Scania nakupuje u českých dodavatelů

Automobilka Scania má v regionu střední a východní Evropy aktuálně 50 dodavatelů a hodnota objemu obchodů se tak vyšplhala na 150 milionů eur.

Kvalitní a široká dodavatelská síť v regionech s potenciálem k dalšímu růstu se stává jedním z důležitých faktorů úspěchu a dalšího rozvoje celé společnosti. Mezi tyto přitažlivé regiony patří i oblast střední a východní Evropy, v níž v Praze a Varšavě působí nákupní pobočky společnosti Scania.

Scania nakupuje u českých dodavatelů

Cílem nákupních poboček Scania je navázání spolupráce s dalšími dodavateli a rozvíjení spolupráce s těmi současnými. Řada zemí ve střední a východní Evropě se totiž ukazuje jako dodavatelsky velmi atraktivní a jejich význam bude i nadále stoupat. A to včetně České republiky.

Společnost Scania hodlá rozšířením dodavatelské sítě vyřešit nejen rostoucí objem výroby, ale i minimalizovat riziko, které skýtá závislost na jednom dodavateli. Přestože lze stejný postup zaznamenat u řady dalších společností, lze u společnosti Scania najít jednu zásadní odlišnost. „Náš přístup je neobvyklý především díky firemní politice, která spočívá v přechodu k nakupování jedné součástky od více dodavatelů. Postupujeme tak směrem k diverzifikaci dodavatelských kanálů. Trend byl až donedávna zcela opačný,“ vysvětluje Lars-Erik Nerbäck, ředitel nákupu pro oblast střední a východní Evropy a pokračuje: „Samotný nákup jednotlivých součástek a rozšiřování celé dodavatelské sítě je založeno na vyváženosti několika klíčových faktorů a to je bezpečnost, míra rizika, cena a kapacita. Pokud máte mít pro jednu součástku více než jednoho dodavatele, je zapotřebí klást důraz na vysokou kvalitu a jednotnost výrobního systému.“ To zajišťuje náročný nákupní proces, který musí každý z dodavatelů absolvovat. Spočívá v několika navazujících krocích, jako je například návštěva samotné společnosti a prohlídka jejího výrobního zařízení spolu s detailní diskuzí s vedením firmy o budoucích plánech. „Nezáleží na tom, zda jsou to firmy ze střední Evropy nebo jižní Ameriky. Důležité je pouze to, aby vyhověly požadavkům na kvalitu podle našich standardů,“ doplňuje Nerbäck.

Rozhovor:

V Praze dříve působily nákupní pobočky při místních firmách, které zajišťovaly prodej i služby. Vzhledem k  jejich rozšíření a rapidnímu nárůstu prodeje se však ukázalo jako nezbytné zřídit samostatné zastoupení. To již v Praze bezmála čtyři roky pod vedením Lars-Erik Nerbäcka působí a aktivně vyhledává pro Scanii i české dodavatele.

Kolik zaměstnanců má v současné době nákupní pobočka Scania pro oblast střední a východní Evropy?

Vzhledem k rychlému rozvoji aktivit v této oblasti v uplynulém období se v současné době jedná již o 13 zaměstnanců v Praze a 5 ve Varšavě. Pražská pobočka zaznamenala opravdu velký rozvoj, jelikož před dvěma lety v ní byli včetně mě zaměstnáni tři lidé. Vše bylo ruku v ruce s narůstajícími aktivitami celé pobočky v posledních dvou letech.

V čem především spočíval samotný rozvoj celé pobočky?

Hlavní cílem pro rok 2006 bylo sestavení týmu inženýrů kontroly kvality, který ihned na začátku roku 2007 čítal 7 odborníků. Ti pracují v rámci jejich zaměření s dodavateli z celé Evropy a úzce spolupracují s odborníky na kvalitu sídlícími přímo ve Švédsku. Dalším z navazujících kroků byl příchod tří nákupčích ze Švédska, kteří pomohli odborně vyškolit nově příchozí lokální zaměstnance a doplnili celý tým. Díky dalšímu rozšiřování jsme se zároveň nedávno s celou pobočkou museli přestěhovat z Modletic na jiné místo v Praze.

Důležité jsou zajisté kontakty s mnohými dodavateli z různých států. Zaměřujete se však v rámci regionu primárně na některé státy?

V rámci našeho týmu aktuálně spolupracujeme se všemi zeměmi daného regionu střední a východní Evropy. V první fázi se jednalo o pobaltské státy, Polsko a Česko. Následně jsme pokrývali i další země. V nedávné době jsme začali spolupracovat v rámci Rumunska a Ukrajiny. V nejbližší době bychom chtěli rozšířit naší působnost do Bulharska a Běloruska.

Jaká je aktuální situace s vyhledáváním nových dodavatelů?

V současné době jsou ekonomiky zemí jako je Česká republika, Polsko či Slovensko velmi silné, a to především v oblasti automobilového průmyslu. Hodně společností nemá aktuálně volné kapacity a možnosti, tudíž jejich zájem o další možnou spolupráci je z toho důvodu o něco menší. Jsme si však jisti, že se tato současná situace změní. Intenzivně vyhledáváme dobré a silné společnosti k dlouhodobé spolupráci. V současné době dodává z oblasti střední a východní Evropy své součástky bezmála padesát společností. Většina z nich je z České republiky a Polska. Celková hodnota obchodů tak aktuálně převyšuje již 150 milionů eur.

Specializují se výrobní společnosti regionu střední a východní Evropy na nějaké konkrétní součástky, které potom společnosti Scania dodávají?

Kromě složitých brzdových systémů a elektronických součástek se v tomto regionu vyrábí široké spektrum všech ostatních součástek pro naše nákladní vozy. Součástky potom putují do výrobních závodů Scanie ve Švédsku, Nizozemí a Francii. V této souvislosti bychom se nyní rádi zaměřili na lokální společnosti s vlastním výzkumem a rozvojem.

Zkuste definovat kritéria, která musí dodavatelé společnosti Scania splňovat.

Stát se dodavatelem společnosti Scania není možné ze dne na den. Jde o dlouhodobý proces, který se skládá z několika kroků, které je nutné absolvovat. Jedná se o audity, návštěva samotného výrobce, kvalitativní procesy a pochopitelně i o setkání a detailní rozhovory mezi zástupci vrcholného managementu. Tyto postupy platí pro všechny dodavatele s nimiž Scania spolupracuje. Pro všechny dodavatele platí stejná pravidla. Obvykle celý proces trvá přibližně dvanáct měsíců. Každý z dodavatelů musí vyhovět našim standardům. A spolupracujeme s ním do té doby, dokud je může naplňovat. Kontrakty tak většinou nejsou časově limitované.

Dá se v souvislosti s rozvojem dodavatelské sítě mluvit třeba i o nějakém trendu, kam tento obor v rámci celého automobilového průmyslu směřuje? Jaké jsou plány společnosti Scania?

V tomto ohledu je náš přístup neobvyklý a je zcela opačný než byl donedávna trend. Směřujeme stále více k tomu, že na jednu součástku nebudeme mít výhradně jednoho dodavatele, ale rovnou několik. Tím se připravíme na další nárůst produkce a zároveň se stane celý proces od dodavatele až po výrobu bezpečnější. Z toho důvodu budeme potřebovat další dodavatele. Zároveň však známe mnoho velmi dobrých dodavatelských společností a s mnohými již spolupracujeme. Rozvoj další spolupráce s nimi proto pro nás bude velmi důležitý. Společnost Scania chce být pro každého dodavatele velmi atraktivním zákazníkem.

O společnosti Scania Czech Republic

Scania Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností švédské firmy Scania CV AB. V roce 2008 oslaví čtrnácté výročí působení na českém trhu, kde dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější značky. Společně s nezávislými dealery pracuje pro Scania CZ 539 zaměstnanců. www.scania.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...