VW – Není syncro jako syncro

Volkswagen zavedl v roce 1983 stálý pohon všech kol u Transporteru, o něco později i u Golfu. V tomto systému, který dostal označení syncro, se objevil na místě mezinápravového diferenciálu a současně ve funkci jeho závěry značně progresivní prvek – viskozní spojka.

Jedná se v podstatě o uzavřenou spojku lamelového typu s náplní silikonového oleje. Technicky přesně vysvětleno se v této spojce jedná o „přenos točivého momentu smykovými silami vzniklými mechanickým namáháním sloupce nenewtonových kapalin, jejichž viskozita klesá s růstem deformační rychlosti“. Zjednodušeně řečeno se rozdílnými otáčkami vnějších a vnitřních lamel silikonový olej tvořící náplň spojky zahřívá a houstne, navíc v tělese spojky stoupá tlak. Vznikají tak podmínky pro přenos točivého momentu, které se dají konstrukčně ovlivňovat jak tvarem lamel, tak množstvím použité kapaliny.


U Volkswagenů je viskozní spojka použitá na místě mezinápravového diferenciálu pro vyrovnání otáček kol při jízdě v zatáčce a odladěna tak, aby v případě stejných otáček předních a zadních kol přenášela jen nepatrnou část hnací síly na zadní nápravu (kolem 15 %). Vůz se tak chová velmi podobně jako by byla poháněna pouze kola přední nápravy. Dojde-li však k většímu rozdílu otáček kol přední a zadní nápravy (přední kola začnou prokluzovat), během 0,2 s viskozní spojka začne přenášet větší díl hnací síly na zadní kola, za dalších 0,6 s se hnací síly na obě nápravy téměř vyrovnají (60:40). Protože viskozní spojka zabraňuje protáčení kol, má zároveň funkci závěry mezinápravového diferenciálu. K tomu, aby u tohoto systému mohlo účinně pracovat protiblokovací zařízení brzd ABS, je na rozvodovce zadní nápravy použita volnoběžka.


Označení syncro zůstalo zachováno i u nového vozu Volkswagen Passat se stálým pohonem všech kol i přesto, že systém přenosu točivého momentu je jiný. Vychází se z toho, že Passat má nyní motor uložený vpředu podélně, kde se s úspěchem uplatnil již u obdobné koncepce vozů Audi mezinápravový diferenciál šnekového typu (Torsen). Jeho třecí poměry dovolují v určitých mezích podle aktuálních adhezních podmínek vhodně rozložit točivý moment na kola přední a zadní nápravy. Pokud jsou však jízdní podmínky normální, hnací síla se dělí půl na půl na přední a zadní kola. Při změně se tento poměr může plynule přechýlit až na poměr 75:25 a opačně. Hnací větev systému Passatu syncro doplňuje elektronická závěra diferenciálu (EDS) umožňující překonávat mimořádně složitého terénu přibrzďováním protáčejících se kol.

Pavel Biskup

převzato z VOLKSWAGEN magazínu jaro ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů VOLKSWAGEN

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen e-Crafter pomáhá DHL Express snižovat emise v logistice

Volkswagen e-Crafter pomáhá DHL Express...

Ekologický e-Crafter rozšířil vozový park DHL Express Tiché a bezemisní doručování zásilek v Praze a Brně Ideální provozní a užitné vlastnosti pro náročné podmínky městské logistiky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Které auto do 100 tisíc doporučíte...

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto. 239...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Spaní pod hvězdnou oblohou: Volkswagen Užitkové vozy zveřejnil první fotografie nového malého kempovacího vozu

Spaní pod hvězdnou oblohou: Volkswagen...

Praktický obytný automobil pro každodenní provoz na základě nového modelu Caddy Nově vyvinutý interiér Komfort při spaní jako ve větších modelech Výbava zahrnuje rovněž kempovací nábytek...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Drama až do konce

Drama až do konce

Milovníci dramatických zápletek až do konce dějství si na úvodní soutěži Rallysprint série v okolí Příbrami a Sedlčan přišli na své. Souboj tu totiž sváděla dlouholetá zkušenost...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sdílení aut mezi uživateli se v ČR těší velké oblibě, v Brně vzrostla poptávka na dvojnásobek

Sdílení aut mezi uživateli se v ČR...

počet zápůjček v Brně meziročně stoupl o více než 100 % příjmy majitelů z pronájmu meziročně vzrostly o téměř 200 % o 130 % se navýšil i počet nových uživatelů nejžádanější jsou...