Soužití mezi cyklisty a řidiči na silnicích není jednoduché, shodují se obě skupiny

  • Průzkum realizovaný agenturou STEM/MARK* zjišťoval, co si myslí Češi o soužití cyklistů a řidičů na dopravních komunikacích
  • Téměř 93 procent respondentů vnímá napětí mezi řidiči a cyklisty. Tři pětiny dotázaných zažily za poslední rok situaci, kdy řidič omezil nebo ohrozil cyklistu a naopak, kdy cyklista omezil řidiče automobilu
  • Pro bezpečné soužití řidičů a cyklistů jsou nejdůležitější vzájemná ohleduplnost, dostatečný boční odstup při předjíždění, včasné upozornění na změnu směru a plná koncentrace všech účastníků provozu

Přestože na silnicích se nejvíce pohybují motorová vozidla, mezi obvyklé účastníky silničního provozu patří také cyklisté. Soužití motoristů s vyznavači bicyklů nebývá jednoduché a tento fakt potvrzuje i průzkum společnosti Continental, který na základě vzorku 501 respondentů, kde více než 73 procent patří mezi aktivní řidiče a zároveň cyklisty, připravila agentura STEM/MARK.

V České republice je cyklistika stále atraktivnější. Dobrá zpráva je, že i když počet milovníků bicyklů stoupá, naštěstí jsou poměrně opatrní, protože z dlouhodobého hlediska počet usmrcených cyklistů klesá. Tento trend se snaží podpořit i společnost Continental v rámci kampaně „#Share the road“. Ta je založena na osvětě a na radách, týkajících se ohleduplnosti ke všem účastníkům silničního provozu, ať už se jedná o řidiče osobních nebo nákladních vozů, motocyklisty, cyklisty nebo chodce.

Ohleduplnost – společný jmenovatel bezpečnosti na silnících

Z průzkumu vyplynulo, že přes 70 % řidičů i cyklistů bylo svědky incidentu, kdy jezdec na kole ohrozil či omezil člověka za volantem automobilu. Pozoruhodné však je, že podobně to platí i naopak, protože dvě třetiny dotazovaných zaznamenaly ohrožení cyklisty automobilem. Jak předcházet těmto zbytečným incidentům? Řešením je OHLEDUPLNOST!

Předjíždění cyklistů patří k velkým tématům. Řidiči by měli předjíždět na přehledném úseku, kde mají jistotu, že neohrozí sebe, cyklisty a ani ty, kteří jedou v protisměru. Během manévru by vůz měl cyklistu objíždět s minimálně 1,5metrovým bočním odstupem. Právě dostatečný boční odstup považuje většina lidí za nejdůležitější (osm z deseti účastníků průzkumu). Pro více než 60 % dotázaných je podobně důležitý i správný výběr místa k tomuto manévru. Více než polovina dotázaných si nemyslí, že by měl vůz během předjíždění výrazně zpomalit. V tomto případě záleží na situaci. Pokud motorista dojede cyklistu na úzkém úseku nebo před zatáčkou, měl by zpomalit a předjíždět až na vhodné části silnice.

People cycling in the city, Vilnius, Lithuania.

Situace, při kterých není vhodné cyklistu předjíždět:

  • Na křižovatce, těsně před odbočením vpravo – cyklista může být na křižovatce ve stejnou chvíli jako automobil, který se chystá odbočit vpravo a může dojít ke srážce. Těmto nehodám lze předejít tím, že řidič nepředjede cyklistu těsně před křižovatkou a nechá ho projet jako prvního. Obě skupiny také nesmí zapomínat na včasné upozornění o změně směru jízdy.
  • Před přechodem pro chodce – při této situaci může do provozu vstoupit chodec, kterému dává cyklista přednost. Vozidlo, které má v úmyslu předjet cyklistu ještě před přechodem, už nestihne zareagovat a může dojít ke srážce s chodcem. Zároveň na městských přechodech s ostrůvky nemůže řidič dodržet dostatečný boční odstup a cyklistu by předjížděl velice těsně.
  • Na kruhovém objezdu – cyklisté se zde často řadí více vlevo, aby objezd projeli co nejrychleji. Pro bezpečné projetí zde platí stejná pravidla jako při předjíždění před křižovatkou v bodu 1.
  • Pokud cyklista úmyslně jede středem jízdního pruhu – může se právě připravovat na odbočení vlevo, nebo je silnice příliž úzká na dodržení bezpečného bočního odstupu.

Řidiči automobilů také nesmí zapomínat na to, že i během vystupování z vozidla mohou ohrozit ostatní účastníky provozu. Často se stává, že řidič otevře dveře od auta těsně před projíždějícím cyklistou. V Nizozemí přišli na to, jak těmto nehodám předcházet. Možná se návod bude hodit i u nás: pravidlo „holandského chvatu“ je jednoduché. Při vystupování otevírá řidič dveře vzdálenější pravou rukou.Tento pohyb ho donutí pootočit trup a umožní získat lepší výhled dozadu z okna i zrcátka.

Cyklisté mohou přispět k větší bezpečnosti tím, že budou předvídavější. Například, při horší viditelnosti by něměli zapomínat na reflexní prvky a dobré osvětlení, protože jinak se stávají pro řidiče téměř neviditelnými. Kromě povinných prvků výbavy, jako jsou bílá odrazka vpředu, červená vzadu a oranžové na obou pedálech a paprscích kol, musí být jízdní kola za snížené viditelnosti vybavena i bílým světlem vpředu a červeným vzadu. V posledních letech je k dostání také cyklistické oblečení, které obsahuje reflexní prvky a cyklista je tak vidět ještě lépe.

Češi se shodnou na tom, že u nás existuje málo cyklostezek, případně že nejsou dostatečně kvalitní. Spokojenost v tomto ohledu projevuje pouze 16 % obyvatel. Hlavním problémem přitom nebývá jejich kvalita, ale především množství, to si myslí cyklisté (58 % z nich) i lidé, kteří se cyklistice nevěnují (42 %).

* Průzkum agentury STEM/MARK, zadaný společností Continental Barum s.r.o., provedený v období 19. – 27. února 2019 na vzorku 501 respondentů z České republiky ve věku 18 – 70 let.

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Continental volá po vzájemné ohleduplnosti cyklistů a motoristů na cestách

Continental volá po vzájemné...

V průběhu pandemie se v letních měsících na silnicích výrazně zvýšil počet cyklistů a dalších účastníků silničního provozu (elektrické koloběžky apod.). Podle statistik se to...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektromobily potřebují speciální pneumatiky

Elektromobily potřebují speciální...

Pneumatiky pro elektromobily musí vyhovovat speciálním požadavkům Mezi klíčové vlastnosti takového obutí patří nízký valivý odpor a vysoká nosnost Continental vyrábí pneumatiky jak pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dodávky a obytná vozidla jsou populárnější než kdykoliv předtím

Dodávky a obytná vozidla jsou...

Omezení způsobená koronavirem mění způsob trávení dovolených Vozidla pro speciální účely vyžadují i speciální pneumatiky Začátečníkům s obytnými vozy se důrazně doporučuje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Je datum výroby při nákupu pneumatik důležité a jak zabránit jejich předčasnému stárnutí?

Je datum výroby při nákupu pneumatik...

Na každé pneumatice nalezneme tzv. DOT kód, který pomáhá určit přesný věk a datum její výroby Správně skladované nové pláště mají i po pěti letech prakticky stejné vlastnosti jako ty,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nastává čas přezouvání pneumatik. Neriskujte při „dojíždění“ zimních plášťů v létě

Nastává čas přezouvání pneumatik....

Povinnost používat zimní pneumatiky v případech daných legislativou skončila 31. března a začalo období přezouvání na letní pláště. Kvůli koronaviru má však letošní sezona pomalejší...