Audi A8 se špičkovým turbodieselem 3.3

V nabídce Audi se nyní objevuje luxusní model Audi A8 quattro, jehož všechna čtyři kola pohání přeplňovaný vznětový osmiválec s přímým vstřikováním o objemu 3,3 litru.

Když Audi v roce 1989 uvedlo svůj první turbodiesel, změnila převážná část veřejnosti pohled na vznětové motory v osobních vozech. Motory TDi byly výkonné, tiché, úsporné. V každém směru se vyrovnaly nebo překonávaly do té doby vládnoucí zážehové motory. Turbodiesely Audi nabízely výbornou dynamiku jízdy při spotřebě cca o 30 % nižší a navíc byly i ekologické. Zákazníci si motory TDi oblíbili natolik, že dnes „jezdí“ takřka v jednom miliónu vozů Audi všech typových řad.


Osobní vůz Audi A8 3.3 TDi quattro dokumentuje kam až automobilka Audi dospěla ve vývoji vznětových přeplňovaných motorů s přímým vstřikem paliva do válců. Z objemu 3.3 litru dává osmiválcový vidlicový turbodiesel při 4000 min-1 výkon 165 kW/225 k. Ještě působivější než výkon motoru je jeho mohutný točivý moment – nejvyšší hodnoty 480 N.m dosahuje už při 1800 min-1 a pod tuto mez neklesá až do 3000 min-1. To umožňuje zrychlení z klidu na 100 km/h za 8,2 s a nejvyšší rychlost 242 km/h. I přes dynamické parametry, srovnatelné s výkony sportovně laděných vozů, je vůz extrémně hospodárný, v průměru spotřebuje 9,7 l na 100 km jízdy (podle normy 93/116/EG). Vysoký výkon motoru se přenáší na všechna čtyři kola známým systémem quattro prostřednictvím samočinné pětistupňové převodovky tiptronic.


Za své vynikající parametry vděčí moderní turbodiesel 3.3 V8 TDi především sofistikovanému čtyřventilovému rozvodu, dvojici elektronicky ovládaných turbodmychadel VTG (pro každou řadu válců jedno) s měnitelnou geometrií lopatek rozváděcího kola a mezichladiči nasávaného vzduchu. Výraznou změnou, v porovnání s předchozími konstrukcemi motorů TDi, je aplikace vstřikování systému „common-rail“. Na rozdíl od dosavadních TDi motorů, u kterých potřebný tlak pro vstřikování paliva přímo do válců vytvářelo pístové čerpadlo, využívá technologie „common-rail“ trubkového zásobníku, ve kterém je palivo, dodávané do zásobníku vysokotlakým čerpadlem, udržováno pod tlakem 1350 barů. Výhodou zásobníkového systému „common-rail“ je kromě vyšších vstřikovacích tlaků také možnost přesnějšího dávkování množství vstřikovaného paliva a kratší vedení paliva do válců. U motoru 3.3 V8 TDi vozu Audi A8 jsou použité dva tlakové zásobníky systému „common-rail“, každý pro jednu řadu válců.


Audi A8 3.3 TDi quattro se na trhu v České republice prodává za cenu 2 754 700,- Kč.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pohlednice: Ze života MINI Countryman SE ALL4

Pohlednice: Ze života MINI Countryman SE...

Čistě elektrické MINI Countryman SE ALL4 poslalo se světa pár „čumkaret“. Jak si cestuje a užívá volnosti na jakémkoli povrchu díky pohonu všech kol ALL4. Jde to, protože tenhle crossover se...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lexus prodlužuje hybridům jízdu na elektřinu

Lexus prodlužuje hybridům jízdu na...

Prémiová automobilka Lexus vyvinula systém, který optimalizuje hybridní pohon tak, aby vůz zůstal v elektrickém režimu co nejdéle. Systém Predictive Efficient Drive automaticky optimalizuje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Fanoušci rychlosti a motorsportu, připravte se na sezónu a akce!

Fanoušci rychlosti a motorsportu,...

Zakladatel týmu Effective Racing Vladimír Netušil představil detailní plán závodů Formule 3 pro nadcházející rok a navíc i novou inovativní možnost – zážitkové Paddock pasy, které...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...