Ohlédnutí na ikonické kupé: Tři generace modelu Volkswagen Scirocco

První generace modelu Scirocco byla uvedena na trh v roce 1974

  • Scirocco I (1974 – 1981): kupé na základě modelu Golf I
  • Scirocco II (1981 – 1992): 2. generace sportovního bestselleru
  • Scirocco III (2008 – 2017): motoristický sport na zemní plyn

„To umíme také. A lépe,“ řekli si v roce 1971 ve Wolfsburgu. A zahájili vývoj kupé, za nímž se budou všichni otáčet. S velkým nadšením pro koncept chtěli modelem Scirocco překřížit plány krátce předtím představeným konkurentům Ford Capri a Opel Manta. To se podařilo bravurně, protože zatímco modely Capri a Manta jezdily ještě s tuhou zadní nápravou a pohonem zadních kol, bodovalo Scirocco motory uloženými napříč, pohonem předních kol a moderním podvozkem – a to vše za atraktivní cenu. Vznikl tak důstojný nástupce mimořádně úspěšného modelu Karmann Ghia Typ 14 Coupé, který se vyráběl 19 let.

Kult hranatých tvarů 

Nejen po technické stránce, i vizuálně bylo Scirocco, představené v roce 1974, trefou do černého. Bylo nasnadě, aby designér Giorgetto Giugiaro, který navrhl tehdy vyvíjený model Golf I, „ušil plechový oblek“ i pro kupé na stejném technickém základě. A „Maestro“ navrhl úchvatně krásný automobil s uspořádáním interiéru 2+2 a věcným, elegantním stylem. Jeho vnější délka byla 3850 milimetrů, výška pouhých 1310 milimetrů. S motorem a převodovkou mělo Scirocco hmotnost pouhých 800 kilogramů. Stejně jako Karmann Ghia, sjíždělo i Scirocco z montážní linky závodu Karmann v Osnabrücku.

První GTI bylo Scirocco

Před Golfem mělo Scirocco náskok. Výroba sportovního modelu Scirocco GTI byla zahájena v létě 1976, zatímco Golf GTI, z něhož se stal později kultovní automobil, byl představen až na podzim téhož roku. Jeho motor 1,6 litru s výkonem 81 kW/110 k a velkou chutí po vysokých otáčkách disponoval mechanickým vstřikováním paliva a pro řidiče byl – stejně jako později v modelu Golf GTI – trvalým zdrojem potěšení z jízdy. Menší motory poskytovaly výkony od 37 kW/50 k do 63 kW/85 k.

Dynamické Scirocco GTI s výkonem 81 kW/110 k

Vyššímu výkonu byl přizpůsoben podvozek. Verze GTI a GLI lze rozpoznat především podle předního spoileru. V interiéru verze GTI byly pro řidiče zdrojem radosti sportovní volant, otáčkoměr, středová konzola s hodinami a ukazatelem teploty motorového oleje a především sportovní sedadla s charakteristickým čalouněním tkaninou s kostkovaným vzorem. Luxusní varianta GLI byla vybavena tmavě tónovanými skly oken, výplněmi dveří s kobercovými ozdobnými plochami a výškově nastavitelnými sedadly vpředu se speciálním čalouněním.

„Žádná panika“ v pohárových závodech VW Junior Cup: Jako host se na start postavil také Udo Lindberg

Osmdesát tisíc diváků sledovalo v dubnu 1976 na autodromu Hockenheim první závod poháru VW Junior Cup s upravenými vozy Scirocco o výkonu 77 kW/105 k. První značkový pohár Volkswagen byl velmi populární. Mezi jezdce v premiérové sezoně patřil mimo jiné pozdější jezdec Formule 1 Manfred Winkelhock (1951 – 1985).

Host ve startovním poli Udo Lindenberg (vpravo) a instruktor Willi Bergmeister během závodu na ostrově Sylt v roce 1976

Při závodě na letišti na ostrově Sylt se postaral o pozdvižení Udo Lindenberg, který přijal pozvání a postavil se na start. Rocková hvězda dostala již v prvním kole nezvladatelný smyk, ztratila orientaci a na chvíli se odvážně rozjela proti rychle se přibližující „smečce“ vozů Scirocco. Po panice však ani stopy, Udo zůstal jako vždy nad věcí a dovedně nebezpečí odvrátil strhnutím volantu směrem na trávník. Tak skončil jeho krátký výlet do světa motoristického sportu.

První sezona poháru VW Junior Cup se uskutečnila s upravenými vozy Scirocco

Začátek 80. let: Scirocco II (1981 – 1992)

Po více než 500 000 vyrobených vozů Scirocco I byl v březnu 1981 představen nástupce se zcela novým vzhledem. Jeho základem byla opět platforma modelu Golf I, nabízel však větší interiér i zavazadlový prostor a také nižší součinitel aerodynamického odporu vzduchu pro nižší spotřebu paliva.

Volkswagen Scirocco II

„Spoléhám na 16V“ 

Zpočátku byly zdrojem hnací síly agregáty, známé z modelu Scirocco I. Později se však výkony zvyšovaly. V roce 1985 debutoval čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem a výkonem 102 kW/139 k, známý z modelu Golf II GTI. Výkonný agregát, chválený v odborném tisku pro svou chuť po otáčkách, poháněl nový vrcholný model Scirocco GTX 16V.

Vždy mimořádné: Speciální edice Scirocco

Zcela bílá speciální edice „White Cat“ byla v roce 1985 pro Volkswagen trefou do černého. Sportovní styl modelu Scirocco byl umocněn bílým lakem karoserie, bílými koly, sedadly, zadními světlomety s bílými pruhy a aerodynamickými doplňky po celém obvodě karoserie včetně zadního spoileru Zender. V podobném stylu se prezentovala edice „Scala 16V“, která však byla k dispozici také v jiných barvách. Dynamická speciální edice GTS byla nabízena s výkonnými motory, její cena však byla o trochu nižší než u verze GTI. Celkem bylo vyrobeno 290 000 vozů Scirocco II.

Mimořádně oblíbená a dodnes vyhledávaná: Speciální edice „White Cat“ z roku 1985

1988: Do hry přichází Corrado 

Corrado, které v letošním roce slaví 30. výročí, se mělo původně stát nástupcem modelu Scirocco II. Jeho vývoj byl zahájen již v roce 1981, tehdy ještě pod označením Scirocco III. Později však bylo rozhodnuto o změně označení technicky náročnějšího modelu na „Corrado“. Kupé bylo od roku 1988 nabízeno ve vyšším segmentu souběžně s modelem Scirocco II, jehož výroba byla definitivně ukončena až v roce 1992.

2008: Svěží vítr z Portugalska 

Po dlouhé pauze představila značka Volkswagen v roce 2008 opět kupé: Scirocco III, které vzniklo z fascinující studie „IROC“.

Studie byla představena s dvouletým předstihem a dočkala se velmi pozitivního ohlasu. Zejména působivý metalický lak v odstínu „Viper Green“ byl přijat tak dobře, že byl tento barevný odstín zahrnut do palety barev sériově vyráběného modelu Scirocco.

Model Scirocco III, vyráběný v portugalském závodě Volkswagen Palmela, vycházel z technické platformy modelu Golf VI. Byl poháněn moderními přeplňovanými motory s rozsahem výkonu od 90 kW/122 k do 206 kW/280 k (Scirocco R).

Studie Volkswagen IROC oslavila premiéru v roce 2006 na autosalonu v Paříži

Atraktivní Volkswagen Scirocco III nabízel výkon až 206 kW/280 k

Scirocco R Cup: Ekologický značkový pohár Volkswagen

Scirocco III nabízelo atraktivní podívanou v motoristickém sportu při napínavých závodech na okruzích. V letech 2008 až 2014 se v rámci DTM konaly pohárové závody Scirocco R-Cup, které poskytovaly mladým talentovaným jezdcům vítanou příležitost ke vstupu do světa motoristického sportu. Byl to pro ně ideální kariérní odrazový můstek pro postup do vyšších úrovní automobilových závodů. Na start byli zváni také prominentní jezdci z Formule 1, DTM a soutěžního sportu. Zkušení jezdci přitom dokázali nejednou pořádně zamíchat pořadím. Pohárové závody byly navíc ekologické, protože identické závodní vozy Scirocco v pohárové úpravě o výkonu 173 kW/235 k byly poháněny motory na zemní plyn.

Pohárové závody Scirocco R-Cup poskytovaly divákům napínavou podívanou

Motor závodního vozu Scirocco spaloval zemní plyn

Éra modelu Scirocco skončila na podzim 2017 po 272 150 vyrobených vozech třetí generace této modelové řady. Atraktivní kupé si po desetiletí získávalo srdce svých fanoušků, v nichž ještě dlouhou dobu zůstane. V tomto smyslu: bye-bye, Rocco!

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Každý gram se počítá – lehká konstrukce určuje koncept závodního vozu I.D. R Pikes Peak

Každý gram se počítá – lehká...

Čistě elektricky poháněný vůz pro nejslavnější závod do vrchu na světě má hmotnost pod 1100 kg včetně jezdce Vývoj urychlily rozsáhlé počítačové simulace Nízká hmotnost akumulátorů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen Užitkové vozy zahájil výrobu modelu Amarok s novým vrcholným motorem

Volkswagen Užitkové vozy zahájil...

Amarok V6 nově s motorem o výkonu 190 kW Funkce zvýšení plnicího tlaku přechodně umožňuje až 200 kW Vyšší točivý moment: 580 N.m Nový vrcholný motor lze objednávat do výbavových linií...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Do řídkého vzduchu – Volkswagen Motorsport koncipoval pro závodní vůz I.D. R Pikes Peak průkopnickou aerodynamiku

Do řídkého vzduchu – Volkswagen...

Trasa závodu do vrchu v americkém státě Colorado je s nadmořskou výškou 2862 až 4302 metrů jedinečnou výzvou i z hlediska aerodynamiky Benevolentní pravidla při vývoji prvního čistě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technické inovace pro nový Touareg – 2. díl:  „Řízení všech kol“ zmenšuje průměr otáčení

Technické inovace pro nový Touareg –...

Novinka v nabídce: Nový Touareg je prvním vozem Volkswagen s aktivně řízenými koly zadní nápravy Nové „řízení všech kol“ propůjčuje SUV vyšší třídy ve městě obratnost...

Technické inovace pro nový Touareg –...

Termovizní kamera Touaregu dokáže za tmy rozpoznávat osoby a zvířata dříve než nejbystřejší řidič „Night Vision“ vidí za tmy do vzdálenosti až 130 metrů, upozorní řidiče a uvede...