V České republice bylo za 1. pololetí 2015 vyřazeno celkem 93 729 ks osobních automobilů

Z toho bylo 59 769 ks trvale zrušeno a 33 960 ks exportováno.

 Na růstu vyřazených osobních automobilů

– se podílel zejména jejich export, který ve srovnání s 1. pololetím roku 2014 meziročně vzrostl o 47,81 %, zatímco počet trvale zrušených vozidel se zvýšil jen o 2,34 %.

Uvedená čísla nezahrnují údaje o vozidlech administrativně zaniklých (trvale zrušených) k 30. 6. 2015 na základě neukončení tzv. „polopřevodů“. Jedná se tedy pouze o vozidla, která měla konkrétní vlastníky.

Celkové počty vyřazených vozidel (= trvale zrušené + exportované)

– jsou z pohledu obměny vozového parku stále nízké. Nejvyšší roční počet vyřazených osobních automobilů byl zaznamenán za rok 2009 – celkem 251 753 ks, z toho 239 712 ks trvale zrušeno a 12 041 ks bylo exportováno. Mezi roky 2009 a 2008 byl současně zaznamenán dosud poslední pokles průměrného věku osobních automobilů v ČR (z 13,82 roku k 31. 12. 2008 na 13,65 roku k 31. 12. 2009). Nutno podotknout, že v roce 2009 došlo k zavedení poplatků za registraci a první přeregistraci ojetých vozidel neplnících zákonem dané emisní normy (EURO 2 a nižší) a současně probíhala kampaň kanceláře pojistitelů. Od roku 2009 se pak průměrný věk vozového parku osobních automobilů každoročně zvyšoval, neboť postupně docházelo k „vyčerpání potenciálu“ vzniklého zavedením poplatků (ty se hradí pouze jednou za celou dobu provozu vozidla v ČR) a také obcházením plateb účelovou krátkodobou přeregistrací na osoby ZTP. Je možno konstatovat, že efekt opatření zavedených v roce 2009 působil po dobu cca 2 až 3 let.

Připočteme-li k výše uvedenému ještě trvale se zhoršující věkovou strukturu dovážených osobních automobilů, pak je logické, že se průměrné stáří vozidel na českých silnicích stále zvyšuje.

Tento negativní trend pokračuje i v roce 2015. Za 1. pololetí tohoto roku se oproti stejnému období roku 2014 zvýšil dovoz ojetých osobních automobilů ve věku nad 15 let téměř o 80 %.

Sdružení automobilového průmyslu Opletalova 55, 110 00 Praha 1, Ing. Antonín Šípek, Více na:

www.autosap.cz

Do Sdružení automobilového průmyslu

– je nyní zapojeno 148 subjektů (výrobců vozidel, jejich skupin, dílů a příslušenství a dalších firem, majících přímou vazbu na autoprůmysl České republiky). AutoSAP je aktivním členem Svazu průmyslu a dopravy ČR, Hospodářské komory ČR a dalších organizací. V zahraničí prosazuje zájmy svých členů v mezinárodních organizacích ACEA, ACEM a ODETTE. Členské firmy AutoSAP vytvářejí přes 20 % průmyslové výroby a exportu ČR a přímo zaměstnávají více než 114 000 osob.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Značku Audi povede Marcel Archleb

Značku Audi povede Marcel Archleb

Novým vedoucím divize Audi společnosti Porsche Česká republika s.r.o. bude od 27. srpna 2018 Marcel Archleb a obsadí tak pozici ve vedení, která byla od května volná. „V panu Marcelu Archlebovi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ondřej Pavlík přechází z české a slovenské pobočky DKV řídit region severní, střední a východní Evropy i Turecka

Ondřej Pavlík přechází z české a...

„Jedním z mých hlavních úkolů bude v regionu úspěšně zavést DKV Box Europe,“ říká O. Pavlík. Dosavadní ředitel české a slovenské pobočky DKV Ondřej Pavlík od 1. 7. 2018 přechází...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ekologické vozy Hyundai zvítězily ve dvou kategoriích „New Car Awards“

Ekologické vozy Hyundai zvítězily ve...

Hyundai Kona Electric se stal „Cenově dostupným elektromobilem roku“ (Affordable Electric Car of the Year) a IONIQ Plug-In je nositelem titulu „Cenově dostupný hybridní vůz roku“ (Affordable...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inovace BASF pomáhají začlenit elektromobily do běžného života

Inovace BASF pomáhají začlenit...

Bateriové materiály BASF utvářejí budoucnost elektromobility Díky katodovým materiálům BASF jsou baterie výkonnější, spolehlivější a cenově dostupné Inovace firmy BASF pomáhají zvýšit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pět chyb, které lidé dělají při používání klimatizace

Pět chyb, které lidé dělají při...

Jednou z nejčastějších chyb je zapnutí klimatizace na nejvyšší výkon bez předchozího vyvětrání interiéru Výdechy ventilační soustavy by měly směřovat ke stropu, nikoli na cestující,...