Od pokoutního prodeje k profesionálním službám aneb jak se změnil trh ojetin za 25 let

Málokdo z řad zákazníků by se asi chtěl vrátit do devadesátých let a kupovat ojetý vůz v některém z malých autobazarů.

Malé autobazary tehdy vyrůstaly jako houby po dešti

– a obchodovaly především s dováženými auty západní provenience. Jak jejich zboží, tak i jejich služby nejenže měly většinou nevalnou úroveň, ale často působily už na první pohled podezřele. Od té doby udělal obchod s ojetými vozidly obrovský kvalitativní skok a vedl cestou postupné centralizace a vzniku moderních, vysoce profesionálních společností, nově dokonce s mezinárodní působností. Naopak počet malých autobazarů s nabídkou do 30 vozidel se trvale snižuje, každoročně jich podle statistik opouští trh několik desítek.

V čele těchto změn šel celých 25 let své činnosti dnes největší prodejce ojetých aut ve střední a východní Evropě AAA AUTO International

– který si i díky tomu dokázal po celou tuto dobu udržovat vedoucí postavení na trhu. „Zejména na začátku devadesátých let vznikalo hodně malých autobazarů, které chtěly co nejrychleji vydělat na poptávce po dovážených ojetinách ze západu. Na kvalitu se při takových obchodech moc nekoukalo, nic se neprověřovalo, rozhodující bylo, že je vůz z ciziny. V divoké době nebyla nouze o podvody a řada zákazníků se dobrala trpké zkušenosti, že i znovunabytá svoboda má svůj rub,“ říká generální ředitelka AAA AUTO International Karolína Topolová. „Cílem AAA AUTO bylo zásadně se od takového prostředí odlišit a začít po vzoru profesionálních obchodníků ze západní Evropy poskytovat skutečně solidní a spolehlivé služby.“

AAA AUTO přistoupilo k pečlivému prověřování původu všech obchodovaných vozidel

– a jako první autobazar zákazníkům nabídlo výkup za hotové, takže již nemuseli zdlouhavě čekat na to, jak dopadne komisní prodej. Postupně společnost zavedla i řadu dalších služeb, které do té doby na trhu ojetin chyběly, jako je možnost pořízení auta na splátky, mobilní výkup, možnost výměny vozu za jiný nebo garance legálního původu vozidla. S rozvojem internetu a marketingu se stala i průkopníkem v oblasti telemarketingu a webové prezentace ojetých aut. Zcela novátorským činem pak bylo v roce 1998 zprovoznění call centra, které dnes zaměstnává na 200 proškolených operátorů a významně se podílí na celkových obchodech AAA AUTO.

„Všechny tyto činnosti by nebylo možné realizovat bez předchozí expanze a centralizace společnosti. Jako společnost s více než čtyřiceti pobočkami ve čtyřech zemích dnes můžeme nabízet takový rozsah služeb, který je pro malé autobazary těžko představitelný. Až 90 % transakcí s vozy již realizujeme díky internetu a mobilním telefonům, jejichž prostřednictvím probíhá většina komunikace se zákazníky,“ uvedla dále Karolína Topolová. To, že jen loni v Česku zaniklo kolem šedesáti malých prodejců ojetých vozidel, považuje generální ředitelka AAA AUTO International v této situaci za logické. „S aktuálním vývojem mohou malé autobazary, které nejenže mají omezenou nabídku, ale nedokáží ani důkladně prověřovat původ vozů a nenabízejí žádné doplňkové služby a alternativní financování, jen těžko držet krok,“ domnívá se a pokračuje: „Podle mého názoru je proto další centralizace v tomto oboru nevyhnutelná. Spolu s ní se však v odvětví, v němž se ročně jen v České republice protočí až tři čtvrtě milionu ojetých vozidel, současně také zvýší standard služeb a prostředí obchodu s ojetými vozy se bude celkově dále kultivovat.“

K tomu, aby pořízení ojetého vozu ani za současného stavu trhu již nebylo „sázkou do loterie“, se snaží svými iniciativami přispět i AAA AUTO

„Je v našem vlastním zájmu, aby zákazníci přestali mít obavy z technických problémů po převzetí vozu, omezených možností reklamace nebo vozů s přetočeným tachometrem a mohli si k prodejcům ojetých vozů vybudovat důvěru. Podporujeme proto legislativní opatření, která zpřísní obchod s ojetými vozy, a snažíme se o osvětu, ať už jde o manipulace s tachometry, tak třeba i polopřevody a další nebezpečí, která na zákazníky bohužel stále ještě leckde číhají. Jsme však optimisté a věříme, že již brzy bude i v našem regionu prodej ojetých vozů skutečně na úrovni 21. století. Myslím, že návštěvníci našich showroomů a uživatelé našich komunikačních služeb mi dají za pravdu, že AAA AUTO pro to dělá maximum,“ uzavřela generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.

Skupina AAA AUTO působí na trhu již 25 let

Provozuje síť více než 40 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila přes 1,9 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně téměř 70 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro rok 2017 se stala i držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Skupinu AAA AUTO vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners. Značky AAA AUTO a Mototechna jsou oficiálním partnerem české nejvyšší fotbalové soutěže.

 

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...