Finská rallye pro Peugeot

První letošní vítězství v MS rallye získal úřadující světový šampión Marcus Grönholm s Peugeotem 206 WRC.

O vítězství ve Finské rallye bojovaly od první rychlostní zkoušky prakticky pouze dvě značky – Peugeot a Subaru, kterým sekundoval ještě Ford. Naopak Škoda, Hyundai a také Mitsubishi byly na extrémně rychlých lesních cestách odsouzeny prakticky do role statistů.


O první vzrušení se postaral Fin Mäkinen, který hned po čtyřech kilometrech urazil o pařez levé přední kolo svého Mitsubishi a vzdal. První zkoušku sice vyhrál Rovenperä (Peugeot), ale další dvě Grönholm (Peugeot), který se také usadil na čele. Krok s nimi držel pouze Burns a také jeho týmový kolega Estonec Märtin (Subaru). Skvělý výkon podával i mladý Paasonen (Ford), jemuž v polovině první etapy patřilo páté místo, když za sebou nechal všechny tři tovární Fordy Focus WRC.


Po předposlední zkoušce první etapy šel do vedení Burns, když nejdříve Rovanperä ztratil 7 sekundy a vzápětí dalších 22 sekund z důvodu poškozeného tlumiče a vedoucího Grönholma postihl defekt. Po první etapě tak vedl Burns před Grönholmem (+ 0.03,5), Märtinen (+ 0.13,6), Auriolem (+ 0.28,9), Rovanperem (+ 0.35,1) a McRaem (0.43,0). O vyrovnanosti jezdců svědčí ztráta desátého Juhy Kankkunena (Hyundai), jenž činila pouze 1.11,2 minuty. Škodovkám v pořadí Schwarz, Thiry a Blomqvist potřila 21., 22. a 28. příčka.


Hned v úvodu druhé etapy se sice vrátily oba Peugeoty Grönholma i Rovanpery na vedoucí pozice, ale jejich týmový kolega Auriol musel odstoupit, když po jednom ze skoků prasklo zavěšení kola. Řady „odpadlíků“ bohužel také rozšířili Jani Paasonen, který se v první zkoušce převrátil, ale pokračoval dál, ovšem ve 14. vyjel z tratě a trefil pařez. Kankkunen musel vzdát pro potíže s brzdami. Po druhé etapě, resp. 18 rychlostních zkouškách vedl Grönholm před Rovanperem (+ 0.14,2) a Burnsem (+ 0.38,2), kterého zbrzdily dva defekty. Čtvrtá příčka patřila McRaeovi (+ 0.42,0), pátý byl Märtin (+ 1.05,3) před Sainzem (+ 1.27,8). Schwarz se posunul na 19. místo, zatímco Thiry zůstal 22. a Blomqvist byl 25.


V závěrečné etapě se jely sice už jen tři zkoušky, zato jejich celková délka činila 95 km. První z nich (40 km) vyhrál Burns před McRaem (+ 0.05,5), druhou (30 km) Rovanperä rovněž před McRaem (+ 0.03,6) a také v třetí (25 km) byl McRae druhý, tentokrát se ztrátou šesti desetin sekundy za Burnsem. Tímto výkonem se Colin McRae probojoval na třetí příčku a Burns na druhou, když Grönholm si spolehlivou jízdou dojel pro první letošní vítězství.


Oči pro pláč zbyly pro čtvrtého Rovanperu, když poslední zkoušku dojel s poškozeným tlumičem, čímž ztratil 25 sekund a tím i jistou druhou příčku. Rovanperu může jen těšit, že zvítězil v 6 zkouškách jako Grönholm, 4x byl úspěšný Burns, po dvou si na své konto připsal Sainz a McRae a jednu vyhrál Märtin.


V poslední etapě havaroval ještě Gardemaieter (Mitsubishi) a pro technickou poruchu vypadl také Delecour (Ford) a v první desítce jedoucí Pykälistö (Toyota). Armin Schwarz bojující se zánětem středního ucha skončil nakonec na velice pěkném 15. místě (+ 9.02,2), když před ním dojeli Tuohino (Toyota), Eriksson, McRae (oba Hyundai) a Panizzi (Peugeot). Také Thiry si polepšil na 18. místo a Blomqvist na 22. příčku, když tak prohrál souboj veteránů s Alenem (16.). Překvapivý vítěz skupiny N Ligato (Mitsubishi) skončil 25. a prvenství ve Formuli 3 patří, stejně jako v předchozích dvou soutěžích, opět Loebovi (Citroën), jenž skončil celkově 28.


I přes výpadek vede tabulku MS i nadále Tommi Mäkinen (40), druhý je McRae (34), třetí Sainz (27), čtvrtý Rovanperä (23) a pátý Burns (21). Ve značkách se o první místo dělí Mitsubishi a Ford (66), třetí je Peugeot (39) a čtvrté Subaru (35).

Výsledky:

1. Grönholm – Rautiainen Peugoet 206 WRC 3.23.12,8
2. Burns – Reid Subaru Impreza WRC +0.25,6
3. McRae – Grist Ford Focus WRC +0.32,3
4. Rovanperä – Pietiläinen Peugeot 206 WRC +0.33,9
5. Märtin – Park Subaru Impreza WRC +1.15,9
6. Sainz – Moya Ford Focus WRC +1.40,9
7. Solberg – Mills Subaru Impreza WRC +2.39,6
8. Lindholm – Gardemeister Peugeot 206 WRC +2.44,3
9. Hagström – Gardemeister Toyota Corolla WRC +5.01,2
10.Loix – Smeets Mitsubishi Lancer +5.05,4

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Druhá dobrá volba ve světě dvojitého šípu

Druhá dobrá volba ve světě dvojitého...

Ještě před několika měsíci to byl největší a nejdražší Citroën v nabídce, a bylo to poprvé v historii, co takový Citroën nebyl velký sedan. Dnes už to neplatí… Dnes už je vlajkovou...