Vyjádření stylu

Jízda z Mnichova do Berlína: DJ Hell, mezinárodně uznávaný techno hudebník, se vydává na cestu, která má otestovat nové BMW 320D Touring – a splnil jeho osobní sen.

Vyjádření stylu

DJ Hell, mezinárodně uznávaný diskžokej a majitel vlastního vydavatelství desek, si nonšalantně sundá černé brýle Christian Dior a kolébavým krokem se přemístí k novému BMW 320d Touring. Červená metalíza Siena září v jasném slunci, zatímco obložení interiéru z tmavého dřeva vkusně kontrastuje s čalouněním z béžové kůže. Moderní umělecké dílo BMW dokonale ladí s Hellovým oblekem Prada a hnědými botami Nike.

Hudební profík Hell sám sebe popisuje jako „zvukového estéta devadesátých let“. Pracuje v oboru už 20 let, jeho poslední CD Munich Machine se prodává dobře, jeho hudba – techno a house – teď zrovna opravdu „frčí“. Estetika hraje klíčovou úlohu v životě tohoto sedmatřicetiletého muže. „Všechno pro mě musí být trochu magické,“ říká Hell. „A to platí i pro auta.“


Je pátek, 12:20. Hell mát být večer v Berlíně. V klubu WMF ve východní části hlavního města Německa se bude konat punkový festival. Hell má být hvězdou večera a přibližně tisíc hostů přijde hlavně kvůli němu. Mezinárodní celebritu, která přijala Mnichov za svůj domov, si žádají v New Yorku, v Sydney nebo v Tokiu a také v hlavních městských centrech Evropy. Proto má „nalétané“ obrovské vzdálenosti. Ovšem jako automobilový nadšenec a dle vlastního doznání příznivec BMW se rozhodl podniknout dnešní cestu po silnici v novém Touringu řady 3. Přes 600 kilometrů po dálnici z Mnichova do Berlína přes Norimberk a Lipsko.


Víko zavazadlového prostoru se s elegantním zhoupnutím otevře a Hell uloží svůj kufr s 80 „elpíčky“ ozdobený samolepkou „I love HipHop“ do prostoru čalouněného světle hnědým velurem.


Vyjádření stylu

Otevřít zavazadlový prostor není díky plynovým vzpěrám žádná práce. Světlo na vnitřní straně víka osvětluje prostor pod ním, zatímco integrální červená čočka slouží jako varovné světlo. Nově navržený zavazadlový prostor má objem 435 litrů. Ve srovnání se svým předchůdcem, získalo nejnovější kombi Touring devět centimetrů navíc mezi blatníky, zatímco víko ve výši nárazníku je o 12 cm širší. Dvě samostatná světla a 12-voltová zásuvka na připojení spotřebičů jsou součástí vybavení, které lze od BMW této třídy očekávat. Poprvé je Touring řady 3 vybaven individuálně otvíraným zadním oknem známým z modelu řady 5. Složitý a přesný mechanismus je schován za pérovou jednotkou uloženou ve střeše, díky níž je otevírání a zavírání okna velmi snadné a lehké.

Je čtvrt na dvě a vůz je stále ještě zaparkován před Hellovou nahrávací společností International Deejay Gigolos, která smluvně spolupracuje asi s 25 talentovanými mladými umělci. Není znát žádný spěch. Hell se vydává na cestu o deset minut později – ale ne po dálnici, po níž by dojel do Berlína, ale na rychlou zastávku na mnichovském Oktoberfestu a potom na snídani v Kavárně Interview v Gätnerplatzu, oblíbeném místě mnichovských umělců a pracovníků médií. V tomto nádherném počasí, kdy modř bavorské oblohy nekazí ani mráček, jsou malé kulaté stolky bistra rozestavěny na chodníku. Hell zaparkuje svůj Touring řady 3 přímo před kavárnou a sleduje reakce kolemjdoucích. Někteří se na chviličku zastaví, jiní si auto blíže prohlédnou. „Mám svůj vlastní styl,“ říká Hell. „A to platí o mém oblečení i o mém autě. Ať už jde o drahé značky anebo běžné výrobky, všechno mi prostě musí sednout.“ Ale lze s jeho image sladit Touring řady 3? Hell odpovídá bez rozmyšlení: „Není to taková provokace, jako můj Ford Mustang z roku 1965, ale jeho sportovní design je uvolněnější, absolutně v pohodě a velmi moderní. Je to auto, ve kterém se člověk nemusí nikde stydět.“


Konstruktéři BMW uplatnili nízkou, jemně sklopenou příď sedanu: skutečná kreativita je vidět od středního sloupku dál. Linie střechy a velikost oken byly upraveny, zatímco rozdělená koncová světla vytvářejí spolu se spoilerem a vypouklými oblouky blatníků mocný a působivý výraz zádi.


Po kávě a šunkovém sendviči vyráží DJ Hell směrem na Berlín. Nastaví klimatizaci na příjemných 20( Celsia, otevře posunovací střechu a – vypěstovaný reflex dýdžeje – zapne hudbu. Reproduktory Harman-Kardon začnou vydupávat hip-hopový kousek It´s yours od T.L.A Rocka, soudobého oblíbeného newyorského rappera. Hell bubnuje prsty na multifunkční volant rychlým staccatem, zatímco levou nohou podupává do rytmu. Téhle hudbě říkají Old School HipHop – pro Hella má „kouzelný rytmus“.


Volba ze tří rádií a tří systémů reproduktorů je dostupná v Touringu řadě 3. Woofery se subwooferovým efektem jsou integrovány do postranních panelů nad zadními blatníky a výsledkem je jasný, vynikající zvukový zážitek, ať už sedíte v automobilu kdekoli.


Jakmile najede Hell na dálnici na Norimberk, sešlápne pedál plynu na podlahu a pořádně to rozjede: cesta je volná a jízda začíná. Ručička rychloměru přelétne značku 200 km/h a pak se ustálí. Hell se potěšeně zašklebí: „Dokonalý! Zatím jsme ujeli jenom kousíček a už mě to auto fakt bere. Ta úžasná síla akcelerace tě narve do sedačky – nikdy bych nevěřil, že se čtyřválcovým dieselem se dá zažít takováhle sranda, že má takovou fenomenální sílu. A ta přesná převodovka se sportovními převody – to je magické.“


Dvoulitrový motor s přímým vstřikováním je nejsilnější ve své třídě. Díky výkonu 136 koňských sil, dokáže rozhýbat kombi do stokilometrové rychlosti za pouhých 10,1 sekund, specifický výkon 50kWna litr zdvihového objemu válce zařadil malý dieselový motor BMW na vrchol třídy. Pružnost motoru také dokazuje, že vznětový motor dokáže nechat na asfaltu trochu gumy z pneumatik: akcelerace z 80 na 120 km/h je dosažena za mistrovských 8,9 sekund na čtvrtý rychlostní stupeň, 280 N.m při 1750 otáčkách za minutu odráží ohromnou sílu 16-ventilové pohonné jednotky modelu 320d, která se může pochlubit nejmodernější technologií: Superrychlé a přesně ovládané lopatky turbodmychadla VNT zajišťují optimální reakce motoru.


Dalšími technickými lahůdkami je vysokotlaké přímé vstřikování, ventily s válečkovými vahadly s optimalizovaným třením a mezichladič stlačeného vzduchu. Není ani třeba zmiňovat, že všechny motory jsou vybaveny recirkulací výfukových plynů a oxidačním katalyzátorem, který vyhovuje přísným emisním standardům EU3 (zážehové motory dokonce překonávají emisní standard D4).


Tvrdý, dunící techno bas zní v 60-hertzovém pásmu a rozduněl celou karoserii. Ale i když ztlumí Hell hlasitost, není vznětový motor téměř slyšet: akusticky zůstává vždy jen diskrétním zvukem v pozadí. Jakmile to podmínky na dálnici dovolí, jede DJ – nadšenec sportovnější jízdy – „na plné pecky“, ale často je nucen kvůli opravám silnice zpomalit na menší rychlost. Brždění, přejíždění nerovných okrajů asfaltových záplat, polykání příčných a podélných svárů panelů, akcelerace: to je týrání pro jakýkoli běžný systém zavěšení kol. Ale u BMW 320d odvedli inženýři prvotřídní práci. Řidič nemá ani ponětí o náročné a nekonečné práci odváděné příčnými rameny, pružinovými vzpěrami a příčnými stabilizátory. Na Hella, zkušeného řidiče, který za rok najede kolem 50 000 kilometrů, to evidentně zapůsobilo: „S tímhle autem opravdu nic nehne. Touring sedí pevně jako sporťák a přitom nabízí mnohem pohodlnější, opravdu výjimečný jízdní komfort.“


Nové kombi BMW se může pochlubit nejdelším rozvorem ve své třídě. Za výjimečné jízdní pohodlí vděčí zejména 2725 milimetrům rozvoru mezi přední a zadní nápravou. Přední náprava je vybavena pružinovými vzpěrami s příčnými rameny z kovaného hliníku, vzpěrou s plynovými dvojčinnými tlumiči, hřebenovým řízením a zkrutným stabilizátorem. Zadní náprava, také s ústředním ramenem s plynovými tlumiči, dále přispívá k pohodlí díky dvěma pružným elastickým blokům, na nichž jsou upevněny komponenty pohonu zadních kol.


K bezpečnosti přispívá i systém ABS, elektronický stabilizační systém nebo systém CBC zvyšující stabilitu při brzdění v zatáčkách – to vše patří ke standardní výbavě. CBC zvýší brzdný účinek u vnějšího kola v zatáčce oproti ostatním kolům, což brání jakékoli tendenci k nebezpečnému přetáčení. Touring řady 3 je dále vybaven protiprokluzovým a stabilizačním systémem ASC+T, který lze vypnout. Dynamic Stability Control, neboli DSC III se dodává za příplatek. Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech jsou velmi účinné a zajišťují extrémně rychlé zpomalení. Přímé řazení dává řidiči na silnici pocit jistoty, který ještě zvyšují všechny výhody plynoucí z klasického pohonu zadních kol.


Je krátce před osmou večer. DJ Hell odbočuje z dálnice a zamíří si to k benzínce Köckern, asi 150 kilometrů před Berlínem. Chce natankovat? Ukazatel říká, že nádrž je do čtvrtiny až do poloviny plná. Bolí ho záda? „Ani trochu,“ ujišťuje mě Hell. Chce jenom něco malého zakousnout. Se sedadly je zcela spokojen, říká. Cestou pouze využil elektrické nastavení sedadla. Před další cestou sklopí Hell střední loketní opěrku vzadu s její integrovanou opěrkou hlavy, aby lépe viděl dozadu zpětným zrcátkem.


21:20. Po 633 kilometrech a vynikající spotřebě paliva 6,83 l/100 km, zajede Helmut Geier – abychom nazvali Hella jeho pravým jménem – na osvětlenou dráhu Avus v Berlíně; místo konání nesčetných sportovních událostí. V klubu WMF je očekáván až v 1 ráno. Ale na programu jsou předtím ještě dvě záležitosti. Aniž by čekal na zelenou, naprogramuje Hell palubní navigační systém a nechá se automobilem navést na nejkratší cestu k Berlin City Centre Plaza Hotelu Crowne, kde má cosi dojednat s umělkyní Nanou Yuriko. Potom se Hell vypraví na výtečný řízek do Jolesche, rakouské restaurace v berlínské čtvrti Kreuzberg. Je krátce po půlnoci, když vloží do elektronického navigátoru adresu klubu WMF.


Přesně v jednu stojí hvězda večera za svými dvěma gramofony, sluchátka kolem krku, příští desku v ruce. 500 mladých lidí tančí na ďábelsky hlasitou hudbu řvoucí z tuctů reproduktorů. Barevná stroboskopická světla blikají na stěnách. DJ Hell je ve svém živlu. Teď pro něj neexistuje nic než rytmus a hladké přechody. Ale dobrovolně přiznává, že se už těší na odpoledne, kdy se po dlouhé procházce ulicemi Berlína vydá zpátky do Mnichova, v tom „sportovním a dokonale stylovém Touringu řady 3.

Thomas Hartmann
BMW magazín 4/1999

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autodružstvo Frýdek Místek
Beskydská 704, 738 02 - Frýdek Místek
730 588 237
seat@autodruzstvo-fm.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...