ÚAMK informuje – Zákaz dieselů? Ano či ne?

Nejvyšší správní soud Bavorska stojí před nelehkým rozhodnutím, posoudit platnost rozhodnutí města Mnichov.

To schválilo zákaz vjezdu automobilů s dieselovými motory do centra města

Podobné kroky chystají i Stuttgart a Hamburk. Důvod? Mnohonásobné překročení limitů emisí oxidů dusíku a pevných částic do ovzduší těchto měst. Co bude dál?

Na řešení problému jsou dva zásadně rozdílné pohledy

Jeden reprezentuje ministr dopravy SRN Alexander Dobrindt, společně se Sdružením automobilového průmyslu VDA a dalšími hospodářskými organizacemi. Sám spolkový ministr považuje za efektivnější než přijímat zákazy, začít s přísnými ekologickými pravidly pro vozidla, která jsou neustále v městském provozu: vozy taxi, autobusy nebo vozidla státní a městské správy. 

Oponenti tohoto postupu poukazují na to

– že emise jsou sice trvale snižovány, jak nás ujišťují automobilky, stejně jako státní orgány – ve skutečnosti ale jen na papíře. Hovoří o tom reálná měření. Spolková agentury pro životní prostředí ve Stuttgartu upozornila již v roce 2016 na negativní rekord zhoršení kvality vzduchu v Německu. Konkrétně pak ve Stuttgartu naměřili:  82 mikrogramů částic na metr krychlový v ulici Am Neckartor, přičemž ve 35 hodinách byly zaznamenány mnohonásobně vyšší limity, přes 200 mikrogramů. Také na Hohenheimerstraße průměrné zatížení dosáhlo 76 mikrogramů/metr krychlový, ovšem hodnota 200 mikrogramů byla několikrát překročena. A co říká zákon? Povolená hodnota činí maximálně 40 mikrogramů na metr krychlový.

Proto hlavní město Bádenska-Württemberska rozhodlo

– od roku 2018 o zákazu vjezdu starších dieselových vozidel do centra. Spolková vláda s tímto krokem souhlasí a navrhla zákaz vjezdu do center autům s dieselovými motory, které nesplňují normu Euro 6. Spolková vláda zároveň poukazuje na to, že definitivní rozhodnutí je na spolkových orgánech.

Nejde o ojedinělou snahu

Věc postoupila dál. V řadě měst přijaly samosprávy rozhodnutí o zlepšení stavu ovzduší, ale neplní je. Jsou tedy například ekologickými organizacemi žalovány. Tak musí například v Bádensku-Württembersku správa jeho hlavního města vysvětlit správnímu soudu ve Stuttgartu do konce února, jak chtějí udržitelným způsobem zlepšit ovzduší ve městě. Množství emisí a množství polétavých částic totiž významně převyšuje městem schválenou povolenou míru a jsou dlouhodobě příliš vysoké.

Podobně soudní cestou postupovali poslanci a ekologické organizace i v Hamburku

Místní Vyšší správní soud uložil předložit do konce června 2017 nový plán zlepšení ovzduší v Hamburku, který by ukázal, jaká opatření co nejrychleji sníží mezní hodnoty oxid dusíku a prachových částic.

Další cestu, jak změnit situaci a zlepšit životní prostředí ve městech

– vidí mnozí v zavedení tak zvaných modrých plaket. Podle plánů spolkového ministra životního prostředí Barbara Hendricks by měla být zavedena jedna modrá plaketa doplňující stávající červené, žluté a zelené. Získat by je mohly pouze vozy splňující emisní normu Euro 6. Ta by je pak opravňovala pro vjezd do center vybraných měst a obcí. Nejde o novinku. Ministerstvo životního prostředí předpokládalo zavedení modré plakety už v srpnu 2016, nyní se hovoří o konci roku 2017. Proč tak opatrné kroky a oddalování?

Dokonce i „umírněná cesta“ modrých plaket, která nezakazuje obecně diesely a dovoluje vjezd dieselům s Euro 6, má velké dopady. Předpokládá, že do center měst nevjede celkem 13 milionů dieselů. Takový je totiž v Německu počet vozidel se vznětovými motory splňujícími normu Euro 5.

Na tento fakt, tedy nezaviněné omezení majitelů dieselových starších vozidel

– upozorňuje jak spolkový ministr dopravy Dobrint, tak mnozí další. Mnichovský právník Markus Klamert uvádí, že zákazem vjezdu do center může majitelům vozů s Euro 5 vzniknout nárok na finanční náhradu od automobilek nebo prodejců automobilů. Ovšem jen v tom případě, že „výrobce či distributor mohl v okamžiku prodeje vědět nebo mít informace, že modrá plaketa bude zavedena, a jaké důsledky to bude mít pro kupce vozu“. Jedná se tedy o nárok na náhradu v případě „je-li hodnota nebo použitelnost vozu s novou normou výrazně snížena“. Samozřejmě zaznívají i názory, že je na místě podíl státu při této kompenzaci.

Jak ukazuje situace v Německu, jde o závažný problém s vysokými předpokládanými náklady

A žádnou útěchou pro SRN není, že stejný problém s redukcí oxidů dusíku a polétavých částic mají i další země Evropské unie. V případě oxidů dusíku Evropská komise od roku 2010 eviduje 17 členských států, které překračují povolené limity. Přičemž řízení pro porušení práva bylo zahájeno proti Velké Británii, Portugalsku, Itálii, Španělsku i Francii a zmíněnému Německu. V následujícím období pak dané země mohou očekávat finanční sankce za neplnění norem ohledně ochrany ovzduší. Tlak na rychlé a zásadní řešení tak míří od občanů, zástupců měst a aglomerací až po orgány EU.

SILNICE S NEJVYŠŠÍ ZNEČIŠTĚNÍM OVZDUŠÍ V ROCE 2016 V NĚMECKU

(od 20. místa po nejhorší 1. místo)

20. místo: Berlin-Neukölln, Karl-Marx-Straße. NOx emise (roční průměr): 51 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 0.
19. místo: Berlín, Hardenberg Place. NOx emise (roční průměr): 51 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 3.
18. místo: Frankfurt, Friedberger Landstrasse. NOx emise (roční průměr): 52 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový překročeny: 6.
17. místo: Berlin-Neukölln, Silbersteinstraße. NOx emise (roční průměr): 52 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 1.
16. místo: Mainz, Parcusstraße. NOx emise (roční průměr): 53 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 9.
15. místo: Wiesbaden. NOx emise (roční průměr): 53 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 0.
14. místo: Ludwigsburg, Friedrichstrasse. NOx emise (roční průměr): 53 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 3.
13. místo: Darmstadt, Hügelstraße. NOx emise (roční průměr): 55 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 28.
12. místo: Munchen, Stachus . NOx emise (roční průměr): 56 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 0.
11. místo: Heilbronn, Weinbergerstraße (východ). NOx emise (roční průměr): 57 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 0.
10. místo: Dusseldorf, Cornelius ulici. NOx emise (roční průměr): 58 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový překročeny: 4.
9. místo: Hamburg, Max-Brauer-Allee. NOx emise (roční průměr): 58 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 0.
8. místo: Stuttgart, Arnulf-Klett-Platz. NOx emise (roční průměr): 58 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahující 200 mikrogramů/metr krychlový: 0.
7. místo: Hamburg, Habichtstraße. NOx emise (roční průměr): 62 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 11.
6. místo: Kolín nad Rýnem, Clevischer okruh. NOx emise (roční průměr): 63 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 0.
5. místo: Kiel, Theodor-Heuss-Ring. NOx emise (roční průměr): 65 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 8.
4. místo: Reutlingen, Lederstraße (východ). NOx emise (roční průměr): 66 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 0.
3. místo: Stuttgart, Hohenheimerstraße. NOx emise (roční průměr): 76 mikrogramů metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový překročeny: 10.
2. místo: Mnichov, Landshuterallee. NOx emise (roční průměr): 80 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 13.
1. místo: Stuttgart, Am Neckartor. NOx emise (roční průměr): 82 mikrogramů/metr krychlový. Hodiny, během kterých průměrná hodnota přesahuje 200 mikrogramů/metr krychlový: 35.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Nissan LEAF získal první mezinárodní cenu

Nový Nissan LEAF získal první...

Nový Nissan LEAF první ocenění získal na každoroční slavnostní události CES Unveiled v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show), který pořádá asociace CTA (Consumer Technology...