Toyota Yaris s řazením Free-Tronic

Automobilka Toyota vyšla vstříc řidičům Starého kontinentu, kteří dávají přednost manuální převodovce před „automatem“ a do modelu Yaris dodává na přání systém řazení Free-Tronic. Řidiči tak zůstává volba rychlostních stupňů, odpadá však starost o citlivou práci se spojkovým pedálem.

Toyota Yaris je v první řadě obratný automobil vhodný do hustého městského provozu. K tomu jej předurčuje především jedna z nejmenších délek karosérie v nižší třídě. Jízdní podmínky v přeplněných ulicích jsou však dost náročné, a to nejen pro řidiče, ale rovněž pro některé díly automobilu. Jednou z nejnamáhanějších částí vozu je pohonné ústrojí, zvláště pak převodovka se spojkou. Častá změna stupňů a rozjezdy velmi opotřebovávají manuální převodovku.


Řešením je samočinná převodovka, která je však velmi drahá a navíc zvyšuje spotřebu paliva i podíl emisí ve výfukových plynech. To je v rozporu s filozofií Toyoty Yaris, která chce být maximálně ohleduplná k okolí, v němž se pohybuje. Navíc Evropané si rádi řadí sami a proto Toyota Yaris přišla s neobvyklým řešením, kombinující výhody manuální i samočinné převodovky. Jeho název zní Free-Tronic a jedná se o ústrojí, s nímž řidič sám řadí, ale nepoužívá přitom spojku. Její chod je řízen automaticky.


V automobilu vybaveném systémem Free-Tronic se nachází klasická řadicí páka pětistupňové převodovky, stejná je i řadicí kulisa. Odpadl pouze spojkový pedál, protože spojka spíná samočinně, a to jakmile řidič uchopí řadicí páku a chystá se ke změně stupně. V hustém provozu proto není nutné soustředit se na citlivou manipulaci se spojkovým pedálem a řidič se může plně věnovat provozu. Systém Free-Tronic při každém zařazení sám zajistí, aby změna stupně proběhla hladce bez škubnutí a v součinnosti s otáčkami motoru bez ohledu na to, jakým tlakem řidič právě působí na pedál plynu.


Na tento jednoduchý systém si dobře zvyknou nejen začátečníci a méně zkušení řidiči, ale vhod přijde i ostříleným řidičům s delší praxí, kteří nejlépe vědí, jak často se v městském provozu řadí. Systém Free-Tronic učinil konec s problémy při vyjíždění z řady automobilů zaparkovaných v kopci a se zhasínáním motoru při necitlivém rozjezdu, ale také se zápachem spojkového obložení po špatně odhadnuté práci s pedálem během razantní akcelerace.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvíc patentů ze všech automobilek zaregistrovala zase Toyota

Nejvíc patentů ze všech automobilek...

Automobilka Toyota se už podesáté umístila na prvním místě v automobilovém průmyslu v žebříčku největšího počtu podaných patentů, který zveřejnila Asociace vlastníků duševního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota začala vyvíjet generátor vodíku s extrémním výkonem

Toyota začala vyvíjet generátor vodíku...

Toyota začala pracovat na vývoji ekologického generátoru vodíku, který bude schopný vyrábět až 100 kg tohoto paliva za hodinu. To je 12krát víc než doposud. Automobilka kvůli tomu uzavřela...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota Corolla oceněna jako nejlepší kombík a rodinný vůz

Toyota Corolla oceněna jako nejlepší...

Toyota Corolla coby nejoblíbenější vůz segmentu C na světě byl dvakrát oceněn v prestižní anketě What Car 2024 Awards. Vůz získal dvě ocenění – verze hatchback byla zvolena Rodinným autem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Japonci oznámili průlom ve vodíkové technologii

Japonci oznámili průlom ve vodíkové...

Japonští vědci dosáhli průlomu, který by mohl usnadnit používání a skladování vodíkového paliva. Tým z Japonského institutu fyzikálního a chemického výzkumu vytvořil elektrodu, která...

Toyota testuje obří draky jako nový...

Toyota v Japonsku testuje využití velkých osmimetrových draků, kteří by se v budoucnu mohli stát zdrojem energie. Automobilka před lety vyvíjela letecké motory, které byly certifikovány ve...