Mercedes Benz E 270 CDI: Svižný a úsporný elegán

Za volantem nejprodávanějšího Mercedesu jsme si ověřili přednosti vznětového přeplňovaného pětiválce s přímým vstřikem paliva ve spojení s „automatem“

Mercedes Benz E 270 CDI: Svižný a úsporný elegán

Takřka ze šesti tisíc variant si může vybrat zákazník, který se rozhodne pro Mercedes Benz třídy E, nejprodávanější a nejúspěšnější automobil s třícípou hvězdou ve znaku. K dispozici má dnes mj. dvě karosérie – sedan a kombi, deset motorů, dvě převodovky (mechanickou šestistupňovou nebo samočinnou pětistupňovou), tři stupně výbavy – Classic, Elegance a Avantgarde, patnáct standardních barev a jedenáct verzí interiéru. Není proto divu, že se jich za čtyři roky prodalo víc než milión.

Nedávno prošel rozsáhlou modernizací, nebo chcete-li faceliftem, který však v tomto případě představuje na 1800 větších a menších změn. Navíc se pod kapotou ukrývají ještě dvě nové pohonné jednotky CDI – pěti a šestiválec.


Na suchých i sněhem pokrytých silnicích jsme měli možnost vyzkoušet si Mercedes Benz E 270 CDI v provedení Elegance, s nímž jsme se shodou okolností zúčastnili i akce „Tři tisíce kilometrů s motory CDI“. Jak už označení napovídá, zadní kola pohání kapalinou chlazený vznětový řadový pětiválec s vysokotlakým přímým vstřikem paliva Common-rail a proměnnou geometrií lopatek turbodmychadla. Objem motoru 2685 ccm poskytuje výkon 125 kW při 4300/min., když točivý moment dosahuje největší hodnoty 400 N.m v rozpětí od 1800 do 2800 otáček za minutu. Značný točivý moment v nízkých otáčkách je dosažen především použitím turbodmychadla s natáčením rozváděcích lopatek VNT, kde se mění jejich průtočný průřez v závislosti na momentálním zatížení motoru, čímž se získává optimální tlak pro přeplňování. Charakteristický zvuk dieselu se projevoval pouze při studených startech, ovšem během chvilky utichl natolik, že nebyl znát rozdíl oproti benzínovému motoru. A to ani pokud šlo o dynamické vlastnosti. Pouze při přidání plynu se projevovalo typické pískání turbodieselu. Z nuly na 100 km/h udává výrobce zrychlení za 9,3 s a největší rychlost 220 km/h, pochopitelně elektronicky ohraničenou. Mimořádně vyspělý pětiválec ve spojení se samočinnou pětistupňovou převodovkou, vybavenou novým systémem elektronického sekvenčního řazení, udivoval velice svižnou jízdou, a to i přes značnou hmotnost vozu (1630 kg). Zároveň šetří palivo. V pohodě jsme se vešli i při rychlejší jízdě hluboko pod osm litrů na sto kilometrů, čímž se „éčko“ vyrovná běžným rodinným automobilům. Ve vzpomínaném třítisícovém testu se sice podařilo ekonomickou jízdou stlačit spotřebu zhruba na 6,4 litru, ale takovou jízdou bychom prestižnímu vozu rozhodně nedělali dobré jméno.


S přispěním prvků aktivní bezpečnosti, tzn. ABS, ASR, brzdového asistentu BAS a zvláště pak s protismykovým stabilizačním systémem EPS se vůz choval výborně i na zasněžených cestách a podvozek nám tak dodával pocit jistoty. Pochopitelně se zimními pneumatikami. Z prvků pasivní bezpečnosti jmenujme pak dvojici čelních a bočních airbagů včetně okenních chránící hlavy cestujících.


Ostatně ani na pohodlí jsme si stěžovat rozhodně nemohli, ba naopak. Ve výborně tvarovaných sedadlech není cítit sebemenší únavu ani po stovkách kilometrů. Vzadu je dokonce nadbytek místa ve všech směrech. Multifunkční volant sice není seřiditelný, což však vůbec nevadí, neboť řidič si může své sedadlo nastavit jak sám nejlépe potřebuje. Specialitou Mercedesů je nejen pouze jedna páčka (vlevo pod volantem) k ovládání některých funkcí, ale také obsluha parkovací brzdy malým pedálem, přičemž k jejímu uvolnění slouží táhlo pod přístrojovou deskou. Nechyběl ani tempomat s proměnným omezovačem rychlosti, který jsme v našich podmínkách takřka nevyužili.


Třída E patří mezi nejlépe sériově vybavené osobní automobily a to nejen ve svém segmentu vyšší střední třídy. Kromě už zmíněné výbavy obsahuje základní provedení ještě např. elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektricky stavitelnou výšku a opěradlo sedadla řidiče, klimatizaci, palubní počítač, elektricky řízené topení pro řidiče a spolujezdce, vyhřívanou nádobku ostřikovačů, ukazatel intervalu pro návštěvu servisu. V provedení Elegance najdeme pak navíc např. kožený volant a řadicí páku, hliníkové ráfky, střední loketní opěrku vpředu, osvětlení zrcátek na sluneční cloně atd.


Robustní Mercedes Benz třídy E nás rozhodně nezklamal. Vyšší cena (od 1 258 480 Kč do 3 072 646 Kč za špičkový osmiválec 5.5 AMG) je vykoupena prvotřídním komfortem, výbornou dynamikou a velice příznivou spotřebou.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pohlednice: Ze života MINI Countryman SE ALL4

Pohlednice: Ze života MINI Countryman SE...

Čistě elektrické MINI Countryman SE ALL4 poslalo se světa pár „čumkaret“. Jak si cestuje a užívá volnosti na jakémkoli povrchu díky pohonu všech kol ALL4. Jde to, protože tenhle crossover se...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lexus prodlužuje hybridům jízdu na elektřinu

Lexus prodlužuje hybridům jízdu na...

Prémiová automobilka Lexus vyvinula systém, který optimalizuje hybridní pohon tak, aby vůz zůstal v elektrickém režimu co nejdéle. Systém Predictive Efficient Drive automaticky optimalizuje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Fanoušci rychlosti a motorsportu, připravte se na sezónu a akce!

Fanoušci rychlosti a motorsportu,...

Zakladatel týmu Effective Racing Vladimír Netušil představil detailní plán závodů Formule 3 pro nadcházející rok a navíc i novou inovativní možnost – zážitkové Paddock pasy, které...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...