Pro zimní měsíce zimní pneumatiky

Řada motoristů stále váhá, zda se jim vyplatí pořizovat si na zimu speciální sadu pneumatik, nebo celý rok odjezdit na univerzálních pneumatikách. Všechny argumenty však jasně hovoří pro použití letních pneumatik v letních měsících a zimních v zimě. Michelin doporučuje: Rozumný řidič přezouvá!

Univerzální pneumatiky nemají optimální vlastnosti ani v létě, ani v zimě. Řidiči většinou argumentují tím, že v zimě nejezdí tak rychle, a proto si vystačí s univerzálními plášti. Problém však může nastat třeba v okamžiku, kdy vpředu jedoucí vůz na zimních pneumatikách náhle prudce zabrzdí – za ním jedoucí řidič s univerzálním obutím v tom okamžiku samozřejmě nemá šanci zastavit na stejně krátké dráze a dochází ke kolizi. Při současných cenách servisních prací pak i oprava poměrně banálního poškození většinou vyjde dráž, než investice do sady zimních pneumatik.


Pro použití zimních pneumatik hovoří základní argument, a tím je tvrdost, resp. měkkost jejich směsi. Už při teplotách pod 10 °C ztrácejí letní pneumatiky potřebnou pružnost a jejich adhezní vlastnosti se s klesající teplotou prudce zhoršují. Zimní pláště si naproti tomu udržují své optimální vlastnosti v rozmezí teplot zhruba +10 °C až -40 °C. Na jaře, jakmile teploty opět stoupnou, musí řidič samozřejmě přezout znovu na letní pneumatiky. Při vyšších teplotách se totiž měkké zimní pláště velmi rychle opotřebovávají.


Přestože moderní zimní pneumatiky překvapují skvělými vlastnostmi na sněhu a ledu, je třeba, aby řidič zimním podmínkám přizpůsobil také své chování a styl jízdy. Řidič musí především mnohem více sledovat situaci na silnici daleko před sebou a předvídat. Na vlhkém, zasněženém či zledovatělém povrchu je nutné všechny manévry provádět s dostatečným předstihem a hlavně se vyvarovat prudkého brždění, akcelerace nebo zatáčení. Obecně platí, že v zimě se jezdí především pomaleji než v jiných ročních obdobích.


V zimě se podmínky na silnicích mění každým okamžikem. Je proto dobré, když se řidič naučí odhadovat povrch vozovky. Pro základní odhad stačí znát několik pravidel: Je-li vlhko s teplotami bezpečně nad 0 °C, je povrch vozovky jednolitě lesklý. Silnice je vlhká, ale není zledovatělá. Přesto je samozřejmě kluzká. Je-li vlhko s teplotami těsně kolem 0 °C, je povrch také jednolitě lesklý. Je vlhký a místy proto může být pokrytý jinovatkou nebo zledovatělý a je tedy mimořádně kluzký! Je-li sucho, ale teplota je zřetelně pod bodem mrazu, může být povrch suchý. Nebezpečné však mohou být občas se vyskytující zledovatělé plochy. Za těchto podmínek se silnice zdá být relativně bezpečná, může však náhle nepříjemně překvapit!


Obecně platí: Vlhká silnice je dvakrát kluzčí než suchá vozovka. Na zasněžené vozovce to klouže dvakrát více než na vlhké. Zledovatělá silnice je dvakrát kluzčí než silnice zasněžená.


Zima je pro motoristy nejobtížnějším obdobím roku. S dobře připraveným vozem a při správném chování však pro řidiče nemusí být noční můrou. Svým dílem k tomu chce přispět i výrobce pneumatik Michelin. Na zasněžených a vymrzlých silnicích se více než kdy jindy ukáže, jak nesmírně důležitým dílem vozu jsou správně zvolené pneumatiky.


Zimní pneumatiky koncernu Michelin využívají speciální pryžové směsi a sofistikované technologie lamel s dezénem „Z“ a „Y“. „Z“ lamely zaručují nadprůměrnou přilnavost na zledovatělém povrchu. Vysoký počet „Z“ lamel ve směrovém dezénu přináší také až o 15 % vyšší tuhost oproti konvenčním dezénům, což se odrazí v lepším kontaktu mezi pneumatikou a povrchem vozovky. Pružné „Y“ lamely zase výrazně zlepšují záběrové vlastnosti na sněhu. Pneumatiky s „Y“ lamelami mají kontaktní plochu asi o 15 % větší než konvenční pláště. Navíc při opotřebení pláště s „Y“ lamelami asi o třetinu se počet lamel zdvojnásobuje, což zaručuje vysokou přilnavost a dobré záběrové vlastnosti v průběhu celé životnosti pneumatiky.


Pneumatika Michelin XM+S Alpin je typickým představitelem zimních plášťů pro vozy nižší a střední třídy rychlostní kategorie do 160 km/h. Její doménou jsou především zasněžené a zledovatělé silnice, kde Michelin XM+S Alpin překvapí výborným držením stopy. Její vlastnosti ji předurčují pro nejtvrdší zimní podmínky. Díky použití speciální pryže se směsí silica, která se dokáže přizpůsobit nízkým teplotám, vyniká také dobrými brzdnými vlastnostmi na sněhu a náledí.


Pneumatika Michelin XM+S 130 má lamely uspořádané pod různým sklonem – vertikální lamely jsou umístěné ve středových lamelových blocích, lamely s úhlem sklonu 10 stupňů na tzv. přechodných blocích a lamely s úhlem sklonu 20 stupňů na ramenních částech dezénu. Díky této konstrukci je pneumatika Michelin XM+S 130 rychlostní kategorie do 190 km/h určena především pro vozy nižší a střední třídy a je univerzálně použitelná jak pro dálnice, tak i na silnicích pokrytých sněhem, vodou nebo suchých. Její výborné záběrové vlastnosti umocňuje i vysoká účinnost na vodě a tajícím sněhu.


Zimní pneumatika Michelin Pilot Alpin rychlostní kategorie do 210 km/h je určena především pro vozy s vysokým výkonem pro jízdu jak po dálnicích, tak i běžných silnicích. Plášt‘ Michelin Pilot Alpin je charakteristický vysokým počtem „Z“ lamel ve směrovém dezénu. Běhoun této pneumatiky je vyroben technologií „silica“, což se projevuje ve vyšší přilnavosti a zachování dostatečné pružnosti i při velmi nízkých venkovních teplotách.


Michelin Alpin je zimní pneumatika rychlostní kategorie do 190 km/h, vhodná díky kombinaci „Z“ a „Y“ lamel především pro zasněžené a zledovatělé povrchy. Vynikající je ale také na mokrých silnicích a dálnicích, kde se uplatní široká středová drážka tvaru dvojité elipsy, která odvádí vodu ze stopy. Svojí konstrukcí je určena pro většinu moderních sedanů.


Zimní pneumatika Kléber Krisalp 3, která je charakteristická svým účinným směrovým dezénem, je k dispozici v šířích od 185 do 205 mm, v průměrech 14″ a 15″ a v sériích 65/60/55/50. Rychlostní index této pneumatiky je T a H.


Kormoran Winter je typickým představitelem T-segmentu zimních pneumatik do 190 km/h. Tento zimní plášt‘ se vyrábí v šíři od 145 do 195 mm pro 13″,14″ a 15″ kola v sérii 80, 70 a 65.

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...