Unikátní prototyp sportovního elektromobilu StudentCar SCX směřuje k výrobě

Vyvinul ho tým tvořený studenty, inženýry a vývojáři Katedry materiálů a technologií pro automobily Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě (VŠB-TU), který byl doplněn odborníky ze spolupracujících firem EVC Group, s.r.o. a TÜV SÜD Czech, s.r.o.

1stduntcar800

Výraznou finanční podporu poskytla Technologická agentura České republiky (TAČR)

Za poslední čtyři roky podpořila TAČR 36 projektů, na kterých se podílela VŠB-TU. Podpora aktivit univerzity na těchto výzkumných a inovačních projektech s možností aplikace jejich výsledků v praxi přesáhla 123 milionů korun. „Automobilismus je velmi dynamicky se rozvíjející průmyslové odvětví. V České republice má bohatou minulost i velmi úspěšnou současnost,“ uvedla Rut Bízková, předsedkyně TAČR. „Vývoj elektromobilů jde velmi rychle dopředu. Pokud nechceme zaostávat, musíme spojovat um našich lidí, v tomto případě šikovných studentů a jejich profesorů v Ostravě, s rozumně distribuovanou finanční podporou státu. Mám radost, že se nám to daří,“ dodala.

Vývoj StudentCar SCX probíhal přes tři funkční vzorky

Jedná se o diametrálně odlišné řešení oproti stávajícím konceptům. Z předností unikátního prototypu sportovního elektromobilu StudentCar SCX je mimo jiné elektronický diferenciál, rychlá výměna pohonných baterií, optimální rozložení hmotnosti a dojezd na jedno nabití až 180 kilometrů. Vůz má unikátní uspořádání elektropohonu 4×4, který je tvořen čtyřmi synchronními motory řízenými čtyřmi frekvenčními měniči. Elektromotory přímo přes poloosy pohánějí kola. Díky této koncepci pohonu, která umožňuje Torque vectoring využívá vozidlo funkce aktivních elektronických diferenciálů, které vozidlu dodávají perfektní jízdní vlastnosti. Zatáčky SCX projíždí bez problémů ve vysokých rychlostech (s bočním přetížením více než 1 G).

Výkon čtyř motorů BLDC

– frekvenčně řízených, kapalinou chlazených je celkem 220 kW. Maximální točivý moment je 640 N.m. Zrychlení z 0 na 100 km/hod dosahuje za 4,9 sekundy. Vůz váží 1438 kilogramů. Poháněný je 300 kusy baterií LiFe PO4 s kapacitou 17kWh s napětím 320V. Nosný rám karoserie, která je kompozitová (fiberglass), je příhradový samonosný ocelový. Nápravy jsou přední řízená lichoběžníková, hnaná s nezávislým pohonem kol, zadní více-prvková, hnaná s nezávislým pohonem kol.

Doc. Petr Tomčík sdělil

„Nyní probíhají aktivity směřující k výrobě limitované série. Cenu vozu, která se velmi odvíjí od celé řady výrobně technologických aspektů, zatím nelze stanovit. V současné době hledáme vhodného investora. StudentCar SCX bude mimo jiné představen v tomto týdnu na Investiční konferenci GET MORE.“ „Automobil budou moci zájemci shlédnout na letošním podzimním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kde bude součástí naší výstavní expozice,“ upozornila Rut Bízková.

Doposud Technologická agentura ČR přijala

– přes 4800 žádostí o projektovou podporu, z nichž bylo 25,4% projektů podpořeno – to činí celkové poskytnuté dotace ve výši 16,9 mld Kč. Tyto finanční prostředky získalo prostřednictvím TA ČR téměř 1700 podniků a více než 1600 výzkumných organizací, z toho v 1017 případech vysoké školy. TA ČR je státní organizace, která poskytuje podporu aplikovaného výzkumu a vývoje a podporuje spolupráci mezi výzkumnými organizacemi a podnikatelskou sférou ve všech oblastech vědy a techniky. V roce 2015 její rozpočet činí 3,16 mld Kč.

Kontakty pro případné další informace: doc. Ing. Petr Tomčík, PH.D., vedoucí Katedry materiálů a technologií pro automobily VŠB-TU Ostrava.

Více na:

http://www.studentcar.cz/

Zdroj:

Ing. Ivana Drábková, Tisková mluvčí TA ČR, drabkova@tacr.cz

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Nissan LEAF získal první mezinárodní cenu

Nový Nissan LEAF získal první...

Nový Nissan LEAF první ocenění získal na každoroční slavnostní události CES Unveiled v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show), který pořádá asociace CTA (Consumer Technology...