Výsledky průzkumu Continental Vision Zero Roadshow: čeští řidiči s přezutím na letní pneumatiky čekají na dobré počasí

  • Unikátní průzkum Continental Vision Zero Roadshow zná své výsledky. Probíhal v deseti největších českých městech na čerpacích stanicích Shell. Od 3. do 16. dubna byl ve spolupráci se Samostatným oddělením BESIP zmapován stav plášťů u 912 aut!
  • Češi jsou disciplinovaní a při přezouvání chtějí mít jistotu dobrého počasí: při poslední zastávce 16. dubna měla na letní pláště přezuto méně než polovina řidičů. 
  • 15 % šoférů se zimními pneumatikami má na konci sezony hloubku dezénu menší než 4 mm, což je pro ně v zimě zákonem daný limit. Tito řidiči často řeší praktickou otázku – kdy a jak dojezdit svoje zimní pneumatiky.

Na čerpací stanici Shell v Novinářské ulici v Ostravě byla zakončena česká část jedinečného průzkumu Continental Vision Zero Roadshow, jehož cílem bylo zjistit, v jakém stavu mají čeští řidiči pneumatiky. Ukázalo se, že na letní pláště řada z nich disciplinovaně přezouvá, vyčkává přitom ale na dobré počasí. Každý šestý šofér pak má na konci sezony zimní pneumatiky sjeté na nebo pod zákonem povolené čtyři milimetry.

Terénní průzkum Continental Vision Zero Roadshow proběhl na deseti čerpacích stanicích Shell v deseti největších městech České republiky a jeho odborným garantem byl BESIP. Celkem se podařilo naměřit hloubku dezénu na pneumatikách 912 vozidel, z čehož bylo 32 % už na letních a 68 % stále na zimních pláštích.

Češi se ukázali jako praktičtí a disciplinovaní řidiči. Pokuty za stav svých pneumatik by se v teplém počasí na začátku dubna dočkali jen dva šoféři, jeden v Hradci Králové, druhý v Praze. Oběma byla naměřena hloubka dezénu pod 1,6 mm. V průběhu výzkumu rostla míra přezutí na letní pneumatiky u zkoumaných vozidel, zastavila se ale na necelých 50 %. „Je dobře, že řidiči přezouvají, ale přitom zbytečně neriskují a s nasazením letních čekají, až bude teplo,“ říká Juraj Ižvolt, šéf divize marketing Continental Barum s.r.o. Přezout na letní pneumatiky se doporučuje, až když teploty během celého dne neklesají pod sedm stupňů Celsia.

Otázka pro 15 % řidičů: jak dojet zimní pneu?

„Každý šestý řidič měl na svých zimních pláštích dezén hluboký méně než 4 milimetry,“ popisuje výsledky Juraj Ižvolt. Takové pneumatiky by však měl před příští zimou vyměnit, v období od 1. listopadu do 31. března na náledí nebo sněhu totiž zákon přikazuje použití zimních plášťů s nejméně 4mm vzorkem. V létě však mohou mít, stejně jako letní, jen 1,6 mm. „Nejčastěji tedy problém s opotřebovanými zimními plášti řidiči řeší velmi pragmaticky – snaží se je dojet v létě,“ říká Juraj Ižvolt. Toto řešení je ale spojené s prodlouženou brzdnou dráhou zejména na vodě, horším bočním vedením, zvýšenou spotřebou a hlučností.

Konkrétně to znamená, že se brzdná dráha na opotřebovaných zimních oproti novým letním prodlouží při zastavení ze 100 km/h o 20 metrů a zbytková rychlost je téměř 50 km/h. „To je dané rovněž odlišnou konstrukcí vzorku. Ani relativně nový zimní plášť neporazí při brzdění na mokru kvalitní letní pneumatiku. Z bezpečnostního hlediska se nevyplatí při vyšších teplotách zimní pláště na voze nechávat. Kolem 20 °C je již v autě na zimních pneumatikách znát i opožděná reakce brzdového pedálu,“ vysvětluje Tomáš Neřold pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP. I to může být při nouzovém brzdění rozhodující.

Kde mají nejvíc ojeté zimní pneumatiky?

Nechvalné prvenství patří Brnu, méně než 4,5 mm naměřil tým Continentalu 43 % šoférů, kteří zimní pneumatiky ještě používali. Nejlepší jsou v tomto ohledu naopak řidiči v Praze se 17 %. Ojeté letní pláště byste nejčastěji našli v Českých Budějovicích.

„V rámci celé České republiky jsme objevili jen 5 % řidičů, kteří na sezonu nazouvají letní pláště s dezénem o hloubce menší než 3 mm,“ říká Ižvolt. „A to je dobrá zpráva. Většina řidičů má své letní pneumatiky ve velmi dobrém stavu s dostatečně hlubokým vzorkem. Při hloubce dezénu nižší než 3 mm se totiž brzdná dráha na mokru oproti novým plášťům prodlužuje až o 10 metrů a zbytková rychlost je 35,5 km/h. Mělčí vzorek totiž nestačí dostatečně účinně odvádět vodu, vytváří se před ním vodní klín a ztrácí kontakt s vozovkou. „U pneumatiky s 3mm a menším vzorkem doporučujeme obezřetnost – zejména při jízdě na mokrém povrchu, kdy se výrazně zvyšuje nebezpečí akvaplaningu,“ radí Ižvolt.

O strategii Vision Zero

Stav pneumatik je jedním ze základních kamenů bezpečnosti silničního provozu a jedním z nejdůležitějších prvků strategie Vision Zero. Technologická společnost Continental si v ní za cíl vytyčila ambiciózní cíl: propojením svých bezpečnostních automobilových technologií a špičkových pneumatik přispět k dosažení nulového počtu smrtelných dopravních nehod na našich silnicích.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Continental volá po vzájemné ohleduplnosti cyklistů a motoristů na cestách

Continental volá po vzájemné...

V průběhu pandemie se v letních měsících na silnicích výrazně zvýšil počet cyklistů a dalších účastníků silničního provozu (elektrické koloběžky apod.). Podle statistik se to...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektromobily potřebují speciální pneumatiky

Elektromobily potřebují speciální...

Pneumatiky pro elektromobily musí vyhovovat speciálním požadavkům Mezi klíčové vlastnosti takového obutí patří nízký valivý odpor a vysoká nosnost Continental vyrábí pneumatiky jak pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dodávky a obytná vozidla jsou populárnější než kdykoliv předtím

Dodávky a obytná vozidla jsou...

Omezení způsobená koronavirem mění způsob trávení dovolených Vozidla pro speciální účely vyžadují i speciální pneumatiky Začátečníkům s obytnými vozy se důrazně doporučuje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Je datum výroby při nákupu pneumatik důležité a jak zabránit jejich předčasnému stárnutí?

Je datum výroby při nákupu pneumatik...

Na každé pneumatice nalezneme tzv. DOT kód, který pomáhá určit přesný věk a datum její výroby Správně skladované nové pláště mají i po pěti letech prakticky stejné vlastnosti jako ty,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nastává čas přezouvání pneumatik. Neriskujte při „dojíždění“ zimních plášťů v létě

Nastává čas přezouvání pneumatik....

Povinnost používat zimní pneumatiky v případech daných legislativou skončila 31. března a začalo období přezouvání na letní pláště. Kvůli koronaviru má však letošní sezona pomalejší...