkem června roku 1974. Evropa se tehdy potýkala s důsledky ropné krize a Volkswagen Brouk už začínal přece jen stárnout. Vedení automobilky Volkswagen se rozhodlo opustit dosud využívaný koncept s motorem vzadu a pohonem zadních kol a vsadilo na úplně nový recept: Motor vpředu, pohon předních kol, tuhá kompaktní karoserie s praktickými pátými dveřmi v zádi, nezávislé zavěšení kol vpředu, jednoduchá zadní náprava s torzní příčkou…


Nový model Golf se okamžitě stal prodejním trhákem: Páté dveře v zádi byly velmi praktické a na rozdíl od Brouka se Golf nabízel i v pětidveřovém provedení. Už se základním motorem 1,1 l s výkonem 50 k byl první Golf poměrně rychlý a dynamický vůz, který dokázal jet rychlostí až 140 km/h. V červnu 1976 se objevil Golf GTI s motorem 1.6 se vstřikováním, jehož výkon 110 k stačil k dosažení rychlosti 181 km/h. Jestliže v té době naprostá většina vozů střední třídy jen stěží dokázala dosáhnout rychlosti 165 km/h, byl tento Golf určitě jedním z nejdynamičtějších vozů na trhu.


Další trefou do černého bylo uvedení první naftové verze v září 1976. Až dosud měly vznětové motory renomé těžkých, hlučných a kouřících agregátů, nevhodných pro použití v osobních automobilech. Čtyřválcový naftový motor Golfu o objemu 1,5 l byl překvapivě lehký a tichý. Jeho hlavní výhodou však byla spotřeba přibližně o dva litry na 100 km nižší než u srovnatelných benzinových agregátů.


Volkswagen Golf se pod jménem Rabbit úspěšně prodával v USA, na platformě Golfu vznikl i užitečný pick-up Caddy. V březnu 1979 se objevuje první Golf ve verzi kabriolet. Během devíti let výroby se prodalo celkem 6 780 050 vozů Volkswagen Golf první generace!


Srpen 1983 byl okamžikem nástupu Golfu druhé generace. Měl delší rozvor a větší zavazadlový prostor, nová zadní náprava zlepšila jeho jízdní vlastnosti. Pod kapotou se objevovaly benzinové motory o objemech 1,3 až 1,8 l, nechyběl ani přeplňovaný naftový čtyřválec.


V březnu dostal Golf -jako vůbec první Volkswagen – motor se čtyřventilovou technikou. Golf GTI a Golf 16V se staly prvními sériovými vozy, vybavenými třícestnými katalyzátory. Další technické lahůdky na sebe nenechaly dlouho čekat: V dubnu 1986 vyjíždí Golf syncro s pohonem 4×4 a v lednu 1990 se na trh dostává zajímavá verze se zvýšeným podvozkem a pohonem všech kol Golf Country. Celkový prodej vozů Volkswagen Golf druhé generace dosáhl za osm let hodnoty 6 301 000.


Volkswagen Golf III se v prodeji objevil v září roku 1991 . Měl zcela jinou masku s výraznými světlomety a zakulacenější karoserii. Širokou škálu nabízených motorů obohatil v listopadu 1991 výkonný šestiválec 2.8 VR6 174 k. V únoru 1993 vyjíždí Golf III syncro a o něco později se pod kapotou Golfu syncro objevuje motor 2.9 VR6 190 k. Významnou premiérou bylo i uvedení přeplňovaného naftového motoru s přímým vstřikem paliva do válců 1.9 TDI 90 k.


V srpnu 1993 se na trh dostává Golf III ve verzi kabriolet a o měsíc později také praktické kombi Golf Variant. V dubnu 1996 se pod kapotou objevil výkonnější TDI motor 1,9 TDI 110 k. Během šesti let výroby se prodalo celkem 4 805 900 vozů Volkswagen Golf třetí generace.


Volkswagen Golf IV se představil v srpnu 1997. Novinkou byla především plně galvanizovaná karoserie, na kterou si výrobce mohl dovolit poskytovat dvanáctiletou záruku proti prorezivění. Vysoká torzní tuhost skeletu a jen minimální spáry mezi panely karoserie Golfu IV symbolizují novou úroveň technologických standardů automobilky Volkswagen.


V nabídce motorů řady Golf se objevují nové hliníkové agregáty o objemech 1,6 a pětiventilový 1,8 l. Sportovně laděný Golf GTI je poháněný přeplňovaným benzinovým motorem 1.8 l 150 k. Premiéru pod kapotou Golfu IV si odbývá také naftový motor vybavený moderním systémem čerpadlo-tryska.


Dvoulitrový zážehový motor vyniká svým výkonem i čistotou spalin, ve škále agregátů jsou i dva vidlicové motory: Pětiválec o objemu 2,3 l a výkonu 150 k a později pak i nový kompaktní šestiválec o objemu 2,8 l a výkonu 204 k.


V červenci 1998 vyjel Golf 4Motion s pohonem všech kol, vybavený elektronicky řízenou spojkou Haldex, která je kompatibilní se systémy ABS i ESP. Začátkem roku 1998 se představil také nový Golf IV Cabrio a v květnu 1999 se dočkali zájemci o kombi verzi Golf Variant.


Golf je dnes špičkově vyzrálým vozem, at‘ už jde o jízdní vlastnosti, kvalitu zpracování nebo bezpečnost. Základem vynikajícího chování vozu je velmi tuhá karoserie, ochranu pasažérů umocňuje dvojice čelních a na přání i bočních airbagů. V nabídce nadstandardních doplňků lze nalézt celou řadu skutečných technických lahůdek, jako jsou např. elektricky seřiditelná sedadla s pamětí na různá nastavení.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Cena čtyřletých ojetin začíná stagnovat. Nová auta však stále zdražují

Cena čtyřletých ojetin začíná...

Ceny ojetých vozidel rostly v posledním roce rychleji než ceny nových. Zatímco nové vozy zdražily o 3,57 %, cena čtyřletých ojetin se v posledních čtyřech kvartálech zvýšila o 9,14 %. V...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen Užitkové vozy otvírá nové centrum pro měření emisí

Volkswagen Užitkové vozy otvírá nové...

Do nového zařízení v areálu hannoverského výrobního závodu bylo investováno šest milionů eur Dvě zkušební stanoviště pro testování vozidel podle nové metodiky WLTP 15 zaměstnanců bude...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Důležitý krok pro rozvoj značky SEAT v Číně: JAC Volkswagen položil základní kámen nového výzkumného a vývojového centra

Důležitý krok pro rozvoj značky SEAT v...

Nové výzkumné a vývojové centrum vznikne v čínské městské prefektuře Che-fej a zaměří se na klíčové oblasti elektrifikace, konektivity a autonomní jízdy JAC Volkswagen bude díky silné...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ojetý vůz jako vánoční dárek? Proč ne, v prosinci jsou nejnižší ceny v roce

Ojetý vůz jako vánoční dárek? Proč...

Praktický dárek pro studenty, partnerky, rodiče v důchodovém věku, nebo i pro sebe   Nevěřte dědečkovi, že na popojíždění na chalupu je jeho stará stodvacítka ještě dost dobrá, ani...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Změna ve vedení společnosti Porsche Česká republika

Změna ve vedení společnosti Porsche...

Vratislav Strašil, jednatel společnosti Porsche Česká republika, přechází k 1. lednu 2019 na jinou vysokou manažerskou pozici v rámci koncernu VOLKSWAGEN. Jeho nástupcem bude od 1. února 2019...