Motory jsou určeny pro modely Volvo S60, V70, XC70 a XC90. „Na motorech jsme zlepšili prakticky vše,” říká Jörgen Svensson, hlavní inženýr programu. „V řidiči zanechá dojem živého zážehového motoru, silnějšího a zároveň šetrnějšího k životnímu prostředí.”
Motor, který byl poprvé prezentován v roce 2001, byl výrazně vylepšen a zdokonalen. Charakterizovaný výrazně vyšším výkonem a lepšími jízdními vlastnostmi. Současně došlo k významnému snížení emisí. Tři nové vznětové motory jsou všechny přeplňované turbodmychadlem.
Turbodmychadlo nové generace
Převážnou část nárůstu výkonu je možné připsat zdokonalenému systému výměny vzduchu a výfukových plynů, novému turbodmychadlu a vylepšenému systému vstřikování. Většina vzduchových a výfukových cest získala větší objem a pozvolnější ohyby pro účinnější proudění plynů s nízkými ztrátami.
Turbodmychadlo nové generace je řízeno elektronicky, čímž bylo dosaženo rychlé a přesné regulace plnicího tlaku. Větší kolo kompresoru poskytuje vyšší točivý moment i výkon. Nastavitelné lopatky byly navíc zakřiveny k dosažení účinnějšího proudění výfukových plynů při každém nastavení, což vedlo ke zvýšení úrovně účinnosti turbodmychadla. Tato zlepšení přispívají jak k rychlejší akceleraci, tak k lepšímu výkonu při vysokých rychlostech.
Středové pouzdro agregátu turbodmychadla je nyní chlazené vodou, což je u vznětových motorů neobvyklé. Toto řešení bylo nezbytné vzhledem k vyššímu výkonu nového motoru a díky němu je chlazení turbodmychadla zajištěno i po vypnutí motoru. To je mimořádně užitečné během krátkých zastávek po rychlé jízdě.
Zdokonalená technologie vstřikování
Stejně, jako tomu bylo již dříve, vzduch víří ve zvětšených spalovacích prostorech , čímž došlo ke snížení komprese, čímž bylo dosaženo nejen vyššího výkonu, ale i snížení emisí. Použití nového elektronicky řízeného systému vícenásobných škrticích klapek v sacích otvorech umožňuje plynulou regulaci úrovně víření a spalování je mimořádně přesně upravováno podle jízdní situace, momentálních otáček motoru a zatížení.
Systém vstřikování byl vybaven novými vstřikovači se sedmi menšími otvory trysek, oproti pěti u předchozího motoru. Díky tomu je dosaženo jemnějšího rozprášení palivové směsi a účinnějšího spalování. Vstřikování se uskutečňuje ve třech krocích: předvstřik, hlavní vstřik, a dostřik. Poslední krok je nový a přispívá nejen k čistšímu spalování, ale také k regeneraci filtru pevných částic.
Díky zcela novému elektronicky řízenému systému rychlého žhavení byly výrazně sníženy doby žhavení, a také bylo usnadněno startování motoru za chladného počasí.
Nový systém řízení motoru přispívá ke snížení emisí
Nová vznětová pohonná jednotka má díky celé řadě nových a zdokonalených funkcí velmi nízké emise. Emise oxidů dusíku (NOx) byly sníženy na polovinu. Motor je navíc vybaven zcela novým chladičem EGR, který velmi účinně snižuje teplotu spalování, čímž dochází k snížení emisí.
Systém řízení motoru nové generace s vyšším výkonem a počtem čidel umožňuje přesnější ovládání funkcí motoru včetně elektronického řízení škrticí klapky a nového, výkonnějšího ventilu EGR (recirkulace výfukových plynů) pro přesnější regulaci množství přiváděného vzduchu a recirkulace výfukových plynů.
Katalyzátor je nyní umístěn blízko motoru – nejen u verzí s manuální převodovkou, ale také u verzí s automatickou převodovkou – aby bylo dosaženo rychlejšího zahřátí, a tedy i rychlejšího spuštění procesu čištění výfukových plynů. Katalyzátor je také větší, než tomu bylo doposud. Navíc je doplněn kyslíkovým čidlem, které přesně reguluje palivovou směs a emise.
Filtr pevných částic součástí standardní výbavy
Všechny verze nového vznětového motoru jsou standardně vybaveny filtrem pevných částic, který z výfukových plynů velmi účinně odstraňuje částečky sazí s účinnosti přes 95 %. Filtr je typu CDPF – povlakový filtr pevných částic pro vznětové motory, ve kterém je spalování částic podpořeno speciální vrstvou. Nejsou proto třeba žádná aditiva a filtr nevyžaduje údržbu. Spalování částeček sazí trvá přibližně 20 minut a dochází k němu automaticky v intervalech 500 až 1000 km v závislosti na jízdních podmínkách.
Motory – všechny se stejným obsahem válců a společnou technologií s pohonem předních kol, nejvýkonnější motor D možný též pohon AWD:
- Motor D5 má výkon 185/136 k/kW (dříve 163/120) Točivý moment 400 Nm (dříve 340)
- Motor 2.4D má výkon 163/120 k/kW (dříve 130/96) Točivý moment 340 Nm (dříve 280)
- Motor D má výkon 126/92 k/kW (dříve 116/85) Točivý moment 300 Nm (dříve 280)
Servisní interval byl prodloužen z 20 000 na 30 000 km.
Šestistupňové manuální a automatické převodovky
Motor D5 je standardně spojen se šestistupňovou manuální převodovkou, která dokáže zpracovat jeho vysoký točivý moment. Šest rychlostních stupňů přispívá k sportovnějšímu charakteru jízdy. Tato převodovka je rovněž k dispozici jako jedna z možností v kombinaci s motorem 2.4D.
V průběhu roku bude uvedena nová automatická převodovka, která má rovněž šest rychlostních stupňů, a která je k dispozici jako volitelná výbava v kombinaci s motory D5 a 2.4D. Tato nová automatická převodovka přispívá k velmi rychlé odezvě, zejména pokud je použita funkce kick-down. Dále je vybavena funkcí Lock-up, která umožňuje využít široké spektrum otáček motoru pro dosažení účinné tažné síly a dobrých jízdních vlastností, zejména při přepravě těžkých nákladů nebo při tažení obytného přívěsu.
Pohon všech kol AWD s technologií Instant Traction
Vylepšený systém AWD s technologií Instant Traction, který byl poprvé použit u vozu Volvo XC90 V8, je nyní možné kombinovat s dalšími motorovými verzemi modelu XC90. Tento systém bude rovněž k dispozici pro vozy Volvo S60, S80, V70 a XC70 s pohonem všech kol. Technologie Instant Traction usnadňuje rozjezd na kluzkém povrchu tím, že v momentě, kdy se vůz dá do pohybu, okamžitě převede potřebné množství výkonu na zadní kola.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.