V poslední době propukla mediální bouře na téma stáčení tachometrů (podrobná informace)

Cebia vítá aktivity směřující k potlačení stáčení ojetých vozidel, ale zároveň upozorňuje na možná úskalí a rizika jednotlivých zvažovaných řešení.

Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia řekl:

„Společnost Cebia upozorňuje již více než 10 let na problematiku stáčení tachometrů a výsledkem je, že se o tom nyní konečně začalo mluvit i konkrétně konat. Žádné opatření však nevyřeší masově rozšířené stáčení naráz. Je to spíše o důsledném uplatňování stávající legislativy a především o vzdělávání spotřebitelů kupujících ojetiny a zodpovědném chování celé motoristické veřejnosti,“. V zemích EU funguje vymahatelnost práva na mnohem vyšší úrovni nežli v ČR a přesto problém stáčení tachometrů vozidel je problémem celé Evropy. Např. v Anglii, Francii, Itálii, ale i v Německu, kde je podle zprávy ADAC stočeno minimálně 30 % ojetých vozidel.

Stočení tachometru trestným činem – vytvoření speciálního zákona

Pokud se stočení tachometru trestným činem stane, v praxi to těmto podvodům nezabrání. Samotné stočení tachometru je dílem několika minut a někoho při něm přistihnout a dokázat trestný čin je proto obtížné. „My přijetí zákona, který by výslovně postihoval stáčení, podporujeme, ale ve světle nedávného rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR je zcela evidentní, že i podle stávajícího legislativního řešení je možné pachatele potrestat.“ komentuje Martin Pajer.

Vytvoření databáze ze stavů tachometrů nahlášených při STK

Zvažované otevření registru CIS (centralizovaný informační systém STK) vítáme jako prospěšné řešení. Dojde k rozšíření množství dat o vozidlech, která budou zákazníkům a firmám působící v automobilové branži k dispozici. Je ale potřeba si uvědomit, že stáčení vozidel se realizuje hlavně pro vytvoření zisku prodávajícího. Proto se hlavně stáčí vozidla 3-5letá. Stáčet se mohou i starší automobily, ale zisk už je nepatrný. Hlavní problém však je, že nové vozidlo absolvuje STK až po 4 letech a dále pak každé 2 roky. Přitom nejčastější stáří ojetého vozu prodávaného v ČR je 5 let. U takového vozidla by byl v případě otevření evidence ze všech STK k dispozici jen jeden historický stav tachometru a to je z pohledu posouzení celé historie vozidla žalostně málo. Aby bylo možné s určitou pravděpodobností vyloučit možnost stočení, je třeba mít k vozidlu záznam minimálně 1 za každý rok jeho provozování. A bohužel ani tehdy nelze zcela vyloučit, že někdo v průběhu roku vozidlo nestočil,“ uvádí Martin Pajer.

Existuje i podstatný problém u individuálně dovážených ojetých vozidel

– u nichž ke stáčení dochází až v 60% míře a to před vlastní STK – při dovozu do ČR. Tam by zápis stavu tachometru z první STK v ČR v podstatě jen navždy zlegalizoval stav tachometru stočeného při dovozu a bez znalosti historie vozidla ze zahraničí by byl pro spotřebitele zavádějící.

„Zpřístupnění informací z databáze STK by situaci na trhu ohledně stáčení, omlazování a dalších podvodů nevyřešilo, ale jen částečně posunulo dopředu,“ vysvětluje Martin Pajer. Motorista se nejspíše zdarma či za správní poplatek dozví informace, které mu ale ve většině případů neposkytnou požadovaný rozsah. Naopak u vozidel např. individuálně dovezených, ho mohou utvrdit v něčem, co vůbec nemusí být pravda.

Řešení odpovědnosti za údaje

Dalším úskalím je chybovost při zaznamenávání stavu tachometru a to nejen na STK. Chyby při nahlášení a zápisu stavu tachometru vždy vznikají a mohou být i neúmyslné, vzniklé lidským faktorem. Každý odborník ví, že chybovost v takových situacích se pohybuje minimálně na úrovni kolem 18 %. Vzhledem k tomu, že systém STK v ČR je velmi specifický tím, že určitá část vozidel na STK někdy nejezdila – bude chybovost kolonky STAV TACHO při STK ještě o nějaké procento vyšší.

Otevření dat veřejnosti tak odhalí obrovskou chybovost, která v systému Centrálního registru vozidel a centralizovaného informačního systému STK (CIS) panuje a vznikne tím obrovský tlak na Ministerstvo dopravy ČR (MDČR), které to bude muset řešit. Jak se vyřeší chybně zapsané stavy tachometru v patřičné kolonce v databázi CIS? Kdo a jak je opraví a hlavně kdo to zaplatí?

Běžný motorista bude od systému, který bude provozován MDČR, očekávat jeho bezchybnost. Pokud si někdo zakoupí vozidlo, které bude podle takového systému evidováno jako nestočené a pak se ukáže pravý opak – kdo za to ponese odpovědnost? Je běžnou praxí, že se 3letá vozidla stáčí o 100.000 ale i 200.000 km. Celková škoda se tak může pohybovat v řádů až statisíců korun.

Napojení na EUCARIS

Často se dává připojení ČR k evropskému systému EUCARIS do přímé souvislosti s problematikou stáčení tachometrů. Záznamů o stavech tachometrů je však v tomto systému minimální množství. Některé země zadávají stavy tachometrů do systému EUCARIS jen jako nepovinnou položku, v jiných centrální sběr dat vůbec neexistuje. V každém případě však do systému EUCARIS budou mít přístup výhradně orgány statní správy a zákazník-fyzická osoba ani firma si nebude moct prověřit vozidlo ještě před tím, než si jej koupí nebo doveze do ČR. Systém EUCARIS nebyl vytvořen k tomu, aby sloužil občanům k prověřování vozidel před jeho nákupem.

„Rizik spojených s koupí ojetiny je celá řada a stáčení tachometrů není jediný a existují rizika i s mnohem vážnějšími důsledky pro spotřebitele. Je potřeba si uvědomit, že minimálně 55 % ojetých vozidel se neprodává prostřednictvím autobazarů. Prodejci ojetých vozidel často uvádějí mladší rok výroby vozidla, než je ten skutečný a vozidla tak omlazují. Další podvody zákazníkovi hrozí u dovážených ojetin, jako jsou zpronevěřená nebo zaplavená vozidla. Velkým rizikem je předělávání odcizených vozidel, která jsou pak prodávána pod falešnou identitou. V neposlední řadě je třeba věnovat pozornost technickému stavu vozidla. Stát, resp. jeho aparát a legislativa, všechna rizika nevyřeší. Odpovědnost za svůj nákup nese vždy především kupující. Jediný recept, jak se spotřebitel vyvarujete rizik, je všechna si předem prověřit,“ shrnuje Martin Pajer.

Cebia, spol. s r.o.

– je leader na trhu v prověřování původu a historie vozidel. Společnost dlouhodobě pomáhá motoristům s bezpečným nákupem ojetých vozidel. Cebia nabízí vedle komplexní služby AUTOTRACER, která je dostupná on-line na www.zkontrolujsiauto.cz (resp. www.skontrolujsiauto.sk), řadu dalších služeb pro prověřování původu a originality vozidel.

Cebia zajišťuje různé formy zabezpečení vozidel, mj. bezpečnostní značení oken OCIS a satelitní systémy Cebia SAT a UNIQA SafeLine. Společnost je výhradním představitelem Systému OCIS (Open Car Information System) v ČR a SR. Systém OCIS používají partneři Cebia po celém světě jako nástroj pro evidenci a výměnu dat o vozidlech.

Více na www.cebia.cz a www.zkontrolujsiauto.cz

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – BMW X7 Concept, BMW i vision dynamics, BMW M5, BMW i3, MINI Countryman hybrid – Frankfurt 2017

VIDEO – BMW X7 Concept, BMW i vision...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky BMW přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Seat Arona, Seat Cupra R, Seat Ibiza TGI – Autosalon Frankfurt 2017

VIDEO – Seat Arona, Seat Cupra R, Seat...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky SEAT přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Citroën SUV C3R aircross – Autosalon Frankfurt 2017

VIDEO – Citroën SUV C3R aircross...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky Citroën přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový model Hyundai Kona v prodeji na českém trhu: s limitovanou akční nabídkou Best of KONA s bohatou výbavou s motorem T-GDI 120 o výkonu 88 kW s manuální šestistupňovou převodovkou za 459 990 korun

Nový model Hyundai Kona v prodeji na...

Dlouho očekávaná novinka od Hyundai vstupuje na český trh. Zcela nový model Kona rozšiřuje nabídku automobilky v segmentu SUV Navazuje na skvělou pověst automobilů této kategorie od...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - KIA MOTORS CZECH zahájí na českém trhu 1.listopadu prodej své nové vlajkové lodi, dlouho očekávaného fastbacku Kia Stinger

KIA MOTORS CZECH zahájí na českém trhu...

Ryzí Gran Turismo s pohonem zadních nebo všech kol je nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem v historii značky Kia. Kia Stinger sebevědomě vstupuje do prémiového segmentu ovládaného...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Po velice úspěšné předprodejní fázi zahájila včera ŠKODA AUTO  prodej nového SUV ŠKODA KAROQ

Po velice úspěšné předprodejní fázi...

Zákazníci mohou nový model osobně poznat prostřednictvím testovacích jízd u všech 184 autorizovaných prodejních partnerů značky v České republice. Zároveň mohou zájemci vyzkoušet řadu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi sezonní servis: profesionální servisní služby, originální díly a originální příslušenství

Audi sezonní servis: profesionální...

Audi Service zve společně s Ondřejem Bankem, členem Audi Ski Teamu a tváří sezonní servisní kampaně, majitele zánovních i starších vozů Audi do autorizovaných servisů Audi. Od začátku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT Service spouští s přicházejícím chladným počasím zimní servisní kampaň, která potrvá až do konce letošního roku

SEAT Service spouští s přicházejícím...

Majitelé vozů SEAT tak mohou za velmi výhodných podmínek svěřit autorizovanému servisu SEAT kompletní přípravu vozidla na provoz v náročných podmínkách nejchladnější části roku. Jan...