Pět otázek a odpovědí na téma elektromobily

  • Podle Evropské komise musí mít vozy s nulovými nebo nízkými emisemi do roku 2030 podíl 40 % na celkových prodejích
  • Nejvíce dotazů se týká dojezdu a nabíjení akumulátorů
  • SEAT uvede do začátku roku 2021 na trh 6 nových modelů s elektrickým nebo externě nabíjitelným hybridním pohonem

Jaký je rozdíl mezi hybridním a externě nabíjitelným hybridním pohonem? Jaký je jejich dojezd? Kde je možné takové vozy nabíjet? Vozidla s elektrifikovanými pohony jsou budoucími hvězdami automobilového trhu. Jejich prodeje během prvních šesti měsíců letošního roku vzrostly o 58 %. Tento nový způsob mobility vyvolává v budoucích uživatelích otázky, na něž přinášíme následující odpovědi.

  1. Jaké existují druhy elektricky poháněných vozidel?

Existují tři druhy vozidel, jejichž pohon v různé míře používá elektrickou energii. Prvním stupněm jsou vozidla s hybridními pohony, která mají dva různé zdroje hnací síly, elektromotor a spalovací motor. U těchto vozidel jsou akumulátory nabíjeny při zpomalování. Druhý stupeň elektrifikace představují externě nabíjitelné hybridní pohony, jejichž akumulátory lze nabíjet přímo z elektrické zásuvky. Nejvyšší stupeň elektrifikace reprezentují automobily se 100% elektrickým pohonem. Elektromobily jsou poháněny výhradně elektromotorem a mají elektrickou zásuvku pro nabíjení sady akumulátorů z elektrické sítě. Podle Evropské komise musí mít vozy s nulovými nebo nízkými emisemi (méně než 50 gramů CO2 na kilometr) v roce 2030 podíl na celkových prodejích 40 %. Cílem pro rok 2025 je 20% podíl.

  1. Kde lze elektromobily nabíjet?

Nabíjecí přípojky mohou být buď veřejné, nebo soukromé. Uživatelé si mohou nechat namontovat nabíjecí stanici ve své soukromé nebo sdílené garáži, pokud montáž zajistí autorizovaný specialista a jsou splněny veškeré legislativní požadavky.

Podle odhadů se 70 % všech nabíjecích procesů uskutečňuje doma a v zaměstnání. Je-li zapotřebí nabíjet na cestách, lze využít postupně rozšiřovanou síť veřejných nabíjecích stanic. V současnosti jich je v EU cca 100 000. Evropská komise očekává, že do roku 2025 vzroste počet veřejných nabíjecích stanic dvacetinásobně, na dva miliony.

Také doba nabíjení se postupně zkracuje. Například SEAT el-Born bude mít po pouhých 47 minutách nabíjení dojezd 420 kilometrů. Při využití stanic pro ultra rychlé nabíjení proběhne kompletní nabití akumulátorů za pouhých deset minut. Cestování na dlouhé vzdálenosti usnadní od příštího roku evropská síť 400 rychlonabíjecích stanic (350 kW), vzdálených od sebe 120 kilometrů.

  1. Jak dlouhý je v průměru dojezd?

Akumulátory umožňují dojezd od 200 až do více než 400 kilometrů. SEAT el-Born bude mít dojezd až 420 kilometrů bez nabíjení. Dojezd závisí na stylu jízdy a způsobu používání. Na rozdíl od vozů, poháněných spalovacími motory, mají elektromobily v městském provozu nižší spotřebu. „V současnosti připravujeme produktové portfolio, z něhož si budou moci zákazníci vybírat dojezd podle účelu, k němuž budou vozidlo používat. Budeme nabízet akumulátory s různou kapacitou, abychom pokryli požadavky všech uživatelů,“ říká Josep Bons, vedoucí vývoje elektrických a elektronických systémů ve společnosti SEAT. Do začátku roku 2021 uvede SEAT na trh 6 nových modelů s elektrickým nebo externě nabíjitelným hybridním pohonem.

  1. Mají elektromobily nulové emise?

Elektromobily jsou považovány za vozidla s nulovými lokálními emisemi, což vyplývá ze způsobu fungování jejich pohonu. Navíc jsou také trvale udržitelnější v rámci celého životního cyklu vozidla. Elektromobily mají o 17 až 30 % nižší emise v porovnání s vozidly, poháněnými motory na naftu nebo benzin. „A pokud jsou akumulátory nabíjeny elektrickou energií, vyráběnou trvale udržitelným způsobem, například větrnými nebo solárními elektrárnami, jsou emise elektromobilů za celý životní cyklus produktu o téměř 90 % nižší než u konvenčního automobilu,“ zdůrazňuje Josep.

V Evropě jsou poskytovány různé dotace na podporu prodeje a používání vozidel s nulovými lokálními emisemi. V některých zemích, jako je Norsko, platí při zakoupení elektromobilu přímé snížení daně. V Německu, Francii a Španělsku jsou zákazníkům poskytovány dotace a mnoho evropských měst nabízí specifické benefity včetně bezplatného parkování, osvobození od mýtných poplatků a možnosti využívat vyhrazené jízdní pruhy nebo bezplatný vjezd těchto vozidel do zón s omezenou dopravou.

  1. Jsou elektromobily dražší než konvenční vozy?

Cenová dostupnost elektromobilů se zvyšuje. Cílem značky SEAT a koncernu Volkswagen je vyrábět elektromobily „pro miliony lidí, nikoli pro milionáře“. Technický pokrok umožňuje snižování cen elektricky poháněných modelů. Například v uplynulém desetiletí klesly náklady na akumulátory o 80 %.

Dalším faktorem je výrazně nižší cena elektrické energie v porovnání s benzinem nebo naftou. Prognózy navíc hovoří o tom, že náklady na údržbu elektromobilu budou pouze třetinové v porovnání s vozidly, vybavenými spalovacím motorem. A ve většině zemí mohou zákazníci při pořízení elektromobilu využívat státní dotace nebo daňové úlevy.

Kromě vozidel se všemi druhy elektrifikovaných pohonů, která jsou cenově stále dostupnější, nabízí SEAT také další druhy trvale udržitelných pohonů, jako jsou motory na CNG (Compressed Natural Gas; stlačený zemní plyn). SEAT je díky tomu schopen poskytovat zákazníkům řešení pro mobilitu, která splňují jejich požadavky.

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT vyrábí biometan z odpadu

SEAT vyrábí biometan z odpadu

SEAT bude ve svých vozidlech testovat biopalivo získávané ze skládek komunálního odpadu. Projekt s celkovým rozpočtem 4,3 milionu eur bude ukončen v roce 2023 a na jeho financování se podílí...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT nabízí pro úspěšný model Leon zvýhodněný paket FR Black Matt

SEAT nabízí pro úspěšný model Leon...

SEAT Leon FR Black Matt s cenovým zvýhodněním až 146 300 Kč Exteriér a interiér s jedinečným sportovním charakterem Zákazníci mohou využít také akční nabídky originálního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prodeje značky SEAT v září vzrostly o 37 %

Prodeje značky SEAT v září vzrostly o...

Společnost SEAT prodala 43 200 vozidel a zaznamenala historicky nejlepší zářijový výsledek SEAT letos dodal již 454 800 vozů, což je meziročně o 9,4 % více a další rekord Počet dodaných...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT Service zajistí zimní dobrodružství bez obav

SEAT Service zajistí zimní...

Zimní sezonní prohlídka a kompletní SEAT Pneuservis připraví vůz na zimu Zvýhodněná výměna stíracích lišt s atraktivním bonusem Rozsáhlá nabídka Originálního příslušenství SEAT pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jak funguje logistika 16 milionů dílů denně?

Jak funguje logistika 16 milionů dílů...

Nová „řídicí věž“ bude mít v reálném čase pod kontrolou polohu více než 16 milionů dílů, z nichž závod SEAT Martorell vyrábí každý den 2300 vozů Díky tomuto novému systému si...