VW – Není syncro jako syncro

Volkswagen zavedl v roce 1983 stálý pohon všech kol u Transporteru, o něco později i u Golfu. V tomto systému, který dostal označení syncro, se objevil na místě mezinápravového diferenciálu a současně ve funkci jeho závěry značně progresivní prvek – viskozní spojka.

Jedná se v podstatě o uzavřenou spojku lamelového typu s náplní silikonového oleje. Technicky přesně vysvětleno se v této spojce jedná o „přenos točivého momentu smykovými silami vzniklými mechanickým namáháním sloupce nenewtonových kapalin, jejichž viskozita klesá s růstem deformační rychlosti“. Zjednodušeně řečeno se rozdílnými otáčkami vnějších a vnitřních lamel silikonový olej tvořící náplň spojky zahřívá a houstne, navíc v tělese spojky stoupá tlak. Vznikají tak podmínky pro přenos točivého momentu, které se dají konstrukčně ovlivňovat jak tvarem lamel, tak množstvím použité kapaliny.


U Volkswagenů je viskozní spojka použitá na místě mezinápravového diferenciálu pro vyrovnání otáček kol při jízdě v zatáčce a odladěna tak, aby v případě stejných otáček předních a zadních kol přenášela jen nepatrnou část hnací síly na zadní nápravu (kolem 15 %). Vůz se tak chová velmi podobně jako by byla poháněna pouze kola přední nápravy. Dojde-li však k většímu rozdílu otáček kol přední a zadní nápravy (přední kola začnou prokluzovat), během 0,2 s viskozní spojka začne přenášet větší díl hnací síly na zadní kola, za dalších 0,6 s se hnací síly na obě nápravy téměř vyrovnají (60:40). Protože viskozní spojka zabraňuje protáčení kol, má zároveň funkci závěry mezinápravového diferenciálu. K tomu, aby u tohoto systému mohlo účinně pracovat protiblokovací zařízení brzd ABS, je na rozvodovce zadní nápravy použita volnoběžka.


Označení syncro zůstalo zachováno i u nového vozu Volkswagen Passat se stálým pohonem všech kol i přesto, že systém přenosu točivého momentu je jiný. Vychází se z toho, že Passat má nyní motor uložený vpředu podélně, kde se s úspěchem uplatnil již u obdobné koncepce vozů Audi mezinápravový diferenciál šnekového typu (Torsen). Jeho třecí poměry dovolují v určitých mezích podle aktuálních adhezních podmínek vhodně rozložit točivý moment na kola přední a zadní nápravy. Pokud jsou však jízdní podmínky normální, hnací síla se dělí půl na půl na přední a zadní kola. Při změně se tento poměr může plynule přechýlit až na poměr 75:25 a opačně. Hnací větev systému Passatu syncro doplňuje elektronická závěra diferenciálu (EDS) umožňující překonávat mimořádně složitého terénu přibrzďováním protáčejících se kol.

Pavel Biskup

převzato z VOLKSWAGEN magazínu jaro ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů VOLKSWAGEN

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Golf R přijíždí na start: Světová premiéra nejvýkonnějšího sériového Golfu všech dob

Nový Golf R přijíždí na start:...

TSI o výkonu 235 kW (320 k): Golf R zrychlí z klidu na 100 km/h za pouhých 4,7 sekundy R-Performance Torque Vectoring: Golf R sériově s novým pohonem všech kol Nový etalon jízdní dynamiky: Pohon...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejlepší hodnocení pro ID.3: Pět hvězd v testu Euro NCAP

Nejlepší hodnocení pro ID.3: Pět...

Vysoká dílčí hodnocení ve všech typech testů ID.3 excelentně chrání dospělé cestující i děti V nárazovém testu přesvědčil i nový sériově dodávaný centrální airbag ID.31 má za...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Rekordní dojezd: ID.3 dojel z Cvikova do Švýcarska na jedno nabití

Rekordní dojezd: ID.3 dojel z Cvikova do...

ID.3 v cíli rekordní jízdy ve švýcarském Schaffhausenu Elektrický Volkswagen absolvoval trasu dlouhou 531 kilometrů bez doplňování elektrické energie Oficiální dojezd podle metodiky WLTP byl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Závod v Hannoveru se připravuje na nový Multivan a ID. BUZZ

Závod v Hannoveru se připravuje na...

V průběhu čtyř letních týdnů proběhlo více než 500 opatření při modernizaci a údržbě výrobních zařízení Přípravy na nový Multivan a elektrický ID. BUZZ běží podle plánu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Skvělé ceny akčních modelů jako dárek zákazníkům k 70 letům Transporteru

Skvělé ceny akčních modelů jako...

Skříňový Transporter „70 let“ již od 499 000 Kč bez DPH, Multivan Highline „70 let“ se zvýhodněním až 406 000 Kč včetně DPH Akční nabídku doprovází unikátní komunikační...