Každý gram se počítá – lehká konstrukce určuje koncept závodního vozu I.D. R Pikes Peak

  • Čistě elektricky poháněný vůz pro nejslavnější závod do vrchu na světě má hmotnost pod 1100 kg včetně jezdce
  • Vývoj urychlily rozsáhlé počítačové simulace
  • Nízká hmotnost akumulátorů díky omezení celkového nejvyššího výkonu na 500 kW (680 k)

Na začátku byla simulace. „Než jsme se pustili do výroby vozu I.D. R Pikes Peak, analyzovali jsme na počítačích velký počet možných uspořádání,“ ohlíží se Willy Rampf, technický poradce projektu s rozsáhlými zkušenostmi z Formule 1, na počáteční fázi vývoje závodního vozu pro závod do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“. „Bylo nám jasné, že nebudeme mít čas, abychom vyrobili několik zkušebních prototypů. Již první pokus musel být trefou do černého.“


I.D. R Pikes Peak má hmotnost méně než 1100 kg včetně jezdce

Studie se zaměřily na optimální kompromis mezi výkonem a hmotností. Oba faktory jsou u elektricky poháněných vozidel, jako je I.D. R Pikes Peak, ještě více vzájemně provázané než u závodního vozu s konvenčním spalovacím motorem. Zjednodušeně řečeno platí, že čím vyšší výkon, tím těžší jsou akumulátory. Zejména v závodě do vrchu je však každý jednotlivý gram nežádoucí zátěží. Na Pikes Peaku je start v nadmořské výšce 2862 metrů a cíl ve výšce 4302 metrů, takže závodní vůz musí překonat výškový rozdíl více než 1400 metrů. Kromě toho čeká na Romaina Dumase za volantem závodního vozu I.D. R Pikes Peak řada serpentin, v nichž je vysoká hmotnost vozu při zpomalování i zrychlování v mnoha ohledech nevýhodou.

Inženýři oddělení Volkswagen Motorsport proto stanovili jasnou strategii. I.D. R Pikes Peak musí být co nejlehčí při zachování vysokého výkonu. Pravidla nejslavnějšího závodu do vrchu na světě přitom ponechávají v kategorii vozidel „Unlimited“ ve skutečném smyslu slova téměř neomezené možnosti.

Vývojový tým měl volnou ruku

Zkonstruovat od základu nový závodní vůz na příslovečném bílém archu papíru je snem každého inženýra. „Vyvinout automobil, určený jen a pouze pro tuto 20kilometrovou trať závodu do vrchu, to je skutečně něco výjimečného. Nápaditosti inženýrů nebyly stanoveny téměř žádné hranice,“ vysvětluje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport.

„Simulace hrály velkou roli také pro dosažení nízké hmotnosti vozidla,“ objasňuje Rampf. Například díly podvozku byly na počítači zkonstruovány tak, aby bez problémů odolaly očekávanému zatížení, aniž by však byly předimenzované – a tedy s nadměrnou hmotností. Vývojový tým se však téměř zcela vzdal ve vrcholovém motoristickém sportu sice běžných, ale extrémně nákladných materiálů, jako je titan. „Podvozek, závěsy kol a bezpečnostní struktura závodního vozu I.D. R Pikes Peak jsou vyrobeny téměř kompletně z oceli a hliníku,“ popisuje Demaison.

I.D. R Pikes Peak s nejvyšším celkovým výkonem 500 kW (680 k) má přesto hmotnost méně než 1100 kilogramů včetně jezdce – to je „lehká váha“ v porovnání s dřívějšími rekordními vozidly kategorie elektromobilů pro závod do vrchu na Pikes Peak. Vzhledem k relativně nízkému výkonu jsou akumulátorové moduly závodního vozu I.D. R Pikes Peak tak kompaktní, že mohly být optimálně uloženy vedle jezdce a za něj, aby bylo dosaženo ideálního rozložení hmotnosti. Energií z akumulátorů je napájen jeden elektromotor na přední nápravě a jeden elektromotor na zadní nápravě, přičemž rozdělování točivého momentu podléhá elektronickému řízení.

Perfekcionismus dokonce i u log sponzorů na závodní kombinéze

Karoserie a aerodynamické komponenty závodního vozu I.D. R Pikes Peak jsou vyrobeny z extrémně lehkého kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny. Úkolem pro konstruktéry bylo začlenit do vnějších tvarů závodního vozu pro Pikes Peak stylistické prvky rodiny I.D., budoucích sériově vyráběných vozidel Volkswagen s čistě elektrickým pohonem. „Během této fáze vývoje probíhala mimořádně úzká spolupráce s kolegy z centrály Volkswagenu ve Wolfsburgu,“ vzpomíná Willy Rampf.

Také skořepinová konstrukce nosné části závodního vozu I.D. R Pikes Peak s prostorem pro jezdce je vyrobena z ultra lehkého kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny. Dokonce i výběr vybavení pro jezdce ukazuje, s jakou důsledností se inženýři věnovali minimalizaci hmotnosti. Technický partner OMP vyrobil ohnivzdornou závodní kombinézu pro jezdce Dumase, čalounění sedadla a šestibodové bezpečnostní pásy z mimořádně lehkého materiálu. Loga sponzorů jsou natištěná, aby se ušetřila hmotnost běžných výšivek.

V jednom bodě však museli perfekcionisté v oblasti lehké konstrukce z oddělení Volkswagen Motorsport ustoupit. Pravidla závodu do vrchu Pikes Peak International Hill Climb určují, že každý jezdec musí mít na závodní kombinéze emblém tohoto sportovního podniku, s plochou přibližně 40 cm2. Také toto logo mělo být na Dumasovu kombinézu natištěno. „To však bylo odmítnuto, podle pravidel musí být vyšívané. K tomu potřebná příze má téměř stejnou hmotnost jako celá kombinéza,“ říká technický ředitel François-Xavier Demaison s mrknutím oka.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Trh s ojetými vozy v květnu navázal na nízké dubnové ceny

Trh s ojetými vozy v květnu navázal na...

Kromě příznivých cen roste počet inzerovaných ojetin a zvyšuje se počet dieselových automobilů dovážených k nám ze zahraničí Aktuální ceny ojetých automobilů, které v dubnu zaznamenaly...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nová aplikace Volkswagen Connect přináší konektivitu majitelům starších vozů

Nová aplikace Volkswagen Connect...

Jediným hardwarovým požadavkem je zařízení DataPlug Užitečné funkce pro cestování, nouzové situace i servis Snadné a levné řešení konektivity pro starší vozy Volkswagen nabízí svým...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výrobní milník: 100 000 kempinkových vozů California „Made in Hannover“

Výrobní milník: 100 000 kempinkových...

Nejúspěšnější kempinkový vůz ve své třídě Výroba v roce 2018 směřuje k dalšímu rekordu Eckhard Scholz: „Tento úspěšný příběh by sotva mohl být lepší!“ Volkswagen Užitkové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technické inovace pro nový Touareg – 3. díl: Technicky vyspělý podvozek s inovativní stabilizací náklonu

Technické inovace pro nový Touareg –...

Podvozek z hliníku: Vzduchové odpružení se systémem pro stabilizaci náklonu karoserie umožňuje novému modelu Touareg dosáhnout nové úrovně komfortu v kategorii SUV Systém pro stabilizaci...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen Užitkové vozy zahájil výrobu modelu Amarok s novým vrcholným motorem

Volkswagen Užitkové vozy zahájil...

Amarok V6 nově s motorem o výkonu 190 kW Funkce zvýšení plnicího tlaku přechodně umožňuje až 200 kW Vyšší točivý moment: 580 N.m Nový vrcholný motor lze objednávat do výbavových linií...