Pět otázek a odpovědí na téma elektromobily

  • Podle Evropské komise musí mít vozy s nulovými nebo nízkými emisemi do roku 2030 podíl 40 % na celkových prodejích
  • Nejvíce dotazů se týká dojezdu a nabíjení akumulátorů
  • SEAT uvede do začátku roku 2021 na trh 6 nových modelů s elektrickým nebo externě nabíjitelným hybridním pohonem

Jaký je rozdíl mezi hybridním a externě nabíjitelným hybridním pohonem? Jaký je jejich dojezd? Kde je možné takové vozy nabíjet? Vozidla s elektrifikovanými pohony jsou budoucími hvězdami automobilového trhu. Jejich prodeje během prvních šesti měsíců letošního roku vzrostly o 58 %. Tento nový způsob mobility vyvolává v budoucích uživatelích otázky, na něž přinášíme následující odpovědi.

  1. Jaké existují druhy elektricky poháněných vozidel?

Existují tři druhy vozidel, jejichž pohon v různé míře používá elektrickou energii. Prvním stupněm jsou vozidla s hybridními pohony, která mají dva různé zdroje hnací síly, elektromotor a spalovací motor. U těchto vozidel jsou akumulátory nabíjeny při zpomalování. Druhý stupeň elektrifikace představují externě nabíjitelné hybridní pohony, jejichž akumulátory lze nabíjet přímo z elektrické zásuvky. Nejvyšší stupeň elektrifikace reprezentují automobily se 100% elektrickým pohonem. Elektromobily jsou poháněny výhradně elektromotorem a mají elektrickou zásuvku pro nabíjení sady akumulátorů z elektrické sítě. Podle Evropské komise musí mít vozy s nulovými nebo nízkými emisemi (méně než 50 gramů CO2 na kilometr) v roce 2030 podíl na celkových prodejích 40 %. Cílem pro rok 2025 je 20% podíl.

  1. Kde lze elektromobily nabíjet?

Nabíjecí přípojky mohou být buď veřejné, nebo soukromé. Uživatelé si mohou nechat namontovat nabíjecí stanici ve své soukromé nebo sdílené garáži, pokud montáž zajistí autorizovaný specialista a jsou splněny veškeré legislativní požadavky.

Podle odhadů se 70 % všech nabíjecích procesů uskutečňuje doma a v zaměstnání. Je-li zapotřebí nabíjet na cestách, lze využít postupně rozšiřovanou síť veřejných nabíjecích stanic. V současnosti jich je v EU cca 100 000. Evropská komise očekává, že do roku 2025 vzroste počet veřejných nabíjecích stanic dvacetinásobně, na dva miliony.

Také doba nabíjení se postupně zkracuje. Například SEAT el-Born bude mít po pouhých 47 minutách nabíjení dojezd 420 kilometrů. Při využití stanic pro ultra rychlé nabíjení proběhne kompletní nabití akumulátorů za pouhých deset minut. Cestování na dlouhé vzdálenosti usnadní od příštího roku evropská síť 400 rychlonabíjecích stanic (350 kW), vzdálených od sebe 120 kilometrů.

  1. Jak dlouhý je v průměru dojezd?

Akumulátory umožňují dojezd od 200 až do více než 400 kilometrů. SEAT el-Born bude mít dojezd až 420 kilometrů bez nabíjení. Dojezd závisí na stylu jízdy a způsobu používání. Na rozdíl od vozů, poháněných spalovacími motory, mají elektromobily v městském provozu nižší spotřebu. „V současnosti připravujeme produktové portfolio, z něhož si budou moci zákazníci vybírat dojezd podle účelu, k němuž budou vozidlo používat. Budeme nabízet akumulátory s různou kapacitou, abychom pokryli požadavky všech uživatelů,“ říká Josep Bons, vedoucí vývoje elektrických a elektronických systémů ve společnosti SEAT. Do začátku roku 2021 uvede SEAT na trh 6 nových modelů s elektrickým nebo externě nabíjitelným hybridním pohonem.

  1. Mají elektromobily nulové emise?

Elektromobily jsou považovány za vozidla s nulovými lokálními emisemi, což vyplývá ze způsobu fungování jejich pohonu. Navíc jsou také trvale udržitelnější v rámci celého životního cyklu vozidla. Elektromobily mají o 17 až 30 % nižší emise v porovnání s vozidly, poháněnými motory na naftu nebo benzin. „A pokud jsou akumulátory nabíjeny elektrickou energií, vyráběnou trvale udržitelným způsobem, například větrnými nebo solárními elektrárnami, jsou emise elektromobilů za celý životní cyklus produktu o téměř 90 % nižší než u konvenčního automobilu,“ zdůrazňuje Josep.

V Evropě jsou poskytovány různé dotace na podporu prodeje a používání vozidel s nulovými lokálními emisemi. V některých zemích, jako je Norsko, platí při zakoupení elektromobilu přímé snížení daně. V Německu, Francii a Španělsku jsou zákazníkům poskytovány dotace a mnoho evropských měst nabízí specifické benefity včetně bezplatného parkování, osvobození od mýtných poplatků a možnosti využívat vyhrazené jízdní pruhy nebo bezplatný vjezd těchto vozidel do zón s omezenou dopravou.

  1. Jsou elektromobily dražší než konvenční vozy?

Cenová dostupnost elektromobilů se zvyšuje. Cílem značky SEAT a koncernu Volkswagen je vyrábět elektromobily „pro miliony lidí, nikoli pro milionáře“. Technický pokrok umožňuje snižování cen elektricky poháněných modelů. Například v uplynulém desetiletí klesly náklady na akumulátory o 80 %.

Dalším faktorem je výrazně nižší cena elektrické energie v porovnání s benzinem nebo naftou. Prognózy navíc hovoří o tom, že náklady na údržbu elektromobilu budou pouze třetinové v porovnání s vozidly, vybavenými spalovacím motorem. A ve většině zemí mohou zákazníci při pořízení elektromobilu využívat státní dotace nebo daňové úlevy.

Kromě vozidel se všemi druhy elektrifikovaných pohonů, která jsou cenově stále dostupnější, nabízí SEAT také další druhy trvale udržitelných pohonů, jako jsou motory na CNG (Compressed Natural Gas; stlačený zemní plyn). SEAT je díky tomu schopen poskytovat zákazníkům řešení pro mobilitu, která splňují jejich požadavky.

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT znovu překonal svůj historický prodejní rekord

SEAT znovu překonal svůj historický...

Španělský výrobce automobilů dosáhl historicky nejvyššího počtu prodaných vozů již měsíc před koncem roku 2019 SEAT prodal od ledna do listopadu 542 800 vozů, o 10,3 % více než ve...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Řemeslníci s přesností na milimetr

Řemeslníci s přesností na milimetr

Velmi kvalifikovaní řemeslníci manuálně tvarují lisovací formy pro výrobu různých dílů modelů SEAT Nástrojáři uskutečňují více než 2000 kontrol, aby byly vyloučeny jakékoli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Automobil, který komunikuje se semafory

Automobil, který komunikuje se semafory

Projekt, sponzorovaný společností SEAT, Generálním ředitelstvím pro dopravu (DGT) ve Španělsku, magistrátem Barcelony a společností ETRA (Electronic Trafic), propojuje vozidla se semafory a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT Tarraco, nejlepší auto pro golfisty

SEAT Tarraco, nejlepší auto pro golfisty

Golfoví hráči a profesionálové považují SEAT Tarraco za nejlepší vůz díky jeho prostornosti, užitným vlastnostem, poměru cena/výkon a ochraně životního prostředí Vlajková loď...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT rozšiřuje modelovou řadu Tarraco o verzi 1.5 TSI DSG s pohonem předních kol

SEAT rozšiřuje modelovou řadu Tarraco o...

Tarraco s pohonem předních kol kombinuje přeplňovaný zážehový motor 1,5 litru o výkonu 110 kW (150 k) se sedmistupňovou automatickou převodovkou Největší SUV značky je díky nové kombinaci...