Projekty elektrifikace Scania: od hybridů po bezdrátové nabíjení

Scania pracuje na několika projektech, které mají pomoci zvýšit používání elektrifikovaných vozidel v městské i dálkové přepravě.

Tahač na hybridní pohon

Švédská firma Löfbergs, která se zabývá pražením a následnou distribucí kávy, právě testuje hybridní nákladní vozidlo Scania. Model P 320 dokáže ujet čistě na elektrický pohon 2 kilometry. K plnému nabití baterií stačí necelých deset minut. Spotřeba paliva je díky hybridnímu systému nižší o 18 procent a umožňuje také tiché doručování nákladu, například v nočních hodinách. Toto hybridní nákladní vozidlo Scania je zároveň schopno spalovat HVO (hydrogenované rostlinné oleje). V této kombinaci jsou pak emise CO2 nižší o vice než 90% v porovnání s klasickým naftovým motorem.

Elektrický autobus s akumulátory

Na konci roku 2017 začne Scania ve švédském Östersundu testovat elektrický autobus s akumulátory. 3 autobusy Scania Citywide LF, kterých by během roku 2019 mělo být dvojnásobek, se nabíjejí prostřednictvím střešního pantografu na dvou dobíjecích stanicích. Ty se nacházejí na koncích 14 kilometrové linky. Po deseti minutách nabíjení je autobus schopen opět vyrazit na trasu a celkem zvládne 100 jízd denně.

Hybridní nákladní vozidlo pro tiché doručování

Nákladní vozidlo Scania s celkovou hmotností soupravy 18t může ujet čistě na elektrický pohon až 2 kilometry. Výkon elektrické soupravy je 130 kW (174 koní). Tichý provoz se využívá hlavně pro distribuci zboží v centrech měst a dalších oblastech citlivých na hluk nebo emise. Toto nákladní vozidlo se pyšní titulem Green Truck Future Innovation 2016, který mu udělil prestižní německý časopis Verkehrsrundschau.

Pokrok v hybridních městských autobusech

S uvedením hybridního městského autobusu Scania Citywide v roce 2015 udělala Scania další krok ke snížení emisí v přepravě. Hybridní jednotka, zahrnující elektromotor a automatickou spojku, je umístěna mezi klasickým motorem a převodovkou. Jako palivo se může použít 100% bionafta, čímž se emise CO2 sníží o 60-65%. V roce 2016 dodala Scania 51 těchto autobusů do Madridu.

První elektrifikovaná silnice na světě

V červnu 2016 byl poblíž švédského města Gävle zahájen provoz na první elektrifikované silnici. Elektrické nákladní vozidlo Scania po ní jezdí v běžném provozu a využívá technologii vyvinutou společností Siemens. Ta umožňuje jízdu v čistě elektrickém režimu, pokud se nachází v pravém, elektrifikovaném, pruhu. Pokud nákladní vozidlo potřebuje předjíždět nebo opustit elektrifikovanou silnici, je zapojen klasický spalovací motor Euro 6 na bionaftu.

Bezdrátově nabíjené autobusy

V prosinci 2016 Scania zahájila provoz elektrických hybridních autobusů s bezdrátovým nabíjením. Jejich trasa vede ze Södertälje, kde sídlí společnost Scania, do Královského technologického institutu ve Stockholmu. Akumulátory jsou nabíjeny bezdrátově na konečných stanicích. K ujetí 10 kilometrů stačí 7 minut nabíjení.

Vodík vyrobený ze solárních článků

Ve spolupráci s norskou přepravní společností Asko, začala Scania testovat nákladní vozidla s elektromotorem, kterému energii dodává vodík v palivových článcích. Vodík je navíc vyráběn lokálně, prostřednictvím solárních článků. Třínápravová souprava o celkové hmotnosti 27 t zvládne ujet až 500 km.

Scania je předním světovým poskytovatelem řešení v oblasti dopravy

Společně s našimi partnery a zákazníky se ubíráme směrem k udržitelnému systému přepravy. V roce 2016 jsme našim zákazníkům dodali 73 100 nákladních automobilů, 8 300 autobusů a také 7 800 průmyslových a lodních motorů. Čisté tržby dosáhly téměř 104 miliard SEK, ze kterých bylo přibližně 20 procent spojených s poskytováním služeb. Společnost Scania byla založena v roce 1981. Aktuálně působí ve více než 100 zemích a zaměstnává přibližně 46 000 lidí. Výzkum a vývoj probíhá ve Švédsku a na pobočkách v Brazílii a Indii. Výrobní závody se pak nachází v Evropě, Latinské Americe a v Asii s montážními závody v Africe, Asii a Eurasii. Scania je součástí Volkswagen Truck & Bus GmBH.

Pro více informací navštivte:

www.scania.com

Autorizovaný prodej a servis vozů CITROËN

více než 20 let zkušeností/ autobazar/ specialista na užitkové vozy

Kontakt:
INTENSYS-CZ
Praha 9, Českobrodská 831
281 931 109, 281 932 525
prodej@intensys.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Zpráva o hospodaření společnosti Scania za leden-červen 2017

Zpráva o hospodaření společnosti...

Čistý prodej společnosti Scania vzrostl na rekordní hodnotu 58,7 miliardy SEK, což představuje nárůst o 17 procent oproti loňskému roku. Shrnutí prvních šesti měsíců roku 2017: Provozní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Napříč Finskem projel „parní“ autobus Scania

Napříč Finskem projel „parní“...

Finové se rozhodli oslavit sto let nezávislosti svou nejoblíbenější činností – saunováním. Národní přepravce Savonlinja se ve spolupráci se společností Scania – rozhodl postavit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SCANIA a autonomní nákladní vozidla

SCANIA a autonomní nákladní vozidla

Nákladní doprava směřuje k jízdě v konvojích. Evropští výrobci nákladních vozidel představili – podrobnou časovou osu kroků vedoucích k zavedení konvojů – tedy koordinované...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nová generace motorů V8 od společnosti Scania – použitá technologie znamená velký krok vpřed

Nová generace motorů V8 od společnosti...

Nová generace motorů V8 společnosti Scania přináší řadu vylepšení, která znamenají významný pokrok. Přínosy zákazníkům: Výrazně vyšší úspora paliva, snížení celkové hmotnosti,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Scania: vodík jako palivo budoucnosti

Scania: vodík jako palivo budoucnosti

Existuje mnoho důvodů, proč by vodíkové palivové články mohly být jedním z řešení udržitelné přepravy. Elektrifikace, automatizace, hybridy a různá alternativní paliva – přitahují...