Technologie nového Audi A8 pod lupou: Elektromechanická parkovací brzda

Parkovací brzda zvládá roli nouzové brzdy a řídicí systém pomáhá s rozjezdy do kopce.

Luxusní limuzína Audi A8 je v mnoha ohledech skutečně výjimečným vozem. Vyniká mj. promyšleným využitím moderních elektronických systémů i v prvcích, u kterých by to laik nečekal. Příkladem může být originální konstrukce parkovací brzdy…


Technologie nového Audi A8 pod lupou: Elektromechanická parkovací brzda

Audi A8 je prvním modelem značky Audi, který dostal elektromechanickou parkovací brzdu. Ta se ovládá malou páčkou, umístěnou na středovém tunelu vedle páky voliče převodovky, obdobně jako konvenční mechanické systémy – tedy vytažením páčky nahoru se brzda aktivuje, stlačením ovladače se vůz odbrzďuje.

Z pohledu řidiče je ale mnohem příjemnější nechat pracovat citlivou elektroniku a využívat výhod automatického uvolňování parkovací brzdy. Při rozjezdu se zatažená parkovací ruční brzda samočinně uvolňuje. Řídicí mechanismus parkovací brzdy sleduje pomocí citlivých čidel polohu pedálu plynu, otáčky motoru, točivý moment, směr jízdy, zařazený rychlostní stupeň a podélný náklon vozu. Na základě všech těchto údajů potom řídicí jednotka ovládá činnost parkovací brzdy, a to tak, že například ani rozjezdy do kopce nepůsobí řidičům žádné problémy: Je-li motor vozu v chodu a řidič má zapnutý bezpečnostní pás, uvolňuje se parkovací brzda tak citlivě a postupně, že ani v prudkých stoupáních nehrozí nechtěné popojetí vozu dozadu. Rozjezd je naprosto plynulý.


Elektronický „mozek“ parkovací brzdy se navíc „učí“ za jízdy rozpoznávat aktuální situaci, a tak se ovládání parkovací brzdy přizpůsobí například i situaci, kdy vůz táhne těžký přívěs – i tuto okolnost zohlední řídicí jednotka parkovací brzdy při rozjezdech do kopce.


Ochranný systém parkovací brzdy myslí také na krajní situace, takže pokud by např. řidič nechtěně uvolnil páčku ruční brzdy na středovém tunelu, nehrozí žádné nebezpečí: Brzdy vozu se fyzicky uvolní pouze v případě, že je současně sešlápnutý také brzdový pedál.


Elektromechanická parkovací brzda se dokáže zhostit i náročné role nouzové brzdy. Pokud by z jakýchkoli důvodů chtěl řidič za jízdy použít parkovací brzdu k nouzovému zastavení, stačí pouze aby zatáhl za ovládací páčku na středovém tunelu. Tím vyšle nouzový signál do řídicí jednotky elektronického stabilizačního systému ESP a ta už zařídí, aby se v hydraulickém okruhu kotoučových brzd vozu zvýšil ve zlomcích sekundy tlak na úroveň potřebnou k efektivnímu zpomalení, resp. zastavení. Při tom se současně aktivují všechny přidružené regulační funkce a zařízení, jako jsou protiblokovací systém brzd ABS a elektronický dělič brzdných sil EBV, takže ani nouzové brzdění nevede ke ztrátě stability.

Související články

TEST: Honda Civic 4D 1.0 turbo 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Volkswagen Polo vstupuje na český trh: Zákazníci již mohou objednávat novou generaci oblíbeného malého vozu s cenou od 292 900 Kč s motorem 1,0 litru o výkonu 55 kW (75 k)

Nové Volkswagen Polo vstupuje na český...

Nové Polo přichází s výrazným novým designem, ještě velkorysejší nabídkou místa pro cestující i zavazadla a s vyspělými asistenčními a komfortními systémy, které byly dosud vyhrazeny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Premiéra: Nový Opel Vivaro Tourer a Opel Vivaro Combi+ se představí na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem (návštěvní dny pro veřejnost 14. – 24. září)

Premiéra: Nový Opel Vivaro Tourer a Opel...

Nové velké vany Opel Vivaro Tourer a Combi+ vynikají funkčností, komfortem a všestranností. Opel Vivaro je skutečný multitalent: Je to flexibilní a dostupný společník pro nejrůznější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ve dnech 18. až 20. srpna 2017 se na pobřeží v Travemünde setká největší komunita fanoušků modelu Beetle na světě

Ve dnech 18. až 20. srpna 2017 se na...

 Letos se uskuteční již 13. ročník akce Beetle Sunshinetour.  (Na fotografii zleva: Hebmüller Cabriolet z 50. let, poslední vyrobený exemplář Brouk 1303 Cabriolet z 80. let a New Beetle...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford GT bude  v omezeném množství nabízen v rámci nadcházejícího modelového roku v nové limitované edici ’67 Heritage

Ford GT bude v omezeném množství...

Ford Performance tak skládá poctu závodnímu vozu Ford GT40 Mk IV, s nímž Dan Gurney a A. J. Foyt v roce 1967 zvítězili v závodě 24 hodin Le Mans. Limitovaná edice se vyznačuje speciálním...