Ford Explorer Limited – tentokrát i v náročném terénu

Právě před rokem jsem testoval Ford Explorer – jeho podrobný test byl otištěn v našem internetovém magazínu 26. října 1998, najdete ho v našem archivu pod názvem Ford Explorer – automat na silnici i v terénu. Tentokrát naším cílem bylo vyzkoušet jej v těžším terénu a natočit pro vás krátké video.

Ford Explorer Limited – tentokrát i v náročném terénu
Ford Explorer Limited – tentokrát i v náročném terénu
Ford Explorer Limited – tentokrát i v náročném terénu
Ford Explorer Limited – tentokrát i v náročném terénu
Ford Explorer Limited – tentokrát i v náročném terénu


Ford Explorer Limited – tentokrát i v náročném terénu

Pro vyzkoušení v terénu jsme zvolili Supercrosovou trať v Kozmici u Benešova. Obávali jsem se, že tato trať nebude pro tak velký vůz s hmotností přes 2 tuny lehkou záležitostí. Ford Explorer nám dokázal, že naše obavy byly plané. Po pomalém projetí tratě jsme byli nuceni samozřejmě vyřadit ty úseky, kde by mohl být vůz při jízdě poškozen vzhledem k jeho 17 cm světlé výšce a nájezdovým úhlům – vpředu 26 stupňů a vzadu 18 stupňů.

Připomínám, že Ford Explorer má šestiválcový benzinový motor o obsahu 4 litrů s výkonem 206 k  (153 kW) při 5 250 ot/min. a maximální kroutící moment 340 Nm, který dosahuje již při 3 000 ot/min. Explorer má automatickou pětirychlostní převodovku a přední náhon se zapíná automaticky až při prokluzování zadních kol. Je však samozřejmě možné zapojit stálý pohon všech kol elektrickým ovladačem.


Při jízdě v terénu jsem zvolil na automatické převodovce řazení pouze prvního rychlostního stupně, protože jsem nechtěl, aby převodovka automaticky v rychlém sledu řadila nahoru a dolů při rychlém rozjíždění a prudkém brždění. Nejdříve jsem projížděl vybrané úseky okruhu při zapojeném stálém pohonu všech kol a tytéž pak bez zapojení stálého pohonu všech kol. S radostí mohu konstatovat, že jsem nepoznal rozdílu mezi zapojením a nezapojením stálého pohonu všech kol. Tato skutečnost je důkazem, že se při prokluzování zadních kol přiřadil náhon předních kol bez znatelného prodlení.


Při jízdě v terénu jsem se cítil já i poté můj kolega ve Fordu Exploreru bezpečně a jízda byla doslova příjemná. Samozřejmě jsme si museli zvyknout, že mohutný předek vozu po výjezdu na vrchol před prudkým klesáním jako by se chtěl vznést do nebe a pak zase jako by prudce padal do neznáma. V neznámém terénu je nutné počítat s tím, aby na vrcholu po prudkém stoupání nenásledovalo kolmé klesání nebo konec cesty, pokračování v jízdě by pak rozhodně posádce vozu nebylo příjemné. Silný motor s vysokým kroutícím momentem jakoby ani nezaregistroval jízdu do velmi prudkého stoupání. Taktéž celkové konstrukční řešení podvozku prokázalo, že vůz je vhodný i do těžšího terénu. Samozřejmě, že při jízdě v terénu, v lese a podobně musíme brát v úvahu světlou výšku vozu, nájezdové úhly vpředu i vzadu, šířku vozu – 206 cm i se zrcátky a při průjezdu vodou povolený ponor.


V rámci testu jsme absolvovali v plném obsazení pěti cestujících cestu do Brna a zpět, po dálnici cca 400 km a po Brně a poté po Praze v nejhustším provozu ještě 129 km. Průměrnou spotřebu jsme naměřili 12,47 litrů na 100 km, což lze rozhodně kladně hodnotit i zhledem k tomu, že na dálnici jsme jeli mimo úseky omezení stálou rychlostí 130 km/hod. Znovu jsem na dálnici ocenil vybavení vozu tempomatem. Mimo úseků omezení jsem ho stále využíval: ručička rychloměru stála přesně na zvolené 130 km rychlosti prakticky bez pohybu. Automatická převodovka si na dálnici pouze asi 8krát podřadila na čtyřku. K řazení vůbec bych chtěl uvést, že převodovka řadí velmi plynule bez prodlevy a rázů.


Ford Explorer Limited – tentokrát i v náročném terénu

Na automatickou převodovku jsem si velmi brzo zvykl, jízda je zvláště ve městě velmi pohodlná a příjemná a zdůrazňuji i bezpečnější vzhledem k tomu, že se můžete více soustředit na provoz na silnici. Dříve jsem byl jejím odpůrcem, dnes bych si vůz s ní i koupil. Myslím, že i u našich řidičů bude její obliba postupně stoupat.

Testovaný Ford Explorer s šestiválcovým motorem obsahu 4,0 litry byl nejlépe vybavený model: Limited, jeho vybavení je opravdu velmi bohaté. Cena s automatickou převodovkou je 1 277 000 Kč.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla rychlost, průběžně je šestý

Prokopovi v druhé etapě Dakaru chyběla...

Do druhé etapy 44. ročníku Dakarské rally vstupovali Martin Prokop s Viktorem Chytkou z Benzina Orlen Teamu po excelentním vstupu do soutěže jako třetí nejlepší posádka celkové klasifikace...