Saab SVC: Vývoj motorů zdaleka nekončí…

Automobilka Saab, stoprocentní dceřiná společnost koncernu General Motors, vždy vynikala pokrokovými technologiemi, které ovlivňovaly i ostatní producenty motorových vozidel. Stačí připomenout třeba tlak na otázky aerodynamiky, patrný už u prvních modelů, v poslední době pak například aktivní opěrky hlav nebo motor s proměnným stupněm komprese SVC.

Saab SVC: Vývoj motorů zdaleka nekončí…

Nový motor Saab Variable Compression (SVC), který Saab představil na jarním autosalonu v Ženevě, je zážehový pětiválec o objemu 1,6 l přeplňovaný mechanickým dmychadlem, u kterého lze v principu poměrně jednoduchým mechanickým zařízením měnit stupeň komprese. Díky všem těmto atributům – malému objemu, přeplňování kompresorem a proměnné kompresi – odpovídají výkonové parametry pětiválce 1.6 SVC třílitrovému šestiválci (maximální výkon 165 kW/225 k při 6000 ot/min, točivý moment 305 Nm při 4000 ot/min), přičemž jeho spotřeba je ale asi o třetinu nižší.

Jak tohoto působivého výsledku konstruktéři automobilky Saab dosáhli? Na začátek bude asi třeba trochu „motorářské“ teorie a pojmů. Tak tedy: „Kompresní poměr”. Tento poměr udává míru stlačení směsi vzduchu a rozprášeného paliva ve válci při jejím stlačení pohybujícím se pístem. Stupeň komprese má zásadní vliv na účinnost práce motoru, tedy na to, kolik se podaří z dodaného paliva opravdu získat energie.


V principu platí, že čím vyšší je stupeň komprese, tím lepší je i účinnost práce motoru. Ale vše má své meze – je-li kompresní poměr extrémně vysoký, dochází k předčasnému samovzněcování paliva ještě před horní úvratí pístu, motor „klepe“ a hrozí jeho poškození. Problém konvenčních motorů je v tom, že jejich kompresní poměr je stály – ať už jede řidič „lehkou nohou“ na půl plynu po dálnici, nebo při předjíždění prudce sešlápne pedál plynu až k podlaze. A právě to bývá okamžik, kdy se do válců dostává více paliva, než je při daném kompresním poměru záhodno pro správné zažehnutí směsi, motor začíná škubat a místo aby mohutně „zatahoval“, ztrácí otáčky, výkon…


Konstruktéři motoru SVC proto sáhli k na pohled jednoduchému triku: Celý jednodílný blok i hlava válců se působením speciálního klikového mechanismu nepatrně – maximálně o pouhé 4 stupně – nakloní ke straně, čímž se o něco zvětší volný prostor nad hlavou pístu a tím klesne kompresní poměr z původní hodnoty 14:1 až na 8:1.


Samotná změna stupně komprese by však příliš nepomohla. Aby se efekt změny komprese citelně projevil, musí motoru pomáhat další vyspělá technologie, a tou je přeplňování. Díky přeplňování se do válců dostává více vzduchu, směs může lépe prohořet a výkonové parametry motoru výrazně rostou. Motor Saab 1.6 SVC je vybavený mechanickým dmychadlem, spřaženým s klikovou hřídelí, nasávaný vzduch se navíc ještě chladí v mezichladiči.


Třetím klíčem k vysokým výkonům a nízké spotřebě motoru 1.6 SVC je jeho malý objem. V zásadě totiž platí, že spalovací motor pracuje účinněji pod vyšším zatížením. Maloobjemové motory jsou tedy z tohoto pohledu výhodnější. Jedním z důvodů jsou samozřejmě třecí ztráty a pak také ztráty při nasávání paliva.


Představme si pro názornost vůz s velkým motorem, který jede ustálenou rychlostí např. 130 km/h po rovné dálnici. Řidič špičkou boty jenom lehtá plyn, což však znamená, že škrticí klapka nasávaného vzduchu je jenom maličko pootevřená. Ve druhém stejně rychle jedoucím voze – s menším motorem – musí jeho řidič tlačit na pedál plynu podstatně důrazněji: Škrticí klapka motoru je tedy mnohem více otevřená. Co to znamená v praxi? Potřebný vzduch se do válců nasává podtlakem, vzniklým při pohybu pístu směrem dolů. Při téměř zavřené škrticí klapce vzniká nad pístem mnohem větší podtlak, než při otevřenější klapce. A vyšší podtlak znamená, že ostatní válce motoru musí na svého „nepracujícího“ kolegu vynaložit více námahy, aby jej dostali do dolní úvrati.


Pro úplné pochopení malý experiment: Zkuste prudce natáhnout vzduch do pumpičky u svého jízdního kola. Potom prstem – škrticí klapkou – přivřete sací otvůrek. K vytažení pístu potom budete potřebovat znatelně více síly, podtlak nechce píst pustit dolů. Právě takto vznikají poměrně značné energetické ztráty velkých „přiškrcených“ motorů.


Podrženo a sečteno: Malý objem, přeplňování a proměnná komprese propůjčují motoru 1.6 SVC automobilky Saab bezkonkurenční parametry. I když ale v principu vše vypadá poměrně jednoduše, jde o velmi složitý systém. I proto Saab považuje svůj motor SVC stále „jenom“ za vývojovou platformu, která poslouží k přípravě motorů určených pro sériovou výrobu. V každém případě však Saab motorem SVC celému automobilovému světu ukázal, že ve vývoji moderních motorů si vybudoval slušný náskok.

převzato z OPEL magazínu 2/2000

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Přes 30 let, šest generací a jedno legendární auto, které se vyrábí tak dlouho, až to není pěkné. Co naopak pěkné je, to je právě nová Astra. Novinka Opelu podle všeho trefila jackpot....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První továrna na světě sériově vyrábějící užitkové vozy poháněné vodíkem, elektřinou i fosilními palivy

První továrna na světě sériově...

Skupina Stellantis cílí na to, stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon. Proto se v továrně ve francouzském Hordainu rozjede velkosériová výroba...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Které auto do 100 tisíc doporučíte...

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto. 239...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Operativní zisk německé automobilky za první pololetí roku 2020 dosáhl výše 110 milionů EUR I když evropský automobilový trh je brutálně zasažen krizí COVID-19 –  v prvních šesti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový trenér světa, otestoval novou Mokku

Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový...

Úspěšný kouč po první jízdě prohlásil: „Super auto!“ Opel Brand Ambassador tvrdí: „S Mokkou zase zažijete řidičskou radost!“ Jürgen Klopp, vysoce respektovaný fotbalový trenér klubu...