Před 25 lety musela být ojetina ze západu, dnes jsou hitem zánovní auta tuzemského původu

Po Listopadu 1989 brali Češi vše bez ohledu na stáří.

Novodobý trh s ojetými vozy má za sebou téměř třicetiletou historii

– během níž prošel dramatickou proměnou. Zatímco na začátku 90. let čeští zákazníci toužili po jakémkoli zahraničním automobilu prakticky bez ohledu na jeho stáří a stav, dnes požadují co nejmladší vozy, a to nejlépe domácí provenience, a kompletní balík doprovodných služeb. Celý vývoj od porevoluční hladové poptávky až po standardní evropský trh výborně dokumentují statistiky největšího českého prodejce AAA AUTO, který za 25 let své existence od svého založení obsloužil už více než 1,9 milionu zákazníků.

Na začátku 90. let nastal boom všeobecného podnikání

– rozšířil se obchod s ojetými automobily prostřednictvím autobazarů. V té době v nich byli čeští zákazníci ochotní koupit jakýkoli zahraniční automobil, protože domácí trh toho příliš nenabízel. „Naše prodejní statistiky ukazují, že v té době byla pro zájemce důležitá prakticky jen značka bez ohledu na stáří a stav vozu. Současní zákazníci jsou daleko racionálnější, upřednostňují mladší vozy a hledí hlavně na jejich vyšší bezpečnostní standardy a komfortní doplňkovou výbavu,“ uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová a ještě doplnila:.„Současně se také zcela radikálně proměnil vztah k vozům dominantní domácí značky Škoda. Zatímco po revoluci se žízeň po automobilech zahraničních automobilek projevila v razantním poklesu zájmu o škodovky, nyní tvoří vozy značky Škoda zhruba třetinu nabídky dnešních autobazarů a dlouhodobě vedou žebříček nejoblíbenějších modelů.“ 

S rostoucí nabídkou pro zákazníky nabývala na významu také

– nabídka doplňkových služeb a solventnost, které dnes již při výběru autobazaru hrají zásadní roli. Proto také postupně většina malých bazarů ukončila činnost a po krizi v roce 2008 se prodej soustředil do velkých autocenter, která nabízejí automobily ve svém vlastnictví, mají více poboček a za všechny nabízené vozy ručí.

Český trh se postupně sbližoval se západní Evropou i v tom

– jak lidé nákup ojetého vozu vnímají. „Od jediné možnosti pro ekonomicky slabší zájemce jsme plynule přešli k běžnému způsobu pořizování vozu z nejrůznějších důvodů. Tomu odpovídá třeba průměrná cena pořizovaného vozu, která se letos podle našich odhadů vyšplhá na zhruba 201 tisíc Kč, stejně jako to, že nabídku vozů v naší sekci Mototechna Premium s oblibou využívají manažeři a majitelé firem, kteří nechtějí na novější automobil čekat a rádi si vyberou z široké nabídky na jednom místě. A nejen oni, našimi auty jezdila a jezdí i celá řada známých institucí a osobností, namátkou třeba Nadace Václava a Dagmar Havlových, herci Veronika Žilková, Václav Vydra, Martin Kraus, miss Lucie Křížková – Váchová, fotbalisté v čele s Václavem Kadlecem a mnoho dalších,“ pokračuje Karolína Topolová.

Přístup běžných zákazníků se aktuálně odvíjí především od momentální celkové ekonomické situace

Ta je v současné době spíše příznivá, zájemci proto preferují bezpečné a dobře vybavené vozy s tuzemským původem. „Na automobil si raději vezmou půjčku, aby si mohli opatřit přesně takový, jaký hledali,“ konstatovala Karolína Topolová. „Stejně k tomu bude s největší pravděpodobností přistupovat i náš dvoumilióntý zákazník, kterého očekáváme letos na podzim,“ dodala.

 Skupina AAA AUTO působí na trhu již 25 let

Provozuje síť více než 40 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila přes 1,9 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně přes 63 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Skupinu AAA AUTO vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners. Značky AAA AUTO a Mototechna jsou oficiálním partnerem české nejvyšší fotbalové soutěže – ePojisteni.cz ligy.
 

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...