Tři fáze vývoje designu prvního modelu CUPRA

  • Stovky skic, virtuální realita a více než šest měsíců práce vdechlo život konceptu CUPRA Formentor
  • Prioritou designérů byla kombinace vyspělé techniky a sofistikované image
  • Virtuální realita umožňuje posoudit 75 % designu před vytvořením modelu ve skutečné velikosti

Rovné linie, nebo křivky? „Plovoucí“ displej, nebo integrovaný do přístrojové desky? Tvůrčí proces při vývoji koncepčního vozu, který je designérským cvičením, při němž jsou vymezovány hranice pro budoucí vývoj, přichází se stovkami otázek a vyžaduje stovky hodin navrhování tvarových řešení, stovky skic, na nichž se cizelují nové nápady. Celkem šest měsíců práce lze rozdělit do tří fází, v jejichž hlavní roli vystupuje CUPRA Formentor:

1 – Převádění nápadů do obrazů.

„Automobil, po němž chcete přejíždět rukama.“ S touto vizí se do vytváření prvních skic pustil Alberto Torrecillas, designér exteriéru vozu CUPRA Formentor. „Práce na designu koncepčního vozu nám poskytuje mnohem větší tvůrčí svobodu. Nejprve přeneseme nápady na papír. Někteří designéři rádi začínají kreslit na grafickém tabletu. Já však mnohem raději skicuji tužkou na papíru, což mi umožňuje přicházet s odlišnými návrhy.“ Nápady přicházejí v podobě skic, tuctů kreseb, z nichž začínají být patrné přirozené tvary a proporce, které vytvářejí dojem, že se vůz pohybuje, i když stojí.

Tým z oddělení barev a materiálů věnuje maximální pozornost barvám i vnímání vozidla při každém doteku. V této oblasti se nejmodernější technologie prolínají s řemeslnými dovednostmi. Musejí být vybrány tkaniny a materiály, namíchány barvy karoserie. Pro tento model byl zvolen koncept „sportovní elegance“. Amanda Gómezová, návrhářka z oddělení barev a materiálů, k tomu říká: „Kůže, viditelné prošívání, povrchové úpravy hliníku i barva, kterou jsme vytvořili specificky pro tento koncept, modrá Petrol, to vše připomíná fanouškům automobilů garáž mechanika.“

2 – Koncept CUPRA v ulicích Barcelony i bez nutných úředních povolení:

Po navržení designu přichází chvíle vdechnout mu život. V této fázi vstupují do hry vyspělé technologie. Designéři CAD (Computer Aided Design) převádějí kresby do grafických modelů 3D, aby bylo možné zahájit modelování přesných tvarů vozidla a vytváření všech jeho stylistických prvků. V této fázi probíhá také posuzování jednotlivých řešení, aby byly splněny veškeré technické požadavky, nezbytné pro realizaci vozidla.

Díky virtuální realitě lze vůz postavit doprostřed třídy Avenida Diagonal v Barceloně. Výsledný obraz je k nerozeznání od skutečnosti. „Ve dvourozměrném zobrazení dokážeme posoudit 75 % designu, zatímco ve 3D to je 100 %,“ vysvětluje Manel Garcés, vedoucí oddělení vizualizace.

Tento proces probíhá pro exteriér i interiér vozidla. „Dříve jsme navrhli celkový design a na konci jsme rozhodovali o tom, kam umístit audiosystém, tlačítka… Dnes začínáme rozhodováním o typu displeje a jeho umístění. Poté se věnujeme všemu ostatnímu,“ zdůrazňuje Jaume Sala, vedoucí oddělení vnitřního designu ve společenosti SEAT.

SEAT se zásadním změnám v těchto postupech přizpůsobil založením designérské digitální laboratoře, v níž jsou definovány uživatelské interakce s digitálními systémy. Prioritou laboratoře je zjednodušit pro uživatele ovládání i zobrazování a poskytovat největší možné množství informací v nejmenším možném počtu kroků. V případě konceptu CUPRA Formentor se jedná o výsledek dvou let testování na simulátoru. Během této doby vzniklo více než 3000 ikon, které definují panel přístrojů na 10“ displeji.

3 – Hliněný model:

Tým modelářů použil 700 kilogramů modelářské hlíny k výrobě modelu v životní velikosti. Tím vdechli designu konceptu CUPRA Formentor fyzický život. Model lze pozorovat ze všech stran a je možné jej vnímat dotekem, v interiéru i exteriéru. „Designéři během procesu vytváření koncepčního vozu nepřetržitě uskutečňují změny designu, které okamžitě realizujeme na modelu. Tento syntetický průmyslový materiál nám umožňuje vytvářet průběžně změny a při pohledu na konečný výsledek by nikdo neřekl, že je tento vůz hliněnou sochou,“ říká Carlos Arcos, vedoucí oddělení modelování exteriéru.

Koncepční vůz v číslech

  • 500 skic
  • 100 digitálních vizualizací
  • 700 kilogramů modelářské hlíny na každý model
  • 1800 ikon na displeji a 1300 na panelu přístrojů
  • 1 kilometr nití
  • více než 50 testů barev

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PYRAMIDA Centrum
U Pyramidy 721, 252 43 Praha – Průhonice
267 751 006, NONSTOP HELP SERVIS 602 182 424
prodej@pyramidacentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA pokládá základní kámen nového sídla pro rok 2020

CUPRA pokládá základní kámen nového...

CUPRA zahajuje výstavbu své nové centrály propojené se světem motoristického sportu V budově bývalého oddělení SEAT Sport bude působit CUPRA Racing Factory Obě budovy budou dokončeny do konce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT dosáhl v květnu dvouciferného růstu prodeje

SEAT dosáhl v květnu dvouciferného...

SEAT dodal v uplynulém měsíci 54 400 vozidel, o 10,5 % více než v květnu 2018 Od ledna do května prodal SEAT rekordních 257 000 vozů (+7,7 %) Německo, Francie a Itálie pokračují v rychlém...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Formentor na poloostrově Formentor: Maják CUPRA

Formentor na poloostrově Formentor:...

Koncepční vůz CUPRA Formentor absolvoval poprvé cestu kolem mysu, po němž je pojmenován Inspirací designu prvního modelu, vyvinutého specificky pro značku CUPRA, byl vítr a Středozemní moře...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT poprvé prodal více než 200 000 vozů během prvních čtyř měsíců roku

SEAT poprvé prodal více než 200 000...

Od ledna do dubna vzrostly prodeje o 7 % v porovnání se stejným obdobím roku 2018 SEAT dosáhl také nejlepších dubnových výsledků ve své historii – prodal 51 000 vozů Dvouciferný růst v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Březen byl nejlepším měsícem v historii značky SEAT

Březen byl nejlepším měsícem v...

SEAT prodal v březnu 62 500 vozů a překonal rekord v počtu vozidel dodaných během jednoho měsíce Společnost uzavřela rekordem také první čtvrtletí s více než 150 000 prodanými vozy...