Historie vstupu značky Dacia do Renault Group

Konkretizace obnovy celé značky

Dacia byla založena v roce 1966 v Colibasi. První licenční smlouva se společností Renault byla podepsána v roce 1968 a týkala se výroby modelu Dacia 1100 neboli Renault 8 v Rumunsku. Po této první zkušenosti se společností Renault přišel rok 1969 a výroba modelu Dacia 1300 dle vzoru vozu Renault 12. Dlouhá historie spolupráce začíná mezi společností Dacia a Renault.


Rumunsko se díky příznivému politickému vývoji postupně otevřelo investorům a mezinárodní spolupráci. Trh automobilů se transformoval se vstupem nových účastníků a vývojem dovozu automobilů ze Západní Evropy, které odpovídají poptávce zákazníků orientujících se více a více na své mezinárodní okolí.


Státní podnik Dacia si zajišťuje svou budoucnost. Moderní automobilový podnik potřebuje kapitál a zkušenosti, aby mohl následovat zrychlený vývoj produktů. Podnik Dacia se potřebuje vyvíjet každý den, aby zlepšil kvalitu své produkce. To samozřejmě znamená, že Dacia a Renault opět pokračují ve spolupráci v procesu privatizace. Renault získal majoritu 2. července 1999.


Dacia zůstává výhradním lídrem rumunského trhu všech nových značek automobilů s více než 60% účastí na trhu za první semestr 2000. Výrobce prodal více než 2 000 000 automobilů od roku 1968. Dacia vyváží každý rok přibližně 10% své produkce.

Historie závodu Dacia


Automobilový závod Dacia se nachází v městečku Colibasi, ve vzdálenosti 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II. světové války sloužil areál pro výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 – 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.

Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:

  • montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů
  • částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami
  • integrace výroby motorů, převodovek a náprav
  • výroba karoserií

V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.

V období roku 1970 – 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily DACIA:

  • 1972 – Dacia 1300 Ambulance
  • 1975 – Dacia 1302 Pick-Up
  • 1982 – Dacia 1304 Pick-Up a Drop-Side
  • 1989 – Dacia 1320 Hatch-Back
  • 1989 – Dacia 1304 King-Cab
  • 1990 – Dacia 1325 Liberta
  • 1992 – Dacia 1307 a 1309 Double Cabine
  • 1995 – Dacia Nova 523
  • 1997 – Dacia Nova 524

Automobily DACIA se výrábí výhradně v Rumunsku. Více než 50% ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi.


V červenci 1999 firma Renault odkoupila od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka.


V roce 2000 společnost Automobile DACIA uvedla na trh vůz Dacia SupeRNova s francouzským motorem splňující normy EURO II a od roku 2002 již všechny motory v modelech SupeRNova (verze Confort, Rapsodie i Clima) splňují normy EURO III.

Dacia a Renault – historie vztahů


  • 1966 Výstavba továrny v Pitesti
  • 1967 Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973
  • 1978 Ukončení licenční dohody Renault-Dacia
  • 1991 Studie průmyslového projektu Renault-Dacia
  • 1995 Uvedení na trh modelu Nova, první 100 % rumunský vůz
  • 1997 Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy
  • 1999 Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu
  • 2000 Renault zvyšuje svou účast na 81,4 % kapitálu. Uvedení na trh modelu SuperNova
  • 2001 Renault zvyšuje svou účast na 92,72 % kapitálu
  • 2003 Uvedení na trh modelu Dacia Solenza
  • 2004 Uvedení na trh modelu Dacia Logan

Dacia má dnes klíčovou roli v mezinárodní strategii Renault Group, patřící mezi prvních 6 světových výrobců od podepsání smlouvy se značkou Nissan a nákupu Samsung Motors. Dacia je značkou světového konzorcia Renault Group, jejímž účelem je zjednodušit nákup automobilů v rozvojových zemích.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Cena čtyřletých ojetin začíná stagnovat. Nová auta však stále zdražují

Cena čtyřletých ojetin začíná...

Ceny ojetých vozidel rostly v posledním roce rychleji než ceny nových. Zatímco nové vozy zdražily o 3,57 %, cena čtyřletých ojetin se v posledních čtyřech kvartálech zvýšila o 9,14 %. V...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ojetý vůz jako vánoční dárek? Proč ne, v prosinci jsou nejnižší ceny v roce

Ojetý vůz jako vánoční dárek? Proč...

Praktický dárek pro studenty, partnerky, rodiče v důchodovém věku, nebo i pro sebe   Nevěřte dědečkovi, že na popojíždění na chalupu je jeho stará stodvacítka ještě dost dobrá, ani...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mototechna již v tomto měsíci vyrovnala loňské celoroční prodeje

Mototechna již v tomto měsíci vyrovnala...

Letos plánuje prodat až 12 000 zánovních aut Více než dva měsíce před koncem roku se povedlo značce Mototechna, která se orientuje na prodej zánovních aut v České republice a na Slovensku,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mototechna navýšila prodej aut o třetinu, sází na inovace a širší záběr podnikání

Mototechna navýšila prodej aut o...

Za poslední rok díky Mototechně vznikla kromě inovační laboratoře AuresLab i značka pro prodej investičních vozů Mototechna Classic či autopůjčovna Mototechna Drive Před šesti lety byla znovu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...