1. Rallye Irsko (15. – 18. listopadu 2007) – hodně daleko k výletu

Jednu jistotu mistrovství světa v rallye 2007 má – o titulu se rozhodne na britské půdě a možná už na předposlední soutěži – na Rallye Irsko.

Na podnik v „zemi trojlístku“ vysílá Citroën Sport dvě posádky na vozech Citroën C4 WRC: Sébastien Loeb – Daniel Elena a Dani Sordo – Marc Marti.

Rallye v kostce

První ročník Rallye Irsko v kalendáři mistrovství světa. Centrem soutěže je město Sligo. Celková délka je 1196,25 km, z toho je 342,34 km měřených ve 20 rychlostních zkouškách na 14 odlišných trasách.

Seznámení s tratí a tréninky včera v úterý 13. a dnes ve středu 14. listopadu od 8 do 18h. Shakedown se jede zítra ve čtvrtek 15. listopadu od 7 do 10h na trati dlouhé 2,87 km a od asistenčního parku zavede posádky do oblasti Formoyle. Superspeciálka bude v Stormon ve východní části Belfastu zítra ve čtvrtek večer před budovou parlamentu a předcházet jí bude slavnostní start v 18.50h.

1. etapa – čtvrtek 15. a pátek 16. listopadu: celková délka 386,10 km, z toho 168,07 km měřených v 10 RZ na sedmi trasách. RZ 1 (18.50) : ‚Superspeciálka Stormont‘ (1,82 km) – Pátek: start z asistenčního parku v 7.25 – RZ 2 : ‚Geevagh 1‘ (11,48 km) – RZ 3 : ‚Arigna 1‘ (27,90 km) – RZ 4 : ‚Lough Gill 1‘ (20,57 km) – Seskupení (9.59/20 min) – Asistence A (10.19/30 min) – RZ5 : ‚Geevagh 2‘ – RZ 6 : ‚Arigna 2‘ – RZ 7 : ‚Lough Gill 2‘ – Seskupení (13.23/20 min) – Asistence B (13.43/30 min) – RZ 8 : ‚Glenboy‘ (22,25 km) – RZ 9 : ‚Bencroy‘ (15,44 km) – RZ 10 : ‚Drumshando‘ (8,66 km) – Asistence C (17.49/45 min) – Cíl kolem 21.30h.

2. etapa – sobota 17. listopadu : celkem 505,38 km, z toho 118,36 km měřených v 6 RZ na třech trasách. Start – asistence D (6.30/10 min) – RZ 11 : ‚Sloughan Glen 1‘ (27,76 km) – RZ 12 : ‚Ballinamallard 1‘ (17,96 km) – RZ 13 : ‚Tempo 1‘ (13,46 km) – Seskupení (11.41/20 min) – Asistence E (12.01/30 min) – RZ 14 : ‚Sloughan Glen 2‘ – RZ 15 : ‚Ballinamallard 2‘ – RZ 16 : ‚Tempo 2‘ – Asistence F (17.32/45 min) – Cíl kolem 21.30h.

3. etapa – neděle 18. listopadu: celkem 304,77 km, z toho 55,91 km měřených ve čtyřech RZ na čtyřech trasách. Start – asistence G (7.00/10 min) – RZ 17 : ‚Murley‘ (24,70 km) – RZ 18 : ‚Fardross‘ (14,77 km) – RZ 19 : ‚Donegal Bay‘ (14,06 km) – RZ 20 : ‚Mullaghmore‘ (2,38 km).

Irská rallye je po Norsku a Portugalsku z úvodu sezony třetím a také posledním nováčkem v letošním kalendáři WRC. Centrem soutěže je Sligo ležící v severozápadním cípu ostrova. Tratě zavítají do dvou zemí – do Irské republiky a do Ulsteru. Na programu je 20 rychlostních zkoušek ve třech etapách, nejdelší z nich je páteční, která ovšem neměří víc než 168 km. I tak činí přes polovinu celé víkendové porce měřených kilometrů.

Aby Citroën Sport získal informace o zdejším asfaltu, startoval na Donegal Rallye s vozem C4 WRC a posádkou Loeb – Elena. Sbírání potřebných dat a přípravy týmu pak pokračovaly ještě jedním startem, v sušších podmínkách na Cork Rallye. Na ní se k Loebovi a Elenovi připojila i druhá posádka Citroënu Sordo a Marti. Obě rallye ukázaly týmu, jak náročné budou irské etapy. „V programu není žádná podobná soutěž na asfaltu,“ říká Loeb. „Je možné, že tratě v Sligo budou trochu jiné než v Donegalu a Corku, ale čekáme, že budou hodně rychlé, úzké a hrbolaté, a že povedou po velkých náspech. Pravděpodobně to bude velice obtížná kombinace, zvláště když uvážíte, že naším úkolem je vyhrát! Pokusíme se do toho dát úplně všechno.“

Sébastienova analýza je podobná té, kterou si udělal i Dani Sordo. „I když Cork Rallye se jela na jihu Irska, stejně nám to ukázalo, nakolik jsou irské trasy specifické,“ tvrdí Dani. „Pro mě to bylo veliké překvapení, i když se jelo na suchu. Tak si mohu jen představovat, jaké to asi může být na mokru.“ Právě tento postřeh španělského pilota může sehrát rozhodující roli o nadcházejícím víkendu: počasí. Místo pro rallye se v žádném případě nemůže vymanit z vlivů počasí nad Atlantikem.

„Pro tratě je charakteristické, že je na nich spousta záludných míst. A nepříznivé počasí to může ještě znásobit. Výběr pneumatik tak v komplexu všech okolností hraje nejdůležitější roli. Všechno nasvědčuje tomu, že úvodní ročník Irské rallye nebude žádnou procházkou,“ říká Guy Fréquelin, sportovní ředitel Citroën Sport. „Výsledek Japonské rallye mě utvrdil v tom, že pečlivá a důkladná příprava na Irsko byla správná. Šance na titul stále žije, Sébastien a Daniel potřebují vyhrát. Dani a Marc se budou znovu pokoušet vklínit mezi své týmové kolegy a Marcuse Grönholma. Citroën C4 WRC je letos na asfaltu neporazitelný a budeme chtít tento rekord potvrdit i na zdejším odlišném typu povrchu. Všichni v Citroën Sport dobře víme, před jak důležitou výzvou stojíme, nemůže mít lepší motivaci.“

Guy Fréquelin – Irsko přinese obrat

Jak jste zhodnotil vstoupení na Japonské rallye?

„Dlouhé rychlostní zkoušky, timing, náročné tratě a chlad v kombinaci s vlhkým počasím, to vše udělalo z Japonské rallye nikterak snadnou soutěž. Výsledek nebyl pro Sébastiena dobrý, i když mohl být…Fakt, že Loeb a Grönholm museli odstoupit, vystavilo status quo pro boj na špici hodnocení pilotů a spolujezdců. Séb a Daniel jsou ale dál v kontaktu v boji o titul. Dany a Marc dojeli na druhém místě a neudělali žádnou chybu, což by při jejich menších zkušenostech nepřekvapilo.“

Jaká je situace před Irskem?

„Irsko by mělo přinést obrat. Nelze předem napsat všechny body scénáře, ale vycházíme z faktu, že Séb a Daniel ztrácejí na Marcuse čtyři body a mají posední dva pokusy se přes tento rozdíl přenést. Pokud se jim podaří vyhrát Irsko, stejně konečný výsledek záleží na tom, jak si povede Marcus ve Sligu. Kdyby dojel druhý, ztrácel by Loeb dva body a musel by vyhrát i ve Walesu.“

Co vám dalo zkoušení pro Rallye Donegal a Cork?

„Podle toho, co jsem se dozvěděl od posádek, Rallye Irsko nebude snadná. Všichni z týmu říkali, že takový povrch a tratě nejsou nikde jinde. Celá soutěž bude extrémně obtížná zejména pro velice úzké, ale rychlé tratě. A také pro velice kluzký povrch s množstvím záludných míst. Měla by to být velká soutěž a Séb a Daniel se ji pokusí vyhrát. Dani a Marc se pokusí jako obvykle dojet před Marcusem Grönholmem.“

Sébastien Loeb – Vyhrát! Není jiná možnost

Jak jste se vyrovnal s tím, že jste nezískal body v Japonsku?

„Nejsem z těch, kdo by se zabýval minulostí. Raději se dívám dopředu, na dvě rallye, které nás čekají. Daniel udělal chybu, stejně jako ji můžu udělat kdykoli i já. Jezdíme spolu už deset let a bylo to poprvé, co ohlásil z poznámek něco jiného. Okamžitě jsme se vrátili na trať a druhý den ráno pokračovali. To bylo velice důležité. Když Grönholm vypadl, měli jsme výbornou šanci bodovat a zajet dobrý výsledek, ale pustili jsme ji z rukou. Už si nemůžeme dovolit chybovat. Výsledky po Japonsku nás staví do stejné role jako před tím: musíme vyhrát. Nepotřebovali jsme vyhrát pět předcházejících rallye, potřebujeme vyhrát právě tyto dvě poslední.“

Letos jste dvakrát v Irku startoval, jak vám to pomůže?

„Nabádali mě, že Irská rallye nebude lehká. Musím ale říci, Donegal a Cork Rallye se jely v jiných regionech než Irská rallye ve Sligu a tratě tak mohou být úplně jiné, než jsme viděli. I tak ale tyto dva starty byly pro Citroën důležitou zkušeností na asfaltu. Proto Irská rallye bude úplně jiná, než všechny ostatní, které znám. Snad by se dala přirovnat k Rallye Bouquet, která se jede ve francouzském mistrovství. Hrbolaté a úzké cesty v člověku při řízení vyvolávají zvláštní pocit.“

Abyste měl šanci na titul, potřebujete vyhrát…

„Nemáme jinou možnost. Vždycky startuji s tím, že chci vyhrát, ale nyní to platí dvojnásobně. Naše dva předchozí starty v Irsku, zkušenosti Citroënu s asfaltem, konkurenceschopnost C4 WRC na různých druzích povrchu, to vše nám může pomoci stejně jako to, že Dani a Marc, doufám, dojedou před Marcusem.“

Dani Sordo – Hlavně předjet Grönholma

Povedlo se vám zabodovat v Japonsku na šotolině…

„Byl jsem šťastný, že jsem dojel druhý při mém druhém startu v Japonsku. Zvláště když celá soutěž byla velice náročná a také v ní bylo mnoho nových partií, které jsem neznal. Situace byla složitá a já jsem potřeboval udržet tempo a odrážet útoky Mikko Hirvonena až do cíle.“

Následující rallye vás vrátí na asfalt…

„Nečekám, že by irské rychlostní zkoušky byly snadné. Viděli jsme to na vlastní oči při nedávném startu na Cork Rallye. Naše zápisky se na mnoha místech lišily s tím, co bylo aktuálně na trati. Musíme si proto udělat maximum nových poznámek. Udělat tady chybu, k tomu není daleko. Cesty jsou úzké s velmi malým počtem výjezdů, jestli vůbec nějaké jsou.“

Jaký máte cíl pro Sligo? Chtěl byste skončit jako v Japonsku?

„To by bylo skvělé, zvláště kdyby Séb a Daniel vyhráli! Všichni začínáme na stejné čáře. Nikdo nezná tratě a nikdo neví, co může očekávat. Já se s C4 WRC na asfaltu cítím výborně a vím asi, co si s tímto autem na asfaltu mohu dovolit. Doufám, že pomůžeme Sébovi tím, že dojedeme před Marcusem Grönholmem. Viděli jsme ale na Korsice, že Marcus umí být rychlý také na asfaltu a moji roli vidím i v tom, abych ho dostal pod tlak.“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Druhá dobrá volba ve světě dvojitého šípu

Druhá dobrá volba ve světě dvojitého...

Ještě před několika měsíci to byl největší a nejdražší Citroën v nabídce, a bylo to poprvé v historii, co takový Citroën nebyl velký sedan. Dnes už to neplatí… Dnes už je vlajkovou...