Stará auta do šrotu? Lidé do nich naopak začínají více investovat

Akcie, virtuální měny, dluhopisy nebo třeba zlato. To všechno jsou produkty, které investoři hojně využívají. Posledních několik let se jako jedna z nejlepších možností, kam uložit přebytečné finance, jeví investice do automobilových veteránů a youngtimerů

Poptávce po alternativních investicích se pochopitelně začal přizpůsobovat i trh. Německá banka Südwestbank v roce 2010 zavedla index OTX – index klasických aut. Ten srovnává výkonnost zhodnocení automobilů vyrobených v jižním Německu s jinými formami investic. Index obsahuje 20 modelů výrobců automobilů v Bádensku-Württembersku, Bavorsku a jižním Hesensku. Výpočet OTX je založen mimo jiné na hodnocení cenových údajů renomovaného odborného časopisu Motor Klassik. Südwestbank stanovila počáteční hodnotu indexu na 100 bodů v roce 2005. 1. ledna 2018 činil index 403 bodů.

Podle odborníků Südwestbank je poptávka po historických vozidlech velmi vysoká. Stále jsou považována za stabilní investice.  Zatímco německý index DAX od roku 2005 vzrostl o 203,51 procenta a Euro STOXX 50 přidal jen 73,93 procenta, index klasických automobilů OTX vzrostl o 302,63 procenta.

Zájem potvrzuje i značka Mototechna, která letos na jaře spustila samostatnou značku Mototechna Classic, specializující se právě na prodej veteránů a youngtimerů. „Od svého březnového spuštění zobchodovala Mototechna Classic téměř padesát vozů a do jejího portfolia se povedlo dostat několik zcela unikátních vozů. Za zmínku stojí třeba Jaguar XK 120 Alloy Roadster, kterého bylo vyrobeno pouhých 242 kusů, s cenou přesahující 8,5 milionu korun nebo trojice klasických Ferrari z osmdesátých a devadesátých let v ceně několika milionů, které jsou mezi sběrateli velmi žádaná,“ říká Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO.

Jaguar XK120 ALLOY Roadster

Velmi vzácný Jaguar XK 120 Alloy Roadster 1949 – s hliníkovou karoserií jich bylo ručně vyrobeno pouze 242 kusů (z toho 184 s levostranným řízením), a to na počátku výroby tohoto modelu, dokud výrobce z kapacitních důvodů nepřešel na ocelovou karoserii, což umožnilo rychlejší výrobu a tím uspokojení nečekaně velké poptávky. Rané hliníkové exempláře jsou nejen lehčí, ale vzhledem k mnohem menšímu počtu vyrobených kusů (242 z celkového počtu 7631 vyrobených XK 120) také výrazně cennější. Tento konkrétní exemplář prošel v druhé polovině 80. let kompletní náročnou renovací provedenou na špičkové úrovni dle tehdejších standardů. Autenticitu vozu (výrobní číslo podvozku + karoserie + bloku motoru + převodovky, původnost barevného odstínu i barvy interiéru = vše zachováno tak, jak bylo auto v roce 1949 vyrobeno) dokládá certifikát Jaguar Heritage Trust. Po dokončení renovace tento konkrétní vůz získal několik vrcholných ocenění na výstavách a přehlídkách (např. v roce 1989 na prestižní akci Jaguar Club North America získal skóre 99.36 a titul Best of Show a Best of Class winner). Vůz dovezen z USA, v ČR zatím neregistrován, vystaven na pražské centrále AAA AUTO.

Ferrari Testarossa 1986

S nájezdem pouhých 9 tisíc kilometrů představuje tento vůz vynikající investiční příležitost, díky velké oblibě sběratelů ceny tohoto kultovního modelu v posledních letech stále rostou. Jedná se navíc o jeden z prvních ročníků Ferrari Testarossa. Mezi sběrateli velmi ceněné vozy z prvních let výroby jsou typické svými koly s centrální maticí (tzv. Monodado) a pouze jedním vysoko umístěným zpětným zrcátkem (tzv. Monospecchio). Tento exemplář byl však pravděpodobně na přání zákazníka vybaven dvěma zrcátky. Tento konkrétní vůz byl jako nový prodán v roce 1986 ve Švýcarsku. K vozu je kompletní palubní dokumentace včetně servisní knížky. Originální sada nářadí a ochranná plachta. Při 9326 km dostal vůz nové rozvody v servisu specializovaném na Ferrari, dále proběhl servis klimatizace a další potřebná údržba. Nové pneumatiky. Uprostřed uložený motor V12 o objemu 4.9 litru, výkon 385 koní, točivý moment 490 Nm, max. rychlost 290km/h.

Investiční potenciál klasických aut potvrzují také odborníci z řad analytiků: „S tím, jak se částečně mění celkové vnímání investic, vyhledávají zákazníci jako doplnění svého portfolia i takové, které si mohou „užívat“. Jedná se především o nemovitosti, umění nebo právě klasické vozy. Nemovitostního potenciálu využívají movitější klienti, zatímco u klasických aut může investice začínat třeba na dvou stech tisících korunách, ale může se vyšplhat řádově do vysokých desítek až stovek milionů,“ potvrzuje Petr Dufek, analytik ČSOB.

Obecně se dá říct, že starší vozy prémiových značek (Mercedes-Benz, BMW, Jaguar) po pádu na cenové dno, které přichází mezi dvacátým a třicátým rokem od výroby, začnou pomalu ale jistě na hodnotě opět nabírat. Jde to pochopitelně ruku v ruce s počtem vyrobených kusů daného modelu a značky, které na trhu zbývají a v jakém jsou stavu. „Do těchto vozů investují spíše fanoušci jednotlivých značek a vlastnictví vozu neberou primárně jako investici, ale spíše jako splněný sen,“ doplňuje Jindřich Topol. To však neplatí u extra prémiových vozů. Například Mototechna Classic v nebližší době očekává příjezd unikátního Ferrari Enzo. Těchto vozů bylo vyrobeno pouze 400 kusů, takže jeho cenovka bude atakovat hranici 50 milionů korun. „Takové vozy již po silnicích prakticky nejezdí, nebo jen zcela výjimečně. Jejich majitelé do nich ukládají své finance, jelikož jejich cena může postupem času významně narůstat,“ uzavírá Petr Dufek.

Ferrari 550 Maranello

Sběratelsky atraktivní Ferrari 550 Maranello s motorem V12 5.5 litru ve spojení s manuální převodovkou, výkon 485 koní a točivý moment 569 Nm, zrychlení 0-100 za 4.4s a max. rychlost 320km/h. Velmi zřídka vídaná barevná kombinace: modrá metalíza Tour de France Blue + interiér čalouněný šedou kůží + koberce v modré barvě. Tento vůz byl jako nový prodán v roce 1998 v Itálii, velmi nízký nájezd. K vozu je kompletní palubní dokumentace, originální ochranná plachta, originální sada nářadí a servisní kniha dokládající servisní historii. V srpnu 2017 proběhla servisní prohlídka při 34 432 km ve specializovaném Ferrari servisu, při níž vůz dostal nové rozvody.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Dvořákova 304, 346 01 - Horšovský Týn
379 412 279
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jak často mění Češi auta? Překvapivě dost pravidelně

Jak často mění Češi auta?...

Možná se to nezdá, ale Češi obměňují svůj vozový park relativně často, alespoň podle analýzy společnosti AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechny....

Valentýn: Muži se stejně jako ženy...

Dnešní den zamilovaných není jen o lásce partnerské, ale také té k dětem, rodičům nebo třeba automobilům. Kvůli dlouhodobé krizi v automotive se za poslední rok proměnily preference ve...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - AAA AUTO překonalo historický rekord, skupina loni prodala 83 000 aut

AAA AUTO překonalo historický rekord,...

V Česku si lidé z „Áček“ odvezli téměř 50 000 vozů, nejpopulárnější byly Octavie Po jedenácti letech padl v síti AAA AUTO prodejní rekord – v roce 2018 skupina AURES Holdings, kam...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lukáš Kvapil se po dvou letech vrací na motocykl jako závodník! Odstartuje v Africa Eco Race, po trase původního Dakaru

Lukáš Kvapil se po dvou letech vrací na...

Závodník Lukáš Kvapil si plní další sen a po dvou letech se vrací jako motocyklový závodník, a rovnou na start extrémního vytrvalostního podniku Africa Eco Race, jedoucího se po trase...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nabídka vozů v Praze je oproti zbytku ČR  mladší, s nižším nájezdem, ale i dražší

Nabídka vozů v Praze je oproti zbytku...

Krajům v ČR dominují kombíky a vozy SUV Hlavní město Praha aktuálně disponuje nejmladší nabídkou ojetých automobilů (v průměru 7,2 roku) a drží prvenství i v nejnižším průměrném...