VW – Není syncro jako syncro

Volkswagen zavedl v roce 1983 stálý pohon všech kol u Transporteru, o něco později i u Golfu. V tomto systému, který dostal označení syncro, se objevil na místě mezinápravového diferenciálu a současně ve funkci jeho závěry značně progresivní prvek – viskozní spojka.

Jedná se v podstatě o uzavřenou spojku lamelového typu s náplní silikonového oleje. Technicky přesně vysvětleno se v této spojce jedná o „přenos točivého momentu smykovými silami vzniklými mechanickým namáháním sloupce nenewtonových kapalin, jejichž viskozita klesá s růstem deformační rychlosti“. Zjednodušeně řečeno se rozdílnými otáčkami vnějších a vnitřních lamel silikonový olej tvořící náplň spojky zahřívá a houstne, navíc v tělese spojky stoupá tlak. Vznikají tak podmínky pro přenos točivého momentu, které se dají konstrukčně ovlivňovat jak tvarem lamel, tak množstvím použité kapaliny.


U Volkswagenů je viskozní spojka použitá na místě mezinápravového diferenciálu pro vyrovnání otáček kol při jízdě v zatáčce a odladěna tak, aby v případě stejných otáček předních a zadních kol přenášela jen nepatrnou část hnací síly na zadní nápravu (kolem 15 %). Vůz se tak chová velmi podobně jako by byla poháněna pouze kola přední nápravy. Dojde-li však k většímu rozdílu otáček kol přední a zadní nápravy (přední kola začnou prokluzovat), během 0,2 s viskozní spojka začne přenášet větší díl hnací síly na zadní kola, za dalších 0,6 s se hnací síly na obě nápravy téměř vyrovnají (60:40). Protože viskozní spojka zabraňuje protáčení kol, má zároveň funkci závěry mezinápravového diferenciálu. K tomu, aby u tohoto systému mohlo účinně pracovat protiblokovací zařízení brzd ABS, je na rozvodovce zadní nápravy použita volnoběžka.


Označení syncro zůstalo zachováno i u nového vozu Volkswagen Passat se stálým pohonem všech kol i přesto, že systém přenosu točivého momentu je jiný. Vychází se z toho, že Passat má nyní motor uložený vpředu podélně, kde se s úspěchem uplatnil již u obdobné koncepce vozů Audi mezinápravový diferenciál šnekového typu (Torsen). Jeho třecí poměry dovolují v určitých mezích podle aktuálních adhezních podmínek vhodně rozložit točivý moment na kola přední a zadní nápravy. Pokud jsou však jízdní podmínky normální, hnací síla se dělí půl na půl na přední a zadní kola. Při změně se tento poměr může plynule přechýlit až na poměr 75:25 a opačně. Hnací větev systému Passatu syncro doplňuje elektronická závěra diferenciálu (EDS) umožňující překonávat mimořádně složitého terénu přibrzďováním protáčejících se kol.

Pavel Biskup

převzato z VOLKSWAGEN magazínu jaro ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů VOLKSWAGEN

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahajuje na českém trhu předprodej nových modelů Tiguan a Passat

Volkswagen zahajuje na českém trhu...

Volkswagen zařadil do předprodeje na českém trhu nové generace oblíbených modelů Tiguan a Passat. Třetí generace kompaktního SUV a devátá generace manažerského kombi přinášejí do svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dokonalý VW Touareg po plastice

Dokonalý VW Touareg po plastice

Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde… Před více než 20...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen Užitkové vozy uvede v roce 2024 na evropský trh nástupce současných modelů Transporter 6.1 a Caravelle 6.1. Nová generace této produktové řady byla významně vylepšena ve všech...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejkompaktnější SUV od VW je ještě lepší než dosud

Nejkompaktnější SUV od VW je ještě...

Volkswagen spouští předprodej vizuálně a technicky zdokonaleného modelu T-Cross. Výrazný vnější design je nyní ještě atraktivnější. Nově navrženy byly sériově dodávané LED světlomety...