Německo
Export ojetých osobních automobilů z Německa podpořil německý domácí trh novými vozy. . Od ledna do října 2002 bylo vyvezeno 622 200 ks, tj. o 3 % více než ve stejném období roku 2001. Hlavním odbytištěm s podílem 58,1 % zůstala Východní Evropa. Dovezla 361 500 vozů (+5 %). Dynamika tohoto trhu se nyní stabilizovala na vyšší hladině, meziroční nárůst 2001/2000 byl totiž 87 %. Důvodem současného mírnějšího nárůstu je zvýšení finančního zatížení dovozu ojetin v Polsku, což přibrzdilo tok ojetin do této země. Díky uvedeným dobrým výsledkům v exportu ojetin, celkový stav ojetin v německém vnitřním maloobchodě s vozidly klesl na normální běžnou úroveň.
Česká republika
Z uvedených zemí má ČR zdaleka největší procentní podíl dovezených ojetých vozů k prodeji nových vozů. V roce 2002 bylo prodáno v ČR 147 818 nových OA, dovezeno bylo 125 466 ojetých OA, což představuje 46 %.
Slovensko
Slovensko má podstatně nižší procentní podíl dovezených ojetých vozů k prodeji nových vozů. V roce 2002 bylo prodáno na Slovensku 64 241 nových OA, dovezeno bylo pouze 9 500 ojetých OA, což představuje jenom 13 %.
Maďarsko
Z uvedených zemí má Maďarsko nejnižší procentní podíl dovezených ojetých vozů k prodeji nových vozů. V roce 2002 bylo prodáno v Maďarsku 142 547 nových OA, dovezeno bylo 8 450 ojetých OA, což představuje pouhých 6 %.
Polsko
Z uvedených zemí má Polsko druhý největší procentní podíl dovezených ojetých vozů k prodeji nových vozů. V roce 2002 bylo prodáno v Polsku 369 873 nových OA, dovezeno bylo 130 000 ojetých OA, což představuje 26 %.
Dovoz ojetých vozidel do Polska – možný od roku výroby 1996, poplatek 10 000 Kč (mimo clo a DPH) do tří let věku, za každý rok navíc dalších 10 000 Kč. Další poplatky – za dovezené / vyrobené motorové vozidlo (nové i ojeté) 3 000 Kč + cca 8 Kč za každý kilogram pneumatik a každý kilogram akumulátoru (tyto platby jsou určeny tzv. recyklačnímu fondu).
Z uvedených čísel vyplývá, že nejvyšší podíl dovezených ojetých osobních automobilů vykazuje Česká republika 46 %. Následuje Polsko s 26 %, dále Slovensko s 13 % a nejnižší podíl má Maďarsko – pouhých 6 %.
Pro nás tato skutečnost není radostná, protože průměrné stáří osobních automobilů v ČR zůstává již po několik let zhruba na stejné úrovni.
Zpracována podle podkladů sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu ČR.